Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak hydrauliek lekt

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Gobert »

Ik leg altijd, ter koeling, een vochtige handdoek op de cilinder als de zuid Europese zon er de hele dag op staat te branden.
Geen idee of ik er goed aan doe, maar het geeft mezelf in ieder geval wel een goed gevoel.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Het lijkt me eigenlijk volkomen overbodig om dat te moeten doen. Zo'n systeem moet toch wel de nodige overdruk kunnen hebben. Ik ben geen hydrauliek-expert maar temperaturen van 40-50 graden moeten zo'n systeem toch makkelijk kunnen hebben?

Ik vraag me af of ontploffende cylinders niet ook waren ontploft in koud weer, gezien de hoge werkdruk die er op zit.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

Binnenkort mag ik bij onze bus ook aan de slag,
hiervan is een van de hydroliek cilinders niet meer goed (waarschijnlijk de pakkingen die erin zitten) want we hebben gelukkig geen lekkage,

afhankelijk van het weer / temperatuur, zakt 1 zijde van het dak, in ons geval de rechterzijde.

moet alleen nog even een setje pakkingen/ringen bestellen, de cylinders heb ik al liggen

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Oviivo »

Pas je wel op, hydrauliek lijkt me iets waar je echt verstand van moet hebben. Maar wss. heb je dat :adhd
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Oviivo schreef:Pas je wel op, hydrauliek lijkt me iets waar je echt verstand van moet hebben. Maar wss. heb je dat :adhd
Daarom (en vanwege de hoge werkdruk, de vieze hydrauliekvloeistof) heb ik in ieder geval maar besloten er niet eens aan te beginnen. Terwijl ik niet schroom om verder alles uit elkaar te halen als ik dat nodig acht.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

echt verstand
al jaren geleden verloren :nuts

even zonder gekheid, in de schaal van 1-10 qua handigheid schat ik mezelf in op een 8,
en ik, google + weetjewel.nl weten een hele boel :jump

belangrijkste is om het tentdoek te beschermen (dat er geen olie op komt), dus goed voorbereid aan het werk gaan,
dus gereedschap/doeken/vervangingsringen bij de hand..

waarschijnlijk ga ik dit over een paar weekjes doen, moet ook de standkachel upgrade bedrading nog aansluiten, en een rns310 tot leven wekken..

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Maar de binnenbekleding van je dak moet er ook uit om bij de pomp en de regelunit te komen...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

de binnenbekleding van je dak moet er ook uit om bij de pomp en de regelunit te komen.
in ons geval ga ik eerst de rechter hydroliek cylinder vervangen..
de linker blijft staan met welke temperatuur dan ook ik vermoed dus dat ik het in de cylinder moet zoeken,
en niet in de pomp

mocht de binnenhemel eruit moeten, is dit ook binnen een half uurtje gebeurd.
kon 2 cylinders op de kop tikken voor een leuk prijsje, dus zeker het proberen waard.

tegen de tijd dat ik de cylinder ga vervangen, zal ik kijken of ik erna ook een fotoshoot kan maken :yes

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door frans_t4 »

Hey Otzie....,
Nog foto's kunnen maken...???
Ik vermoed jou verhaal lezende dat je een lekkende zuiger hebt en daardoor het dak gaat zakken...zeker als je geen olie vindt bij de zuigerstang!
Wat betreft de verhalen over cilinders die open barsten... tja, vloeistof heeft de nare eigenschap om uit te zetten bij warmte..

Een traditioneel hydraulisch systeem heeft een pomp, overdruk ventiel stuurklep en dan de aandrijving... in ons geval twee cilinders.
Het is niet aannemelijk dat er een overstort (veiligheids ventiel) na de stuur klep zit.. Dus zou het in extreme gevallen kunnen voorkomen dat de druk door warmte van buiten af behoorlijk kan oplopen, zelfs over de barstdruk van de cilinder.

Ik heb me nog niet heel erg in het systeem van de California hydraulica in kunnen leven maar wat een mogelijkheid zou kunnen zijn...
- Bij hete omstandigheden het dak niet zo ver oppompen tot de pomp in de overdruk beveiliging gaat... doek strak dan stoppen met oppompen.. dit geeft mogelijk wat expansie ruimte voor de hydrauliek olie tijdens hoge buiten temperaturen.

Ik ben even nieuwsgierig naar de foto's van Otzie.. met name van de pomp en de daarbij horende zaken... vermoedelijk gaat het om een klein hydrauliek aggregaat, een unit waar alles in zit, pomp ,olie reservoir, veiligheidklep, stuurklep. :bonk

grt,

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

Ik ben even nieuwsgierig naar de foto's van Otzie.. met name van de pomp en de daarbij horende zaken... vermoedelijk gaat het om een klein hydrauliek aggregaat, een unit waar alles in zit, pomp ,olie reservoir, veiligheidklep, stuurklep. :bonk
momenteel hebben wij het druk met aanschaf van een andere woning (met klusruimte natuurlijk :driveT5 )
dus de cilinder lekt nog steeds :nuts
tot op heden dus nog geen tijd gehad om aan de bus te werken, erg druk met alle voorbereidingen en verkoop huis,
tegen de tijd dat ik eraan begin zal ik een paar kiekjes maken..

:wjw

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

Na dit karwei heel lang uitgesteld te hebben, toch maar aan begonnen.
omdat het de komende maanden er waarschijnlijk niet van gaat komen omdat we gaan verhuizen…

quick and dirty uitleg:

onze pomp van het dak “tikte” en bij elke tik zakt hij een beetje , resulterend dat al na 1,5 uur het dak scheef stond,
wat natuurlijk geen gezicht is, en nog erger, het zal ook niet goed zijn voor het dak.

een aantal maanden geleden kon ik een setje “pompjes” kopen op een duitse “marktplaats” en voor 75.- euro had ik
twee pompjes in huis, weliswaar gebruikt maar nieuw kosten deze rond de 400.- stuk, dus 75.- euro incl verzenden
leek me een goede optie, om dit eerst te proberen

quick and dirty install steps:
plastic kap verwijderen, en alvast de 3 schroeven klein beetje losdraaien (2x torx,1x inbus)
dak halverwege laten zakken, en zorgen dat deze klem staat, uiteindelijk had ik nog een “shutter” liggen, en wat plankjes om het dak te ondersteunen, dit is nodig want het dak weegt behoorlijk zwaar!
het dak heb ik zover laten zakken als het gebruikte pompje ingedrukt zat
de 3 schroeven verder loshalen
de 3 tyreps losknippen (en zorgen dat je ook 3 nieuwe kleine tyreps hebt voor later natuurlijk)
reserve pompje erbij leggen, door de olieleidingen te draaien kun je heel voorzichtig de 2 sensoren (begin en eindstand) loswippen,deze zitten in de profilering geklemd van de behuizing van de pomp
deze sensoren kun je 1 op 1 overzetten
op de pomp zit het zwarte gedeelte vast aan de “dakdragers” deze zit vast aan de binnenzijde met een segering, hiervoor heb je een speciale tang nodig, maar met een klein schroeven-draaiertje en wat gedult komt deze ook los, nu kan de pen eruit gehaald worden
ik heb de “dakdragers” laten rusten op een doek om niets te beschadigen
de olieleidingen zitten met schuifjes vast, als je deze een paar millimeter verschuift kun je de olieleidingen loshalen
de oude pomp wegnemen, hierop zit nog een zwart stuk staal vast, met 2 ronde klemmen, door hier een schroevendraaier tussen te wippen, gaan deze uit elkaar (zie foto) (naderhand kunnen deze met een grote waterpomptang weer teruggedrukt worden of de “donorpomp”
de nieuwe/donor pomp olieleidingen aansluiten (er zijn nieuwe rubberen afdicht-ringetjes te koop bij de dealer, ik heb ze niet vervangen omdat ik ze vergeten was te bestellen) , de 2 zwarte klemmen/bussen terugdrukken om het zwarte ijzer weer te klemmen met een grote waterpomptang
en alles in omgekeerde volgorde weer vastdraaien, tyreps 3 stuks de leidingen en kabelboompje vastzetten, kapje erop, goed controleren of al je gereedschap uit de dakgoot/brandrup rail is , voorzichtig de houtjes verwijderen aan de buitenkant,
motor starten, dak klein stukje omhoog en dan de plaat/balk verwijderen.
in ons geval zat er wat lucht in de leidingen door het wisselen van de pomp, ik heb het dak eerst zo ver mogelijk omhoog gedaan, totdat de dakmotor een ander geluid begon te maken, toen helemaal naar beneden, helemaal omhoog, een keer of 4 gedaan, om de olie goed rond te pompen en de lucht in het vat te laten komen.
het dak staat weer superstrak en ik hoor geen getik uit de “donorpomp” dus dat is goed..
en na zo’n klusje heb ik mezelf maar getrakteerd
het dak staat nu al 2 uur omhoog en het doek nog steeds strak..

zoals ze in duitsland zeggen “ i’m a happy man”

ik heb ondertussen ook wat foto's gemaakt:

groet otzie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door eurocook »

Well done!
:sjaal
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Multivan Generation »

Goede uitleg ! :toppie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Oviivo »

Met name de laatste foto zegt alles :lach :proost
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door heemskerk »

Oviivo schreef: 05 mei 2017, 08:12 Met name de laatste foto zegt alles :lach :proost
Ik heb tóch liever de blauwe lijn van Bosch dan een Makita Ivo.... :knipoog
Plaats reactie