Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Bedankt voor de opmerking. Ik had hem verwacht.

Eerst moet ik zeggen, dat de foto nogal vertekent. De antennes hangen redelijk vertikaal. Ik heb diverse "standjes" geprobeerd. O.a. Dat ze rechtop staan, door ze met de punt naar boven in de lus te zetten. Ik heb geen verschil tussen staand en hangend kunnen ontdekken in signaalsterkte van diverse hotspots.

Zou het echt wat uit maken?

Afbeelding

Het beste is dus de staafantenne zuiver verticaal te maken.
Hoe groener hoe beter de werking.
Deze komt van een zelfbouwer en die heeft hem zodanig gemaakt dat ie iets naar boven of beneden gaat, naargelang dat je de aansluiting boven of onder neemt. (Noorderkempen)


En Jan, hoe denk je over de opstelling in relatie met de vorm?

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

Zo beter Jan?

Overigens, nogmaals in verschillende standen opgehangen en ik zie geen verschil in de signaalsterkte. Wel maakt de hoogte uit. Hoe hoger hoe beter.

Verder heb ik nu gemerkt, dat deze antennes ietsjes richtinggevoelig zijn. De platte kant naar de hotspot gedraaid scheelt een paar % in signaal.Meteen antwoord op de laatste vraag in de voorgaande posting.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

:toppie :gekte :kus
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Laatst melding gemaakt van het gebruik van de usb antenne dongle om eventueel een ander kanaal te gebruiken bij interferentie op het ontvangkanaal. Werkt prima, echter...........

Ik adviseer om deze dongel niet te gebruiken, als je verbinding maakt met de 3g/4g usb dongle met de sim. Bij mij geeft het dan een onstabiele verbinding. Mijn iPad verliest dan om de 1,5 minuut de verbinding, maakt dan wel weer automatisch de verbinding, maar verliest deze daarna ook weer. Bij wifi heb ik er geen last van. Dus het is niet aan te raden deze dongel continu te gebruiken als je ook van de sim-dongle gebruik maakt.


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig nu je zoveel gebruikerservaring hebt naar een vergelijking met de vorige versie.
Ik heb net een zeer succesvolle vakantie beleefd met deze versie.
Ik heb me de afgelopen periode diverse malen afgevraagd of ik moet upgraden, maar ik zie eigenlijk geen reden, of het zou de mifi functionaliteit moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Gobert.

Eens. EnGenius EZ hotspot eXtender werkt ook uitstekend. Als je die hebt en hij bevalt prima, zou ik hem mooi houden. De mifi functionaliteit is inderdaad een voordeel. Verder hangt het er vanaf, waar je het apparaat wilt plaatsen.

De EnGenius kun je in z'n geheel buiten plaatsen. Bij de EZwi-fi een antenne. Wat het beste werkt is geheel afhankelijk van camper en plaatsing. Wat de mogelijkheden tot plaatsing betreft hebben beide zo hun voordelen en nadelen.

Ik ben niet zo enthousiast over de bijgeleverde externe antenne bij de EZwi-fi. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 jul 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Ik heb het hele apparaat tegenwoordig verplaatst van de dakrail naar het hoogste gedeelte van het hefdak. Wel aan de buitenzijde. Ik heb daar een stukje universele rail geplakt. Enerzijds is het voordeel dat het apparaat maximaal hoog hangt, anderzijds was ik altijd beducht voor diefstal. Dat is nu ook erg lastig geworden op die hoogte.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Foto's ?
Hoe heb je de kabel naar binnen geleid?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Maak ik morgen even. Dan krijgt alles toch een grote schoonmaakbeurt.
Ik maak gebruik van een flat cable. Die leid ik via het deurrubber naar binnen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

De hierboven vertoonde externe antennes konden mij toch niet zo bekoren. Het voordeel van deze antennes is, dat ze buiten geplaatst kunnen worden. Bij de eerste test, toen ik de EZ pas binnen had, had ik echter het idee, dat met de gewone staafantennes de ontvangst iets beter was. Maar ja ik wil de EZ onder in de bus achter de voorstoel op een vaste plaatst. Het alternatief is om de staafantennes te gebruiken, maar dan met een antennekabel.
Daarop heb ik de volgende kabel besteld:
Afbeelding
RP-SMA Female to RP SMA Male Cable RG316 3m Pigtail WiFi

Met de bijgeleverde externe antennes, waarvan ik er dus al een bij gekocht had, is de ontvangst buiten van mijn thuisnetwerk ±80 %:
Afbeelding
Met de staafantennes gekoppeld aan een RG316 coaxkabel is de ontvangst beduidend beter. ± 90 / 100%.
Afbeelding
De staafantennes heb ik bevestigd aan klemmetjes voor fietslichtjes, welke ik nog had liggen. Dit om ze goed op te kunnen hangen in het hefdak.
Afbeelding
Het is nog even uitzoeken, hoe ik ze het beste kan ophangen.
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

@mickelmoen,

Ik heb van een stukje pees en waterdoorlatende stoelstof een zakje gemaakt. Op het hefdak zit met extra sterk klittenband een stukje universele rail. Via een flatcable, cat 5e, gaat de boel naar binnen via het rubber van de deur.
In Serbia meegemaakt dat iedereen naar de receptie moest om te kunnen internetten. Ik zat ergens achterop het terrein en had een meer dan uitstekend signaal, zo goed dat de campingeigenaar vroeg of hij bij mij mocht inloggen. Was wel zo handig....
IMG_0164.JPG
IMG_0164.JPG (27.28 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0161.JPG
IMG_0161.JPG (26.56 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0160.JPG
IMG_0160.JPG (31.22 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0159.JPG
IMG_0159.JPG (30.72 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0157.JPG
IMG_0157.JPG (22.8 KiB) 1682 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Netjes gedaan Gobert en mooi hoog. :toppie :yes

Dat verhaal van die campingeigenaar die bij jou inlogt.......... :happy :gekte :nuts

fantastisch.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Nog een kleine modificatie. Elastiekje in de lus en klemmetje iets ingekort. Zo hangt de antenne mooi recht.

Afbeelding

Ik ben overigens benieuwd wat het verschil tussen de antennes is met een hotspot op grotere afstand. Maar dat gaan we een andere keer uitzoeken.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Multivan Generation »

Zie ik nou goed dat Gobert een Mercedes heeft?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 19 jul 2017, 13:31 Zie ik nou goed dat Gobert een Mercedes heeft?

Trouwens in Denemarken en Noorwegen nog heen probleem gehad met WiFi ontvangst. Gewoon met telefoon zonder extra dingen. Of de camping heeft gratis WiFi in het aanbod en dan werkt het soms zo zo.
Dan loop je naar de receptie en heb je beter ontvangst. Of ze hebben WiFi waar je voor moet betalen op een andere camping en dan is het gewoon goed. Of ze bieden geen WiFi aan.
Plaats reactie