Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak hydrauliek lekt

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

blauwe lijn van Bosch dan een Makita Ivo
hier zitten al mijn schroevendraaiers in :yes

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Uiteindelijk mijn hefdak van een nieuwe cylinder laten voorzien in Amersfoort. Duur grapje van € 500-plus maar dan heb je ook wat.

Alleen lijkt er nu intern iets mis te zijn. Het dak wil niet helemaal omhoog en gaat voor het eind over in een hoog toerental alsof de olie op is.
Weet iemand nog een bedrijf dat dit kan fixen / nakijken? In Amersfoort hebben ze nu geen tijd en ik wil graag een beetje meer inzicht krijgen in wat er nou mis kan zijn.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Beckontheroad »

Deskman schreef: 12 jun 2018, 13:51 Uiteindelijk mijn hefdak van een nieuwe cylinder laten voorzien in Amersfoort. Duur grapje van € 500-plus maar dan heb je ook wat.

Alleen lijkt er nu intern iets mis te zijn. Het dak wil niet helemaal omhoog en gaat voor het eind over in een hoog toerental alsof de olie op is.
Weet iemand nog een bedrijf dat dit kan fixen / nakijken? In Amersfoort hebben ze nu geen tijd en ik wil graag een beetje meer inzicht krijgen in wat er nou mis kan zijn.
Als CC amersfoort geplaatst heeft maar t functioneert niet zou ik ze daar toch eerst op aanspreken
..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Ja, tuurlijk. Helemaal gelijk in en heb ik ook gedaan. Moet nagekeken worden wat het is, maar dan ben ik 'm een paar dagen kwijt - en aangezien het mijn enige auto is. En zowel de VW-garage als de campershop hier in de buurt hebben me al eerder gemeld dat ze dáár niet aan komen.

Ik heb alle vertrouwen in CC maar het is zo'n gedoe. En garantie is het toch niet meer, de reparatie was juli 2016.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Multivan Generation »

Kun je de lengte tussen de sensoren links en rechts vergelijken? Misschien zit er verschil tussen. En kan de stpsensor qua positie aangepast worden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Geen idee. Ik zal eens kijken of ik dat uit kan vinden. Er is betrekkelijk weinig op het web te vinden over het hele systeem.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

Kun je de lengte tussen de sensoren links en rechts vergelijken
volgens mij kunnen de sensoren niet verschuiven, deze zitten vast in een inkeping op de pomp zelf.
(helaas heb ik momenteel geen toegang tot fotomateriaal, de backupschijven liggen in eindhoven bij de schoonouders :knipoog )

het lijkt mij dat of de pomp zelf niet meer goed is en deze misschien wel warm loopt, eventueel kun je dit zelf testen met een autoaccu (moet wel hemeltje los, en kabelboom loshalen v/d powerpacker! (zwart block met 2 grote stekkers langs de pomp onder de spoiler/hemeltje)

met 2 kabelschoentjes, dikke draad en accu kom je een heel eind, zorg voor een dikke draad, er loopt veel stroom door, het is niet voor niets dat vw wil dat de motor blijft draaien bij bedienen van het dak :wjw

dan rechtstreeks stroom op de dakmotor zetten (omdraaien v.d. polen zorgt ervoor dat de pomp de andere kant op draait en dus open/dicht gaat)
op deze manier gaat het dak gewoon lomp open en dicht, zonder gebruik te maken van de sensoren en andere electronica.
doet het dak het nu naar behoren?.. en staat deze naar behoren mooi strak? zou het de powerpacker kunnen zijn/ een van de 4 sensoren op de pomp/ regelunit in je dak misschien wel?

je kunt de camperunit/dakunit ook een self-test laten doen, ik weet alleen niet of deze ook de stand/status van de sensoren uitleest, staat hier ook ergens op het forum

probleem hetzelfde? vermoedelijk te weinig olie, lekkage/systeem niet dicht, pomp onder de hemel niet meer in orde (wellicht bij hogere druk dat de pomp er geen zin meer in heeft)

met het dakhemeltje eraf kun je dan gelijk zien of er olie in het oliereservoir zit onder de dakhemel/voorspoiler
(bij geopend dak kun je ook de plastic kapjes van de hydropompjes afhalen met een imbus-sleutel, ook aan de voorzijde tussen de voorspoiler en de pomp zitten zwarte plastic kapjes, ik maak deze ruimte ongeveer 2x per jaar schoon, en controleer dan meteen de hydro-slangen.

wellicht is er ergens een kleine lekkage, waardoor er olie verloren gaat uit het systeem?

mij lijkt het meest voor de hand liggende als het ergens mocht lekken dat dit zal zijn bij de aansluiting van de hydroslangen op de cilinders,
als alles mooi zuiver is is dit goed te zien.


succes iig!

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Jeu, dat klinkt als een klusje voor een lange zaterdag. Dat is niet komende zaterdag :D

Maar het is me helder. Ik ga eens kijken wat er te vinden is.

Mijn vermoeden is dat er te weinig olie in het systeem zit. Waarom is dan nog niet duidelijk. Met deze tests moet ik daar wel achter kunnen komen. Ik zal eens gaan graven.

Thanks voor deze uitgebreide info.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Multivan Generation »

zie je PB-box

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Ik zal je hier ook nog even een update over geven:

Ik moest van de verzekering (ANWB) een versnellingsbak-slot en OBD-slot laten inbouwen. Bij een erkende campergarage. De garage hier in de Zilk begon al te zuchten toen ik zei dat ik een VW had. En nog meer zuchten toen ik zei dat ik het in een week of 2 wel geregeld wilde hebben. (vakantietijd, druk, ingewikkeld, dingen bestellen, nou, poeh) En na de ellende met mijn eigen garage voor het schoonmaken van de EGR (zie Vette intercooler) was ik er ineens helemaal klaar mee. Ik bespaar jullie de gebruikte omschrijvingen van garagisten...

Gebeld met Scharphof in Nijverdal. Wel aan de andere kant van de (mijn) wereld maar die hadden de sloten liggen, waren erkend en ik had ze in ieder geval een klant bezorgd door vrienden met mijn campertje kennis te laten maken. En die waren heel tevreden over de firma.

Afspraak gemaakt voor de sloten en ik kon op de inbouw wel wachten. En ze konden ook wel even naar het dak kijken. Als er echt iets mis was; ze hadden de nodige onderdelen wel liggen. Dus.

Nu ben ik een bos Construct-sleutels rijker, is mijn dakhydrauliek bijgevuld en werkt het volkomen probleemloos en is ook mijn remvloeistof even vervangen.


Ik ben blij met de uitkomst dat het alleen olie bijvullen was en met de rest van de service kan ik ook niet anders dan heel tevreden zijn.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Sandman75
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2019, 09:48

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Sandman75 »

Laatst met construct gebeld, ze monteren sloten aan huis, misschien heeft iemand er iets aan 👍
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Angelo-anneveld »

Sandman75 schreef: 09 okt 2019, 17:03 Laatst met construct gebeld, ze monteren sloten aan huis, misschien heeft iemand er iets aan 👍
Wat mag zo’n slot kosten eigenlijk?
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

ola, (off-topic)

wij hebben een bearlock deze kost rond de 550.- inclusief inbouw door een gecertificeerd scm bedrijf.
deze sturen dan de papieren op naar je verzekeringspartij

zelf kopen en installeren kan ook alleen krijg je dan geen certificaat, en krijg je het versnellingsbakslot niet meeverzekerd

wellicht is het informeren bij verschillende inbouwadressen met kiwa-scm een optie? om zo een "normale" prijs te krijgen

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Angelo-anneveld »

otzie schreef: 09 okt 2019, 19:37 ola, (off-topic)

wij hebben een bearlock deze kost rond de 550.- inclusief inbouw door een gecertificeerd scm bedrijf.
deze sturen dan de papieren op naar je verzekeringspartij

zelf kopen en installeren kan ook alleen krijg je dan geen certificaat, en krijg je het versnellingsbakslot niet meeverzekerd

wellicht is het informeren bij verschillende inbouwadressen met kiwa-scm een optie? om zo een "normale" prijs te krijgen

groet otzie

Ik ben druk bezig met me 2e ombouw.
Maar merkte bij me eerste bus dat de verzekering heel moeilijk deed qua verzekering..
Ik heb me bus zelf voorzien van een GPS alleen zonder certificaat..
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door otzie »

oorzien van een GPS alleen zonder certificaat..
wellicht is dit voor de verzekering die je voor ogen hebt voldoende

onze verzekeringsmaatschappij stelt duidelijk in de verzekeringseisen (bij volledig casco) hetvolgende:

Clausule CV-1047N Startonderbreker (2018-3)
Nadrukkelijk is bepaald dat de camper uiterlijk op de 42e dag nadat de camper verzekerd is, dient te zijn voorzien van:
- een af-fabriek startonderbreker, of
- een VbV-SCM startonderbreker met eigen autorisatie, of
- een versnellingsbak- of stuurasslot van het merk BearLock of Construct dat goedgekeurd is door SCM in de klasse Mechanische Protectie.

Clausule CV-1111A BearLock / Construct versnellingsbak- of stuurasslot (2018-3)
Nadrukkelijk is bepaald dat de camper uiterlijk op de 42e dag nadat de camper verzekerd is, dient te zijn voorzien van een versnellingsbak- of stuurasslot van het merk BearLock of Construct dat goedgekeurd is door SCM in de klasse Mechanische Protectie.
Indien aan bovenstaande voorwaarden niet is voldaan, zijn de volgende gebeurtenissen niet verzekerd: (poging tot) diefstal, joyriding of braak aan het motorrijtuig.
Voor de aanvullende bepalingen bij een dergelijk slot, verwijzen wij u naar de op uw polis aangetekende preventieclausule.

resume:
in ons geval betekend dit dus een af fabriek startonderbreker (standaard vanuit volkswagen) , bearlock versnellingsbak slot geinstalleerd door een kiwa-scm bedrijf, de bus taxeren, en 5 jaar tegen taxatieprijs gedekt tegen een scherpe prijs :proost
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Plaats reactie