Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

Bericht door Mickel Moen »

Beste forumleden,

Voor de duidelijkheid vooraf. Ik heb geen enkele binding met de fabrikant van het in de titel genoemd apparaat. Wel hebben ze opgemerkt, dat ik hier en daar gepubliceerd had over de voorganger de EnGenius EZ hotspot extender. Onder andere op mijn blog. Vorige week heb ik de nieuwe wifi-versterker de EZwi-fi V4 binnengekregen om eens uit te testen.

Ik wil mijn eerste ervaringen graag met jullie delen.

De EZwi-fi V4 verschijnt onder een nieuwe merknaam. Voortaan moet je zoeken naar http://www.ezwifi.eu

Eerst maar eens wat foto's.

Afbeelding

In de doos:

- de wifi-versterker
- een 230V AC naar 12V voeding
- een 12V sigarettenaanstekerplug met kabel
- 2 staafantennes
- 1 buitenantenne met 3 meter kabel
- 1 zuignap voor deze buitenantenne.

Hiermee wordt ook meteen een groot verschil in apparaat duidelijk. De EnGenius is een apparaat wat je buiten kunt plaatsen en waarmee je de voeding via een ethernetkabel van binnen haalt, middels een POE (Powerover ethernet) voedingsblokje. De EnGenius is feitelijk ook een softwarematige omgebouwde Hotspot.
De EZ-wifi is echter bedoeld voor binnengebruik en kan in de camper dus rechtstreeks op 12V aangesloten worden.

Afbeelding

Aan de achterkant 5 ethernetpoorten. 1 voor het binnenkomende signaal. 4 voor aansluiting van apparatuur zoals, computers printers enz.
Hiermee wordt meteen een volgend groot verschil duidelijk. Deze kun je naast draadloos ook bedraad als router gebruiken. De voordelen voor thuisgebruik zullen duidelijk zijn.

Verder aan de achterkant een USB-poort. Daarover later meer.

Afbeelding

Aan de voorkant een knipperend lichtje met het aan-uit symbool. Het is echter geen knop. Aan en uitschakelen doe je met de stekker. Het lichtje geeft middels de snelheid van het knipperen weer hoe goed de verbinding is.

Wat is de EZwi-fi?

Kort gezegd is het een wifiversterker - je eigen hotspot en router ineen. Het versterkt een wifi-signaal en zendt dit weer uit zonder verder enige hardware tussenkomst. Instellen kan met ieder apparaat met een wifi verbinding en een browser. Daarvoor kun je een computer, laptop, tablet of een smartphone gebruiken.

In het verleden heel wat gedoe gehad met de Alpha usb-versterker. Daarvoor moest er een laptop mee en had je de bijbehorende drijvers nodig. Dat is nu niet meer nodig. Wij nemen allen nog de iPads en de iPhones mee.

Je kunt dus met meerdere apparaten tegelijk internetten. Dit voordeel is helemaal leuk, als je op een captive portal inlogt. Zo'n hotspot waar je een voucher voor moet kopen en waar je in principe maar met 1 apparaat op kunt en je dus voor meerdere apparaten meer vouchers moet kopen. Met de EZ log je 1 keer in, maar vervolgens kun je er met al je apparaten op.

Eerst maak je verbinding met de EZ middels de specifieke code behorend bij het apparaat en wat je aan de onderkant kunt vinden. Zodra je verbinding heb log je middels de browser in op het apparaat en verschijnt de interface. Hier kun je kiezen tussen een aantal mogelijkheden.

Afbeelding

Als je alleen scant op de open Publieke hotspots, komen dus alle hotspots die open zijn en waar je dus zonder inlogcode op kunt surfen. Hieronder vindt je dus ook de al eerder genoemde captive portals.
Ook vind je hier de netwerken die onderdeel zijn van de FON-gemeenschap. In Nederland zijn dit bijvoorbeeld alle particuliere hotspots van KPN-internet abonnees. Zo heb je in België Proximus. Zie hier de dekking van FON. Heb je een inlogcode voor Fon dan hoef je in de betreffende landen maar in een woonwijk te gaan staan en je hebt al snel gratis internet. Hier in mijn buurt vindt ik er al gauw 3. En aangezien ik nog een oude FON inlogcode heb werkt dat dus. Vorige week was ik in België met dit apparaat. Het was een kleine meeting op een industriegebied en jawel ik kon inloggen op een Proximus FON ergens in de buurt.

Scan je op Privenetwerken, dan krijg je alle netwerken, waar je alleen binnen komt met een inlogcode. Veel campings bieden dit aan. Je haalt de code bij de receptie en je kunt internetten. Op veel campings is dit kosteloos.

Tot slot kun je nog scannen op Alle netwerken. De netwerken met het sterkste signaal staan bovenaan. Meestal gebruik ik deze.

Ben je abonnee van KPN, Ziggo, Proximus, Eduroam, Telenet WiFree of Delta dan kun je bij Snelle Hotspots inloggen als een dergelijke hotspot in de buurt is. Meestal ook weer particuliere hotspots zoals bij FON.

Afbeelding

De volgende optie WAN/USB/3G/4G(LTE) is een nieuwe optie en is wat mij betreft ook het meest interessant verschil met de EnGenius.
Door een USB-dongel, een iPhone of een Android toestel met een simkaart aan te sluiten op de USB-poort verandert het apparaat meteen ook in een MIFI. Is er geen wifi-hotspot in de buurt, kun je dus nog steeds internetten over hetzelfde apparaat middels 3g/4g. Eenmaal aangemeld op bijvoorbeeld de USB-dongel heb je altijd verbinding. De EZ geeft voorrang aan het wifisignaal. Rijdt je van de camping af en verliest hij het wifisignaal heb je 3g/4g. Kom je weer terug, dan pakt hij het wifi-signaal weer, want de EZ onthoudt de netwerken.

Er is wel een beperking aan de te gebruiken dongels. Ik heb de ZTE MF730M erbij gekregen om te proberen.
En werkelijk ik ben zeer enthousiast.

Ik heb van mijn provider XS4All al een gratis kaartje voor mobiel internet. De eerst 250MB/maand op beschikbare volle snelheid. Daarna de rest van de maand op beperkte snelheid 128/64 kb. Voor de eenvoudige internetzaken voldoende.
Daarnaast heb ik voor gebruik in het buitenland een KPN prepaid SIM. Met de Onbeperkt bundel van € 7,50 per maand ook in de beperkte 128/64 kb snelheid heb ik dus altijd internet tegen zeer lage kosten.

In principe betalen we niet voor internet op campings. Met twee korte vakanties in het buitenland en 1 lange komen de KPN-bundels op €30,- Kortom voor deze €30 per jaar hebben we overal en altijd internet. Aangezien we meestal op campings staan, meestal kleine met gratis internet kunnen we daarnaast ook nog vaak van wifi gebruik maken.

En daarmee komen we op een sterk punt van de EZ. De ervaringen met de EnGenius zijn dermate goed, dat op de campings het signaal vrijwel altijd op te pikken is. Natuurlijk is een en ander wel afhankelijk van de sterkte van het signaal en de plaatsing van de hotspot. Een signaal over enkele honderd meters opikken is zeker mogelijk. Eens een signaal gedetecteerd van een camping in de buurt die meer dan een kilometer verwijderd was. Wel over open water en niet ingelogd, maar toch.

In de regel moet met een hotspot met een goed signaal op 250 meter nog prima een verbinding te maken zijn. Vorig jaar op een camping in Zwitserland gestaan. Camping had geen wifi, maar de hotspot van een Hotel in de puurt stond open. Zo konden we in Zweden-Finland op de meeste campings gratis gebruik maken van de wifi van de camping, waar we ook stonden. En wij staan vaak ergens aan de rand.

De extra antenne kun je dus buiten plaatsen liefst zo hoog mogelijk. Ik hang hem in het hefdak. Ook weer een verschil met de EnGenius. De Ez monteer ik vast in de bus. Constant aan de stroom, continu internet en zijn we ergens met een wat zwakker signaal, hang ik de extra antenne in het hefdak.

Zijn er ook nadelen?
Zoals meestal is dit de prijs. €169 exclusief de dongel is fors, maar daarvoor heb je een pracht apparaat.
Een klein minpuntje is dat de interface wat gebroken Engels is. Voor de werking maakt dit niet uit. Geldt overigens ook voor de internetsite van de Fabrikant. De Nederlandse pagina's worden voor een groot gedeelte realtime vertaald.

Voor mij niet aan de orde, maar ik kan mij voorstellen, dat camperaars die de buitenantenne op de camper willen monteren niet zo blij zijn met de zuignap. Wellicht kun je die verlijmen, maar een montagebeugeltje extra zou een mooie aanvulling zijn.

Is de EZ voor iedere camperaar? Nou nee. Als je al gekozen hebt voor alleen surfen op 3g/4g middels een simkaart, dan heb je dit ding duidelijk niet nodig.
Sta je regelmatig op campings en wil je niet veel verbruikskosten, dan is dit een ideaal apparaat, helemaal gecombineerd met 3g/4g.

Tot slot. Als de internet check succes aangeeft zijn wij blij.

Afbeelding


Voor een iets uitgebreidere review en mijn ervaringen met de voorganger de EnGenius zie mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/ ... e-bus.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 24 dec 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Is de Engenius uit productie?
Voordeel van de Engenius is dat je 1 apparaat hebt. Hier zie ik allerhande delen met onhandige antennes die je aan de binnenzijde van de toch al niet zo'n grote bus moet plaatsen, een buitenantenne en bijbehorend kabelgedoe.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Gobert of de EnGenius uit productie is weet ik niet. Ik vermoed van wel.

Jouw bedenkingen over de uitvoering had ik eerst ook.

Uiteindelijk valt het wel mee. De EnGenius heeft ook twee antennes. Die zitten er boven op, deze zitten aan de zijkant.
Op de Engenius kun je net als deze ook een extra antenne aansluiten. Hier zit die er al extra bij.

Ik ben van plan dit ding achter de bestuurdersstoel verticaal vast gemonteerd te plaatsen op mijn keukenblok, waar ook de rest van de elektra zit. Dan wijst er 1 antenne naar boven en de buitenantenne verbind ik aan wat dan de onderkant is. Ik denk dat ik die in een netje erboven plaats. Op de standplaats kan ik die dan in het dak hangen indien noodzakelijk. In die zin wordt het eenvoudiger. Hoef ik alleen de antenne op te ruimen en niet het hele ding. Verder kan ik de wifi nu weer verkopen. Weer een apparaat minder.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 29 jan 2017, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

De Engenius hing bij jouw onder het hefdak. Bij mij hangt ie buiten aan de rail. Een flat-kabel naar binnen voor de voeding en dat is het.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Gobert,

Dat werkt ook uitstekend. Mooi zo laten. De EnGenius is gewoon een super ding.

Behalve de mogelijkheid met de usb mifi dongel is de werking verder nagenoeg hetzelfde. Wel heeft de nieuwe een sterker zendsignaal.

Later als we weer meer op pad zijn, zal ik verder testen en ze verder vergelijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Gobert,

Ik heb het bij EnGenius opgezocht en de Ez hotspotextender is inderdaad uit productie.

http://engenius-europe.com/index.php/pr ... escription
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

He Jan,

Dat met die Lan-poorten is natuurlijk in een camper helemaal niet nodig. Voor wie dat ding in andere situaties wil gebruiken kan het wel handig zijn. Er zitten op heel veel apparaten in- en uitgangen die we niet gebruiken. Dat zou ik geen overkill noemen. Overigens vermoed ik, dat men een bestaand apparaat genomen heeft, waar ze de software aangepast hebben. Dat was met de EnGenius ook al het geval.

Ontwikkelingen gaan snel Jan. Zo'n turbo wifi met een routertje acht ik al weer wat oudere techniek. Zou ik in ieder geval niet meer voor kiezen. Maar als je het hebt en het bevalt goed. Mooi zo laten.

Dat van de roaming zal voor iedereen weer anders uitpakken. Niet iedereen heeft of wil een abonnement.

Zoals wij. Zakelijk heb ik een telefoon welke ik met internet alleen in Nederland met mate kan gebruiken. Voor de rest doen we alles prepaid en met het al eerder genoemde xs4all gratis simmetje. Ons bevalt het prima om wifi op de camping op te pikken.

Voor ons is dit vooralsnog de makkelijkste en voordeligste oplossing. Ik heb helemaal geen behoefte aan dure telefoonabonnementen. En zo zijn er meer mensen.

Over tien jaar is het weer geheel anders. Op dit moment is mijn ervaring, dat ik zo om de 2 jaar verander. Dus de komende 10 jaar nog 5 veranderingen.

Voordeel van dat het zo snel gaat is, dat je je oude apparatuur na 2 jaar voor vrijwel dezelfde prijs weer kwijt kan.

Tip: Koop op Ebay en verkoop op Marktplaats.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 jan 2017, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Multivan Generation »

Als we met de bus gaan kamperen, dan vinden we het een luxe om even niet 'connected' te zijn.

Gewoon echt onthaasten en alles even thuis laten. En heeft een camping geen wifi, dan is dat ook prima..

Laat je niet door techniek leiden,
Voor je het weet wordt je er afhankelijk van en kun je niet meer zonder.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Wat de buitenantenne die er bij zit, dat is een 8db antenne.

En bedenk het gaat niet alleen om de antenne. Overigens kun je er zeker ook een andere antenne op aansluiten. Mijn ervaringen met de voorganger de EnGenius zijn bijzonder goed en die heeft twee 5db antennes.

Of het wat uitmaakt met een rubberduck op het apparaat achter mijn stoel en de buitenantenne in het hefdak gaan we testen. Ik heb de EnGenius ook nog en ik kan dus mooi vergelijken.

Het is geen wedstrijd he. Ik geef hier mijn eerste indruk voor een nieuw apparaat weer. Lijkt mij zeer nutig voor mensen die zich orienteren.

Keuzes zijn zeer persoonlijk en afhankelijk van jouw internet wensen en campergedrag. Voor ons lijkt dit nu het meest ideale apparaat. De eerste testen lijken erop, dat hij het zeker niet minder doet dan de EnGenius. Ik ga het binnenkort verder testen en zal mijn ervaringen weer posten.

Wat de temperatuur betreft. Geen idee of de EnGenius beter bestand is tegen hoge temperaturen, dan de EzWi-fi. Deze laatste wordt toch met name uitgebracht voor de recreatieve sector. Ik mag toch aannemen, dat ze hier enig onderzoek naar hebben gedaan. Ding voelt in ieder geval degelijk aan met een geheel metalen behuizing.

We zullen het zien.

Wat oude techniek betreft, zolang het bevalt is er inderdaad niets mis mee. Maar er kan een moment komen, dat het niet meer bevalt en dan wordt iets nieuws wellicht interessant. Of het nu om wifi-versterking gaat of om een nieuwe bus.

Tot slot het bereik. Ja dat is ook afhankelijk van de kwaliteit van de hotspot. Is het een sterke zender in een hoge mast of een standaard routertje op een tafeltje achterin de receptie.

De volgende plaatjes heb ik gemaakt met een test van de EnGenius.

Afbeelding

Ik stond bij de go en de hotspot is bij het vlaggetje. Er tussen water en industriele bebouwing.

Ik had een goede verbinding met de hotspot.

Ook kon ik verbinding maken met de volgende hotspot:

Afbeelding

En deze zag hij wel, maar geen verbinding mee gemaakt, omdat ik pas later in de gaten kreeg dat deze zover weg was.

Afbeelding

Als ik weer eens in Lemmer ben zal ik eens proberen of ik met de EZwi-fi tot dezelfde resultaten kom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Deskman »

Een nadeel van MiFi (in het algemeen, heeft niets met dit ding te maken) is dat je aangesloten telefoons en tablets denken dat ze met wifi zijn aangesloten. Dat betekent dat alles dat je 'alleen over wifi' inschakelt zijn gang gaat. Updates, downloads, backups - je bent in no-time door je bundeltje heen.

Verder probeer ik ook graag offline te zijn op reis maar dat valt niet mee. En online informatie zoeken, weerbericht checken en kijken wat er nú weer in de USA is gebeurd is nou ook weer geen hoofdzonde.

Social media gaan niet mee op reis.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Dat klopt wat de mifi betreft. Wat dat betreft is mijn xs4all kaartje en de kpn prepaid met onbeperkt bundel ideaal. Je kunt nooit door je bundel heen zijn, want die is onbeperkt. Bij deze kaartjes wel een matige snelheid, maar voor whatsapp, krantje binnenhalen, nieuws en dit forum bekijken snel genoeg.

En is er een wifi in de buurt dan hebben we weer sneller internet (meestal).

Kortom hij kan continu aan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Brengt mij meteen op nog een reactie op wat Peter schreef.

Dat van even niet connected zijn heeft zeker zo zijn goede kanten. Continu snel internet hoeven we ook niet. Met drie volwassen kinderen, 2 wonend in Rotterdam en 1 studerend in Groningen en in de zomer verspreid over Europa, vinden wij onze gezins whatsapp groep toch wel heel fijn. Regelmatig even contact, even een fotootje, zonder dat je meteen weer hoeft te belle
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 jan 2017, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Deskman »

Wij sturen als fervente wildkampeerders elke dag even onze locatie door. Kunnen we in ieder geval gevonden worden. :D
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door de Viking »

He Geert,

Wat is nou het verschil met een Alfa Network Camp-Pro Wifi set, in theorie moet het hetzelfde zijn
Ik was op de camper beurs in Leeuwarden en overal wordt deze Alfa aangeboden.
Het is ook mijn bedoeling om deze aan te schaffen voor een betere Wifi in de bus.
De prijs is iets gunstiger, 129,- tov 169,-.
Maar ik lees ook slechte recensies dat de Alfa niet goed werkt, dan is 40,- euro meer een betere uitgave.
Ik neem een 2 in 1 laptop mee (= incl tablet) om ook evt tv te kunnen zien.

Gr. Sieds
WiFi.jpg
WiFi.jpg (18.16 KiB) 2710 keer bekeken
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Enkele jaren geleden was de Alfa de top. Maar heeft niet doorontwikkeld en is inmiddels ingehaald de EZWI-FI.
Plaats reactie