Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak inbouwen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Hefdak inbouwen

Bericht door Dirkndh »

Hallo WJW'ers,

Na een jaar lang internet afgezocht te hebben, verschillende indelingen geprobeerd te hebben en 2 RDW keuringen later is het eindelijk zover.
Het dak kan eraf!
Ik heb al een tijdje een FSL dak in de garage staan welke ik dan eindelijk kan gaan monteren.

Nu ben ik een beetje argwanend over 1 zin in de handleiding. '' Let op indien er nog een rdw camper keuring moet plaatsvinden mag de balk tussen de gordels niet verwijderd worden ( deze pas aanpassen na de RDW keuring)'' :groteogen

Volgens de man bij FSL is het geen probleem voor de veiligheid om deze balk weg te halen maar ik heb hier toch mijn twijfels over.
Het ''frame'' dat bij het hefdak zit is nu niet van zo'n degelijke kwaliteit dat ik verwacht dat het m'n bus in takt houd bij een eventuele koprol.

Hoe denkt de rest hier daar over?

Met vriendelijke groet,
Dirk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Dirkndh schreef:Volgens de man bij FSL is het geen probleem voor de veiligheid om deze balk weg te halen maar ik heb hier toch mijn twijfels over.
Het ''frame'' dat bij het hefdak zit is nu niet van zo'n degelijke kwaliteit dat ik verwacht dat het m'n bus in takt houd bij een eventuele koprol.

Hoe denkt de rest hier daar over?Met vriendelijke groet, Dirk
Ik denk daar hetzelfde over..
Vandaar dat ik in dit topic daar al iets van liet doorschemeren.

Succes en sterkte..met je verdere keuzes.
Peter
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

Hoi Dirk,

wij hebben een origineel hefdak uit een vw california gemonteerd,
ook wij hebben de spanten aan de bovenzijde moeten verwijderen,

bij een origineel vw-dak heb je een "voorspoiler" en diverse andere (losse aluminium profielen)
die allemaal in elkaar gelijmd worden, deze zitten uitendelijk aan de "auto" geschroefd op volgens mij 12 plekken

wanneer het allemaal gelijmd zit en ge-bout is is het gewoon oersterk. nu heb ik wel eens een keer een fsl-dak gezien,
maar niet het versterkings-frame, wordt deze ook ge-bout op de plekken van de "eventuele" dakdrager bevestigingen?

Waarschijnlijk zie ik deze mensen van de t5 met fsl-dak op een verjaardag aan het eind van de week,
dus kan ik het even vragen hoe deze de ombouw hebben gedaan mbt omkeuren/ spanten.


groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Dirkndh »

De voorspoiler bij het FSL dak is alleen een kunststof hoedje om het zo maar te noemen welke op het dak gekit zit.
Hier achter zit een gezette plaat van +- 4 mm dik, welke in het uitgezaagde gat valt en waar je een ''frame'' van moet maken.
Het frame moet op diverse plekken aan de auto vast poppen.

Ik ben benieuwd hoe je kennissen dit opgelost hebben.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

zal het eens vragen als ik ze zie.. net wel een plaatje gevonden op de website van fsl:

Afbeelding

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door LAYCA »

Dit ziet er verdacht veel uit als mijn versterkingsframe van REIMO
Ook de langs profielen op het vorige plaatje zijn zo te zien van dezelfde vorm.
De mijne is wel voor een T4
En ja ik denk ook niet dat het in orde is zonder deze versterking.

Maar FSL komt toch uit brabant?
Bijlagen
Reimo versterkingsframe2.jpg
Reimo versterkingsframe.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Anno »

Volgens de man bij FSL is het geen probleem voor de veiligheid om deze balk weg te halen maar ik heb hier toch mijn twijfels over.
Beweringen van wie dan ook over veiligheid zie ik graag onderbouwd door bv een test.

Het VW T5 dak van Reimo is TÜV gekeurd, net zoals sommige andere merken zoals Vamoose en Austops. Het is relatief eenvoudig om een een slaaphefdak te laten TÜV-testen.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

Nu ben ik een beetje argwanend over 1 zin in de handleiding. '' Let op indien er nog een rdw camper keuring moet plaatsvinden mag de balk tussen de gordels niet verwijderd worden ( deze pas aanpassen na de RDW keuring)'' :groteogen
Ik heb het afgelopen week even nagevraagd;
onze bekende heeft ook de desbetreffende stijl doorgezaagd voor de RDW-keuring,
nu is dit ondertussen wel bijna een jaar geleden,
en weet dus niet of ze met betrekking op onze hefdaken een bepaalde stevigheid /testrapporten/ bouwrapport willen zien

toen we onze bus voor het om-keuren aanboden bij de rdw in rijen, heb ik ons dak opengemaakt met letterlijk
"de stroom-draden op de accu onder de stoel" zodat het dak omhoog ging.

de rdw-keuringsman had dit nog nooit gezien (was ook nog een rdw-rookie) en deze keek wel degelijk naar de constructie hoe alles bevestigd was,
uiteindelijk heb ik hem ook verteld hoe alles in elkaar zat.

zijn antwoord:

" je kunt in ieders geval zien dat het met veel zorg is ingebouwd, dit is niet het typische gevalletje belastingontduiking / ik wil goedkoop rondrijden,
we zien hier wat voorbij komen.... om maar aan het kwart-tarief de voldoen"

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Dirkndh »

bobv schreef:Waarom niet het hefdak pas inbouwen na de RDW keuring?
De RDW keuring heb ik al gehad dus daar ga ik geen problemen meer mee krijgen.
Het gaat er mij om dat als ik ooit een aanrijding krijg, m'n bus niet dubbel vouwt met mij ertussen :bonk
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

Het gaat er mij om dat als ik ooit een aanrijding krijg, m'n bus niet dubbel vouwt met mij ertussen
voorzichtig rijden dan maar.. :wjw :yes

ik ben van mening dat de "kooi" waarin we zitten met de diverse testen die standaard worden uitgevoerd
bij het maken van een auto, waaronder rol en crash-tests en airbags niet voor niets worden uitgevoerd.

ook als we de kooi gaan "aanpassen" dus essentiële spanten wegzagen in het dak
komt dit natuurlijk niet ten goede qua stugheid/ veiligheidsnormen van de bus.
daarom is een vervangend frame belangrijk en dient dit zorgvuldig gemonteerd te worden
met goede componenten (bevestigings-frame hefdak) en materialen denk hier aan bouten/moeren met hoge trekbelasting,
en kwalitatief zeer goede lijm (mits nodig) die ook lang goed blijft en haar kleefkracht blijft behouden

ook is het natuurlijk essentieel dat de bevestiging van het hefdak extreem goed is,
niet dat je lekker op de snelweg 130 km/uur rijd en het dak open gaat, of begint te klapperen dat er lucht onder schiet :wjw

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Dirkndh »

Ik denk dat ik er binnenkort de knappelschaar in ga zetten en kijken of ik het voor elkaar krijg om het voorste en achterste spant te laten zitten :ikrij
Het dak hoort eigenlijk alleen met popnagels vast te zitten maar ik was al van plan om net voor ik het frame erin laat zakken er een kitlijn op te zetten met Sika kit (ruiten kit).
Voorkomt ook piepen en kraken *waar ik echt niet tegen kan in een auto* door dat er ijzer op ijzer zit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je zeker aanraden om sikaflex montagekit te gebruiken in combinatie met wellicht een overmaat aan popnagels.
Denk er ook aan, dat als je bekabeling van voor naar achter wilt laten lopen, dat je op dat moment dat je het frame wilt gaan inbouwen,
er dan rekening mee houdt en mogelijke voorzieningen voor treft.

Lees ook eens hier voor een juiste materiaalwijzer:
http://nld.sika.com/nl/producten/indust ... ssa03.html
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

Het hoeft natuurlijk ook niet van "sika" te zijn kan natuurlijk ook van
"den braven" of ander gerenomeerd merk.

den braven heeft ook diverse kitten en lijmen waaronder hybrifix en super7
deze zijn ook uv-bestendig en schimmelbestendig.

mijn advies goed inlezen in welke lijm/kit je gebruikt, en een overmaat voor de popnagels is zeker een goed idee peter!
wel had ik met onze 6.4mm popnagels een andere popnageltang nodig, want een (handmatige) standaard tang vind dit maatje net wat te groot.

ook in popnagels zijn verschillende kwaliteiten te vinden, ik zou er niet op bezuinigen
ook zou ik de praxis-kit in het schap laten staan :bifun :yes


otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Vlietje1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017, 12:16

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Vlietje1 »

Heyy!

Ik ga even lastig doen. Ik heb namelijk een super oud volkwagenbusje gekocht op een soort rommelmarkt. Enorm gaaf, maar ik heb dus echt 0 verstand van auto's. Het is zo'n soort idee: http://www.harryhilders-fotografie.com/ ... ten-autos/, deze lijkt het het meeste op van de foto's die ik kon vinden.
Iemand enig idee om welk type het kan gaan?
Daarnaast ga ik hem het liefst helemaal verbouwen tot een soort reisbusje, met inderdaad iets van een hefdak. Is dat mogelijk in dit model?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak inbouwen

Bericht door Hanz »

Google eens op 'volkswagen T1 camper'. Die bus op de foto in de link is in ieder geval geen VW maar vanwege de spijl in de voorruit denk ik dat je de T1 bedoelt. Je opmerking dat je 0 verstand van auto's hebt is in ieder geval wel terecht. :knipoog
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie