Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door JornT »

Hi Allemaal,

Binnenkort is het tijd om de uitlaat onder het busje te vervangen (1998 VW T4 1.9TD met ABL motor korte wielbasis). Huidige uitlaat is flink verroest, tot gaten aan toe.

Volgens mij zit er nu geen oxidatiekatalysator of roetfilter tussen (zie foto's). Weet iemand of het mogelijk is om dat wel te plaatsen bij deze bus?
PXL_20210525_082616015.jpg
Uitlaat voor
PXL_20210521_111124717.jpg
Uitlaat achter

vriendelijke groet,
Jorn
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door Pascal-141 »

Bij een 98-er zat die standaard er wel onder. Maar waarom zou je die er onder willen ? De ABL heeft standaard maar 68PK en dan ga je zijn strot nog dichtknijpen , hij loopt gewoon veel beter zonder de kat . hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door JornT »

Pascal-141 schreef: 25 mei 2021, 13:18 Bij een 98-er zat die standaard er wel onder.
Ok, dat is goed te weten, dank. Is dat tussenstuk een oxidatiekat of roetfilter? of kan beide?

Waarom? Emissie-wise vind het belangrijk zo min mogelijk uit te stoten. Dichtknijpen van z'n strot ben ik niet perse bang voor, racemonster is het sowieso niet :ikrij Als we de bergen maar redelijk opkomen, dat gaat zo best met 68pk in zn 3 beetje vaart omhoog hots.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door Erdem50 »

Met alle respect maar als emissie belangrijk voor je is verkoop dan zsm je T4 zou ik zeggen. Die zal niet schoner worden dan hij nu is. Enige wat je kan doen is de motor in goede conditie houden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door JornT »

Erdem50 schreef: 26 mei 2021, 06:39 Met alle respect maar als emissie belangrijk voor je is verkoop dan zsm je T4 zou ik zeggen. Die zal niet schoner worden dan hij nu is. Enige wat je kan doen is de motor in goede conditie houden.
:ie dat is toch nu juist het idee van een katalysator... onder het mom van alle beetjes helpen. Schijnt tegewoordig wel goed geld voor deze busjes te kunnen vangen lol

Verbruik is nu zo tussen de 1/13 - 1/15. Volgens mij is dat zo slecht nog niet als dat vergelijkt met nieuwere transporters. Als we de uitstoot van schadelijke stoffen koolwaterstoffen, koolmonooxide en fijnstof (schadelijk voor gezondheid) en NOx (broeikasgas met 298kg CO2 equivalent) kunnen verminderen met een simpel filter ertussen - en ik lig niet wakker van een beetje minder power, met 90 - 100 over de snelweg ga je dat niet merken - is dat voor mij reden genoeg om wel zo'n ding ertussen te doen, nu ik toch bezig ben met de uitlaat...

Ik lees wel dat het verbruik omhoog kan gaan door plaatsen van een katalysator - dat zou ik wel weer jammer vinden. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar ligt het verlies? Is dat alleen verlies als je de motor hoog in de toeren jaagt en hard optrekt of ook bij 'cruising speed' van 90-100... Ik lees best veel verhalen van mensen die het andersom doen, ding eruit voor meer power of vanwege problemen doordat ze verstopt raken. Heeft iemand opgelet wat er met het verbruik gebeurde nadat de kat eruit is gegaan?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen Uitlaat - Schoner rijden?

Bericht door Pascal-141 »

JornT schreef: 26 mei 2021, 09:38
Erdem50 schreef: 26 mei 2021, 06:39 Met alle respect maar als emissie belangrijk voor je is verkoop dan zsm je T4 zou ik zeggen. Die zal niet schoner worden dan hij nu is. Enige wat je kan doen is de motor in goede conditie houden.
:ie dat is toch nu juist het idee van een katalysator... onder het mom van alle beetjes helpen. Schijnt tegewoordig wel goed geld voor deze busjes te kunnen vangen lol

Verbruik is nu zo tussen de 1/13 - 1/15. Volgens mij is dat zo slecht nog niet als dat vergelijkt met nieuwere transporters. Als we de uitstoot van schadelijke stoffen koolwaterstoffen, koolmonooxide en fijnstof (schadelijk voor gezondheid) en NOx (broeikasgas met 298kg CO2 equivalent) kunnen verminderen met een simpel filter ertussen - en ik lig niet wakker van een beetje minder power, met 90 - 100 over de snelweg ga je dat niet merken - is dat voor mij reden genoeg om wel zo'n ding ertussen te doen, nu ik toch bezig ben met de uitlaat...

Ik lees wel dat het verbruik omhoog kan gaan door plaatsen van een katalysator - dat zou ik wel weer jammer vinden. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar ligt het verlies? Is dat alleen verlies als je de motor hoog in de toeren jaagt en hard optrekt of ook bij 'cruising speed' van 90-100... Ik lees best veel verhalen van mensen die het andersom doen, ding eruit voor meer power of vanwege problemen doordat ze verstopt raken. Heeft iemand opgelet wat er met het verbruik gebeurde nadat de kat eruit is gegaan?
katalysator = meer weerstand = meer verbruik .

prop je mond maar eens vol met een spons en probeer daar eens door te ademen . Je doet eigenlijk net hetzelfde met je motor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie