Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 advies gevraagd

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Reiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2016, 16:13

T5 advies gevraagd

Bericht door Reiziger »

Hallo allemaal,

Zo! Dat was een succes! Deze zomer voor het eerst met een camper op vakantie geweest - een gehuurde T5 California - en wat is dat ont-zet-tend leuk. De auto reed als een zonnetje, alles werkte prima, en het camperen zelf werkte precies zoals ik had gehoopt. Ik weet zeker: dit was niet de eerste en laatste keer.

Nu kan ik natuurlijk blijven huren in de toekomst, maar ik kijk toch ook met een schuin oog naar koop. Haast heb ik niet - dat moet je nooit hebben bij een grote aanschaf. Wel heb ik de indruk dat de prijzen wat dalen, nu de vakantie voorbij is en we de donkere dagen weer tegemoet gaan.

Ik hoor graag wat tips van jullie ervaren kenners op dit forum waar ik op moet letten bij een eventuele aanschaf. Altijd handig om te beginnen met wat je vooral niet zou moeten kopen (bijv. de 2.5tdi motor?). Daarnaast natuurlijk wat absoluut onontbeerlijk is.

Als voorbeeld de advertentie hieronder, een bijna onmogelijke prijs voor een T5, volgens mij. Iemand enig idee wat daar de reden van is?

Alvast bedankt voor de aandacht. Ik ben pas een 'beginner', maar ik ben al wel 'om'.

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... SnA96Ft6Vg
Reiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2016, 16:13

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Reiziger »

"Bijna onmogelijk". :knipoog Omdat ik na een jaar naar allerhande advertenties gekeken te hebben de indruk heb gekregen dat een T5 van dat bouwjaar met die kilometerstand vel meer op zou moeten brengen.

Wat zou die import kunnen betekenen, denk je?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Beckontheroad »

Is kennelijk al verkocht..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Panadero »

Leuk dat je zo enthousiast bent, wij zijn ook begonnen met huren en de knoop doorgehakt om er een te kopen. Naast kampeermiddel bij ons ook in gebruik als woon-werk verkeer en muziekband-bus.

Begin kan zijn dat je je budget bepaald en daarbij de gewenste configuratie (kilometerstand, bouwjaar, vermogen, kleur, DSG, 4motion, trekhaak, navigatie, enz) zoekt. Persoonlijk zijn wij achteraf erg blij met de zonnepanelen op het dak, al heel veel plezier van gehad. De verzekering kan nog een extra anti diefstal Bearlock- of Constructslot verlangen.

De 2.0 180 pk dieselmotor (CFCA) van bepaalde bouwjaren heeft geen goede reputatie v.w.b. olieverbruik en ook in het campergedeelte kunnen zich allerlei mechanische, hydraulische en electrische uitdagingen voordoen. Garantie kan dan handig zijn voor de dingen waar je in de eerste periode tegen aan loopt. Het helpt ook als jezelf handig bent om bijvoorbeeld het verswater-pompje te vervangen.

Raadzaam is om een tijdje mee te lezen op de diverse forums (buiten dit mooie forum):
bus-forum.nl
vwcamper.de
vwbusclub.nl
multifornia.de
tx-board.de
volksforum.com
vwcaliforniaclub.com
vw-californiaclub.com

En je licht eens uitgebreid op te steken bij buscamper-dealers (in willekeurige volgorde):
globalcampers.nl
poptop.nl
westfaliacampers.nl
multicampers.nl
scharphofcampers.nl
vwcampers.nl

Succes in ieder geval met je zoektocht! Ga je bij een potentiele Cali kijken dan is het m.i. raadzaam om een ervaren eigenaar mee te nemen, er zit zoveel specifieks in/aan/op de bus wat het bekijken door ervaren ogen voor de koop waard is.
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Anno »

TS,
Je vraagt naar tips. Ik heb zo wat vragen:
Wil je een LWB of een SWB versie?
2 of 4 persoons?
smal of breed bed?
budget?
rekening houden met milieu zones?

Succes met je keuzes!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Reiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2016, 16:13

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Reiziger »

@panadero

Dank voor je uitgebreide reactie en de nuttige links!

Wat betreft het zoeken naar de juiste bus hanteer ik een ruim budget, van zo'n 20 tot - zeg - 35 duizend Euro. Ik vind het belangrijker een betrouwbare bus voor de langere termijn te hebben (ook voor gewoon gebruik) dan te goedkoop of juist te geavanceerd te kopen. Zelf sleutelen aan de motor is aan mij niet besteed.

Eventuele wensen: < 200.000 km, minimaal 130 pk, kleur onbelangrijk, schakelbak, trekhaak is altijd handig, 4motion is vast geweldig, maar niet noodzakelijk.

Een kenner meenemen alvorens tot aankopen over te gaan is een goede tip. Wellicht dat er via dit forum iemand te vinden is die dat zou kunnen en willen doen, wanneer het zover is? (Kan nog even duren).

@Anno

Ook bedankt voor je reactie!

Om je vragen te beantwoorden:
- SWB lijkt mij voldoende en ook prettig compact. De huurauto was ook en SWB en dat beviel goed.
- 2-persoons zou voldoende zijn, maar omdat ik me kan voorstellen de bus ook aan anderen te willen uitlenen (betrouwbaar volk!) is 4 plaatsen wel handig.
- Hoe breder hoe beter, maar een Beach zou ik niet willen.
- budget is dus nogal ruim, maar niet oneindig. Ik geef liever wat meer uit voor een goede bus die langer waarde vasthoudt dan dat ik te goedkoop ga zitten.
- Steden in kunnen is natuurlijk één van de aantrekkelijke aspecten van een VW-California. Ik kan me niet voorstellen met grote campers op pad te gaan, juist omdat je dan eigenlijk te beperkt bent.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door Anno »

In een VW T5 SWB kan je het interieur zo maken dat je kan slapen op een breedte van 140 cm. Slaapt fijner dan op 120 cm breedte. Zie mijn project.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: T5 advies gevraagd

Bericht door otzie »

2-persoons zou voldoende zijn, maar omdat ik me kan voorstellen de bus ook aan anderen te willen uitlenen (betrouwbaar volk!) is 4 plaatsen wel handig.
persoonlijk zijn wij nogal van de "luxe" dus de extra grote dometic-cooler moet mee voor de biertjes, de grote tent etc etc..
nu hebben wij een kombifornia (vw kombi omgebouwd naar een california).
ik zou er niet aan moeten denken om daar met 4 man in te slapen, als je kleintjes hebt zal dan zal het misschien nog wel meevallen.

maar inderdaad het is mogelijk :gekte

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Plaats reactie