Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door roccade »

Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het plaatsen van een ruilmotor.
Momenteel zijn wij op zoek naar een T4 California 2.5 TDI, nadat wij een aantal T4 2.4D hebben bekijken besloten om budget te verruimen zodat wij voor een 2.5TDI kunnen kijken. Echter de 2.5TDI's die in ons budget vallen hebben regelmatig meer dan 4ton gelopen.

Begreep dat dit op zich geen kwaad kan, mits goed onderhouden.
De bedoeling is dat wij de camper zeker de komende jaren (hopelijk 10jr) gaan gebruiken, dat betekent dat de kans bestaat dat hij over de 5ton en bijna naar 6ton zal gaan. Nu ben ik gewoonweg nieuwsgierig wat de kosten zijn om in de (hopelijk) verre toekomst een ruilmotor te plaatsen.

Iemand met ervaring?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou me niet echt zorgen maken over de motorisatie,
maar meer over wat er onder de auto aan de hand is.
Meestal zorgen mensen wel goed voor het motortje, omdat ze zorgeloos op vakantie willen.
Maar wordt het onderstel en de bodem vergeten, om daar ook die extra stap te nemen en het busje gezond oud te laten worden.

Ruilmotor rond de 2000 Euro. 3000 gereviseerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door roccade »

Multivan Generation schreef: 10 apr 2021, 19:31 Ik zou me niet echt zorgen maken over de motorisatie,
maar meer over wat er onder de auto aan de hand is.
Meestal zorgen mensen wel goed voor het motortje, omdat ze zorgeloos op vakantie willen.
Maar wordt het onderstel en de bodem vergeten, om daar ook die extra stap te nemen en het busje gezond oud te laten worden.

Ruilmotor rond de 2000 Euro. 3000 gereviseerd.
Dank voor de tip, maar dat besef ik mij zeker!
Onderkant is nog belangrijker en daar kijk ik zeker goed naar.

De prijzen die jij noemt is dat incl. inbouw?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door Snautzer »

Mag ik hopen van wel. Maar originaliteit is bij een cali belangrijk (geld, waarde) dus ik zou eerder de originele motor laten reviseren. Als dat al moet. Buiten dit ben ik het eens met mg. Je hebt weinig aan een vrolijk rond pruttelende motor als je door de vloer heen zakt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door Multivan Generation »

Zie bijvoorbeeld dit topic en lees pagina 2 het 2de bericht.
Heel veel mooi werk en dan net op een cruciaal punt, een kortere weg nemen.

viewtopic.php?f=12&t=66371

En dan ziet de buitenzijde er netjes uit..

Motor:
zie bijvoorbeeld hier: https://www.theengineshop.info/acatalog ... 091AX.html
En dan is het echt netjes gedaan en geen goedkopere gebruikte motor van onbekende herkomst voor een mats-prijsje, waarbij je niet weet wat je koopt.

Schaapbron heeft soms ook goede exemplaren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door freek »

Onze t4 2.5 tdi hebben wij bij 610.000 km omgebouwd tot camper. Nu 620.000km en als corona het toelaat gaan onze kinderen er straks weer zorgeloos mee naar het zuiden. Die motor loopt nog zo fantastisch mooi rond. Misschien een liter olie op 20.000km. Die gaat nog heeel lang mee. Over onze t5 2.5 tdi maak ik me meer zorgen😉. Wel moet er voor die tijd wat aan de t4 gelast worden. De carosserie van een t4 verdient bij die leeftijd echt wel wat aandacht. Dat heeft de t5 weer wat minder.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: indicatie kosten ruilmotor 2.5 tdi?

Bericht door Lutra »

Als je evt. plaatwerk reparaties en overig laswerk niet zelf kunt en moet laten doen (en als je er een jaar of 10 van wilt van genieten zul je dat zeker een keer tegenkomen) wordt dat een grotere kostenpost dan een andere motor. Als de motor nu nog goed is is de kans groot dat die het wel volhoudt.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie