Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aarde aansluiting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: aarde aansluiting

Bericht door koensch »

ik schrik even van dat een 12VDC/220AC omvormer wordt aangesloten met randaarde naar het chassis.

ik ben geen electricien en beschouw mezelf niet als deskundige op het gebied van campers, maar bij mij gaan alle alarmbellen af.... (ik heb meer verstand van electriciteit op boten e.d.)

bij walstroom snap ik het dat er randaarde via de aansluiting gaat, die aarde gaat ook echt naar een aardpunt toe, en bij een defect wordt de lekstroom afgevoerd naar aarde en kan de aardlek z'n werk doen.

bij de omvormer heb je geen aarde. Het chassis staat op rubberen banden en geisoleerd. Daar moet je alleen dubbel-geisoleerde apparaten (zonder randaarde) gebruiken. Zou je wel randaarde gebruiken en een enkelvoudige-geisoleerd apparaat (met randaarde) zou een defect krijgen, komt het chassis op 220VAC te staan. Zodra je in (of uitstapt) krijg je de volle laag. Ook een aardlek schakelaar kan niet ingrijpen, omdat er geen lekstroom is.

of heb ik het nu mis?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

Er is wel een lekstroom, namelijk via het lichaam. Dat klinkt misschien eng maar dat is wel hoe een aardlekschakelaar werkt bij niet-geaarde en niet dubbel geïsoleerde apparaten.
En je krijgt niet de volle laag want dat zou betekenen dat er helemaal geen stroom meer terugloopt via de nuldraad en als dat zo is dan is de aardlekschakelaar al in werking getreden omdat het verschil tussen aangevoerde stroom en teruggevoerde stroom te groot is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: aarde aansluiting

Bericht door hangover »

Een aardlekschakelaar doet zelf niets met aarde, heeft er ook geen aansluiting voor. Wat hij doet is het verschil meten tussen de stroom heen op de fase en terug via de nul. Als die stroom niet hetzelfde is lekt er dus iets, meestal naar aarde, en zal hij afschakelen.
Gebruik je een omvormer in de bus en je hebt geen aansluiting aan een paal oid dan is door de banden alles van bus geïsoleerd van de grond. Omdat meestal in de omvormer de nul met de aardaansluiting is verbonden (bij een multiplus via een relais als de omvormer actief is) zal, wanneer je de fase aanraakt en de carrosserie van de bus, de aardlek achter de omvormer ook afschakelen. Sta je naast de bus en raak je de fase aan zal er niks gebeuren omdat er geen stroomkring is. (behalve misschien als je in lang nat gras geparkeerd staat)

In aannemers bussen die met zware electrische apparaten buiten de bus op een omvormer werken zit nog wel eens een appart kastje wat meet of er tussen de nul of fase en de aardedraad een lage weerstand zit en dan schakelt deze alles af als beveiliging.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie