Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Herstellen/vervangen gasleiding fornuis

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Herstellen/vervangen gasleiding fornuis

Bericht door Johan D »

Hallo. De gasleiding van mijn fornuis blijkt plots lek. Na het waarnemen van een duidelijke gasgeur en het vervangen van de ondertussen leeggelopen gasfles op onderzoek gegaan. Na het wegnemen van het hitteschild onder het fornuis bleek het lek zich te situeren op een moeilijk bereikbare plaats: daar waar de metalen gasleiding langs het eerste aftappunt (gaskraan en thermokoppel) passeert om vervolgens een bocht te maken naar het tweede aftappunt. De metalen leiding blijkt rechtstreeks aangesloten op het aftappunt en door middel van een klemmetje en twee schroeven daarop bevestigd. Wellicht bevindt zich hier een gaatje (teutje?) in de metalen leiding en wordt die afgedicht met een dichting. Is de dichting versleten? Is het gaatje gecorrodeerd en vergroot? Je kan het niet zien. Ik heb de schroefjes van het metalen plaatje een beetje kunnen aandraaien (ijdele hoop dat dat zou helpen), maar nu hoor je het gas ook ontsnappen. Het probleem werd dus groter of gewoon nog duidelijker.
Iemand ervaring met in-/uitbouwen of vervangen van gasfornuis of van de leidingen?
Alle nuttig advies is welkom.
VW T4 Westfalia 1993.
Foto gasfles ter verduidelijking van welk soort installatie. Het lek situeert zich voorbij de gele kraan, dus onder het fornuis.
Bijlagen
3-IMG_0167.jpg
2-IMG_0166.jpg
1-IMG_0170.jpg
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Herstellen/vervangen gasleiding fornuis

Bericht door Johan D »

Boosdoener gevonden: versleten rubberen dichting. Op zoek naar een nieuwe...
Bijlagen
3-IMG_0195.jpg
2-IMG_0197.jpg
1-IMG_0196.jpg
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Herstellen/vervangen gasleiding fornuis

Bericht door Johan D »

Zaakje opgelost. Loodgieter speciaalzaak kon me niet helpen, maar verwees me naar 'Het rubberhuis'. Daar hebben ze twee silicone dichtingen op maat gemaakt voor 5 euro. Gemonteerd, getest, alles prima!
Plaats reactie