Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fiamma luifel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

Goedendag, op onze T4 zit een Fiamma F45/F50 gemonteerd, nu zoeken wij een behoorlijk passende zij luifel en rafter hiervoor maar dat lijkt bar lastig, heeft iemand een tip? Bij voorbaat dank, Joop.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Joop,

Hoe hoog hangt de luifel? Wij hebben een T4 met hefdak en de luifel hangt dus op maar 2 meter. Fiamma maakt hiervoor een speciale zijwand, de https://www.fiammastore.nl/fiammastore/ ... n-f45.html De gewone zijwanden passen niet want die gaan uit van een luifel die schuiner naar beneden hangt dan bij onze lage bus kan.

Een rafter voor in het midden kan een gewone rafter zijn, wordt ook door Fiamma geleverd, bijvoorbeeld deze https://www.fiammastore.nl/rafter-f70.html. Wij hebben deze https://www.fiammastore.nl/fiammastore/ ... 41181.html in gebruik, omdat het een bolling inzit loopt het water beter van het doek af.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

Dank je wel Jasper, dat schiet op. Welke rafters hangt de luifel aan en welke "steunen" heb je in de box zelf en in de uitgedraaide klep gemonteerd? Wij hebben idd zelf ook een hoogdak maar onderkant box zit op maar 2m.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Joop,

De rafter waar de zijwand aan hangt zit bij de zijwand. Wij hebben deze https://www.fiammastore.nl/catalog/prod ... gory/2016/ steunen aan allebei de kanten in de box en klep. Wij hebben een F45s, bij een ander model luifel kan dat anders zijn. Een F45Ti heeft bijvoorbeeld aan de linkerkant al een gat waar de rafter in past.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Fiamma luifel

Bericht door websurfer »

Jasper lees even mee maar die rafter heb je daar wel wat aan?
Er staat niet gebruiken bij hoge temparaturen ivm vervorming dak
Dus naar het zuiden is dit geen optie?
Apart
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

De rafter gebruik ik alleen bij regen om te voorkomen dat er een kuil/zak in het midden ontstaat. Als het niet regent dan zit hij er niet in.

Die rafter drukt het doek omhoog en bij hoge temperaturen zou dat kunnen leiden tot vervorming / uitrekken van het doek. De fabrikant dekt zich hier gewoon in tegen claims.

Mijn ervaring is is dat het doek zich weer hersteld maar ik gebruik de rafter niet weken achter elkaar. Ik kan mij voorstellen dat 4 weken achter elkaar gebruiken in de volle zon in het zuiden met temperaturen van 30-40 graden leidt tot permanente vervorming.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

Nogmaals dank Jasper, contact gehad met Fiamma maar die zeggen dat onze cassette te oud is en daar geen rafters cq schermen of onderdelen voor te krijgen zijn. Heel jammer alleen heb ik wat moeite om daar genoegen mee te nemen.
Weet jij zo wat de uitval van jou luifel is, die van mij is ongeveer 190cm aan 1 kant zit idd een gat waar de punt van een rafter in kan, de andere kant is weinig ruimte om iets te doen maar met wat nummer 8 ijzerdraad komt je heel ver is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Joop,

Welk model luifel hebben jullie dan precies?

Onze luifel heeft ook een uitval van ongeveer 190 cm.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

F45/f50.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Joop,

De F45 is er in diverse versies die passen op een T4namelijk: F45i, F45Ti en F45s

De F50 is een andere luifel maar daar kan ik niets over vinden.

Als je de luifel open doet dan zit aan de binnenkant een type plaatje. Wat staat staat daar op?

Als je in de buurt van Puttershoek woont dan ben je welkom om langs te komen en te kijken hoe het bij ons zit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

Hoi Jasper, dat plaatje had ik al gevonden, daar staat op F45/F50. Nieuw doek schijnt ook al niet meer verkrijgbaar te zijn voor dit model. Hoog tijd voor een club meeting zodat er weer vergeleken kan worden :)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Joop,

De raftermontagekit past op een F45/F50 https://www.obelink.nl/fiamma-f45i-f45s ... BNEALw_wcB

Die heb je nodig om de rafter van de zijwand https://www.fiammastore.nl/fiammastore/ ... n-f45.htmlte bevestigen. De uitval van de luifel komt overeen met de lengte van de zijwand, maat A=190cm.

Ik zou niet weten waarom deze zijwand niet zou passen eerlijk gezegd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Fiamma luifel

Bericht door JoopSchilp »

Ik ga gewoon bestellen Jasper, maar kijken waar het schip droog valt.
Bedankt voor al je info. Gegroet.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fiamma luifel

Bericht door J vd Pal »

Graag gedaan!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie