Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Multivan Generation schreef: 19 jul 2017, 13:31 Zie ik nou goed dat Gobert een Mercedes heeft?
Als VW een V6 zou hebben gehad, dan had Gobert wellicht een VW gehad.
Laatst gewijzigd door Gobert op 19 jul 2017, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

Multivan Generation schreef: 19 jul 2017, 13:35
Multivan Generation schreef: 19 jul 2017, 13:31 Zie ik nou goed dat Gobert een Mercedes heeft?

Trouwens in Denemarken en Noorwegen nog heen probleem gehad met WiFi ontvangst. Gewoon met telefoon zonder extra dingen. Of de camping heeft gratis WiFi in het aanbod en dan werkt het soms zo zo.
Dan loop je naar de receptie en heb je beter ontvangst. Of ze hebben WiFi waar je voor moet betalen op een andere camping en dan is het gewoon goed. Of ze bieden geen WiFi aan.
Met een EZ hoef je niet naar de receptie.... dan blijf je lekker voor je bussie zitten.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef: 19 jul 2017, 13:35
Trouwens in Denemarken en Noorwegen nog heen probleem gehad met WiFi ontvangst. Gewoon met telefoon zonder extra dingen. Of de camping heeft gratis WiFi in het aanbod en dan werkt het soms zo zo.
Dan loop je naar de receptie en heb je beter ontvangst. Of ze hebben WiFi waar je voor moet betalen op een andere camping en dan is het gewoon goed. Of ze bieden geen WiFi aan.
Peter ik begrijp het nut van jouw bijdrage niet zo. Het is in de strekking van je kunt vakantie houden met een busje, een echte camper, een caravan, een boot en all inclusieve in Turkije. Of wel ik houd van spinazie en jij van boerenkool.
Wie een abonnement op zijn telefoon heeft met een royaal datapakket kan daar inderdaad prima mee internetten.
En inderdaad er zijn campings, waar je zonder enig ander hulpmiddel ook prima gratis kunt internetten.

Er zijn ook campings waar het bereik niet zo goed is. Waar je dus inderdaad naar de recptie moet lopen. Daar kan de EZ er voor zorgen, dat je gewoon in je bus internet hebt.
Zo ook hebben sommige campings een capative portal, waar je dan voor moet betalen en waar je maar met 1 apparaat op kan. Met de EZ log je in en kun je vervolgens met alle apparaten op dezelfde code inloggen.

Door de goede ontvangst lukt het ook regelmatig om in te loggen op een open netwerk of een KPN Fon. Voor de telefoon of de iPad is het signaal meestal te zwak. Met de EZ lukt het dan wel. Zo herkent mijn iPad hiervan de buurt maar 5 netwerken. Met de EZ komen er wel 60!in beeld.

Tot slot kun je de EZ ook nog transformeren tot een mifi, zodat je als er geen wifi is je toch kunt internetten.

Het gemak daarbij is, dat jouw apparaten alleen de EZ hoeven te onthouden. Zodra je de EZ dus aanzet en er zit ook een mifi dongle in, maken al jouw apparaten automatisch verbinding en heb je internet.

Maar ik ben het met je eens allemaal gemak en luxe waar we ook best zonder kunnen.

Uiteindelijk kan ik ook zonder m'n T5, maar het is wel leuk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Eindelijk eerste ervaringen met de KPN onbeperkt prepaid bundel van €7,50 / maand. Sim in de Huawei dongle, onbeperkt bundel, maar wel met beperkte snelheid. Voordeel: voor basic internetten voldoende, tegen zeer lage kosten en geen zorgen over bundel die op kan raken enz. Zo op de EZ altijd en continu internet.

Een keer eerder gebruikt voor een weekend in Belgie, maar toen werkte het niet I.v.m. met de verkeerde APN waar standaard door KPN op ingesteld wordt, maar in het Buitenland dus niet werkt. Nu ingesteld op portalmmm.nl.

We zijn gisteravond in Zweden aangekomen. Onderweg in Duitsland prima verbinding, maar niet echt gebruik van gemaakt.
Nu hier op de camperplaats in Trelleborg verbinding op het netwerk van Telia.

NOS app werkt voortreffelijk. Tekst supersnel binnen. Foto's komen wat later. Leeuwarder courant binnen gehaald.

Mail en WhatsApp werken vrijwel normaal. Forums lezen ook prima.

Allemaal lichte toepassingen, maar Ik ben meer dan tevreden. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Multivan Generation »

Ik snap , nu we een aantal campings hebben gehad,
Wat beter waarom jullie dit willen.
Free WiFi was beschikbaar maar kreeg niet echt een goede verbinding, terwijl een veld verder het wel aanvaardbaar was.

:toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Ach ja Peter,

Maar het blijft treffen. Nu al een aantal campings zonder wifi gehad. De tweede optie over de sim-dongle en op het prepaidkaartje van KPN en de onbeperkt bundel werkt hier in Zweden voortreffelijk. De lagere snelheid is tot nu toe geen echt probleem. Alleen video's en zware websites niet. Maar dit forum gaat als een trein.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door arjanzevenaar »

Ik heb hem besteld en krijg hem morgen binnen oa op aanraden van jou :yes tijdens het kampeerweekend. Volgende week richting zuiden ben dus benieuwd hoe dat gaat werken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

Bericht door Mickel Moen »

In dit draadje heb ik een review geschreven over de EZwi-fi V4. Wat mij betreft de ideale wifi-voorziening in mijn camper.

Deze week heb ik van de fabrikant, om te testen, de nieuwste loot aan de boom ontvangen, de Lite versie daarvan.
Volgens de fabrikant was er behoefte aan een portable versie.

Eerst maar eens wat foto's.

Afbeelding

De EZwi-fi V4 Lite komt in een klein doosje met daarin het apparaatje zelf en een usb-kabeltje om de Lite van stroom te voorzien. Dat is het.

Afbeelding

Zeer klein en zeer portable dus. Echter de Lite heeft verder geen eigen voeding, geen accu. Je zult de Lite dus moeten aansluiten op een USB-powerbank of een USB-lader. Dat kan iedere willekeurige USB-voeding/lader zijn.
In dit testdoosje was verder geen enkele informatie aanwezig, maar in de begeleidende mailing wordt er het volgende over gezegd:

The V4Lite is great when there is no 12Vdc or 220-240Vac and you can use a 5Vdc power bank or a 5V USB port to power it up
- typical 5Vdc 8000mAh can power the V4Lite for 14~16 hours when in repeater mode
- typical 5Vdc 8000mAh can power the V4Lite for 7~8 hours when using 3G/4G dongle or phone tethering (if phone is not drawing power to charge itself)


Nu had ik toevallig nog een powerbankje liggen. Zo'n goedkoop relatiegeschenkje, waar ik tot nu toe niets mee kon, maar voor de Lite precies de goede mini usb aansluiting heeft. De software in de Lite is dezelfde als die van de grote broer. Ook op de Lite kun je een 3g/4g dongle aansluiten. Dus ook meteen mijn Huawei dongle er bijgelegd om het setje compleet te maken.

Afbeelding

Alles gecombineerd heb je dus je eigen Wifi hotspot, die het wifi signaal van een hotspot in de buurt kan oppikken en indien dit niet aanwezig is creëer je met de dongle je eigen 3g/4g hotspot. Dit alles geprobeerd en inderdaad het werkt feilloos en zoals ik gewend ben met de grote EZwi-fi.

Afbeelding

Rest nog te vermelden, de overige aansluitingen. Naast dus de mini-usb voor de voeding zit er nog een normale usb op voor een dongle en een standaard Wan en Lan-poort.

Op de laatste foto heb ik mijn iPhone er naast gelegd. Even voor het formaat, maar ook kom ik tot de conclusie, dat wat wifi/3g/4g betreft, de Lite in het getoonde pakketje met een elastiekje erom exact hetzelfde doet. Ook met de telefoon kun je middels tethering je eigen hotspot maken.

Kom ik meteen bij het grootste nadeel. Er zit geen antenne ingang op. De fabrikant had mij er in de vooraankondiging al op gewezen, dat deze Lite niet in de plaats komt van de normale EZ. De grote kracht van de normale EZ is de Wifi versterking. Door goede plaatsing van de antennes kun je een zwak signaal van bijvoorbeeld een camping hotspot nog binnenhalen. Iets wat mij met grote broer EZ vrijwel op iedere camping lukt.

De Lite geeft wat dat betreft geen enkel voordeel. Het signaal wordt niet versterkt, zoals ik op het eerste gezicht kan beoordelen en dus alleen door gegeven. Wat dat betreft heb je er op het eerste gezicht dus niets aan.

Wat wel blijft zijn de overige voordelen zoals:
* Perfecte intergratie met een 3g/4g dongle. Voor mij een van de grote voordelen. Met de zakelijke sim in mijn telefoon heb ik in het buitenland geen data. Mijn vrouw heeft een prepaid in haar telefoon zonder data. Onze iPads hebben geen mogelijkheid voor een sim. Maar ik heb wel een gratis sim van mijn provide Xs4all, die na de eerste 500mb op beschikbare snelheid terug gaat naar 128/64 zoals ook de Onbeperkt internet op lage snelheid KPN sim (€7,50/maand).
* Ben je op een plek, bijvoorbeeld een hotel waar je middels een voucher intenetverbindig kunt kopen (of gratis krijgt) voor 1 apparaat, dat kun je met al jouw devices middels op dat ene voucher internetten. Ik vind dat een van de grote voordelen van de EZ. Op een camping maak ik met de EZ verbinding met de hotspot van de camping en meteen zijn al onze apparaten gekoppeld. Twee iPhones en 2 iPads. Deze maken standaard contact met de EZ die ik als we onderweg zijn, ook continu aan heb. Standaard weer met de Huawei dongle een 3g/4g verbinding en als er een gratis camping hotspot is dus op de Wifi.
* Omdat je met de EZ jouw eigen hotspot hebt, maak je het surfen meteen een stuk veiliger, want het zit achter jouw wachtwoord. Je kunt dus veel veiliger contact maken met een publieke hotspot.
* VPN. De Lite wordt geleverd met de nieuwste versie van het besturingssysteem V4.12 Hierin zijn de mogelijkheden voor het leggen van een VPN-verbinding volgens de fabrikant veel makkelijker gemaakt en veel uitgebreider. Hier kom ik later op terug. VPN is namelijk iets, waar ik mij eerst eens meer in moet verdiepen.

Conclusie.

a. De Lite is beslist geen vervanger voor grote broer de EZwi-fi V4 voor gebruik in de camper. Minder geschikt voor gebruik op de camping.

b. Voor ander recreatief gebruik is deze Lite wel interessant. Hij is natuurlijk een stuk compacter. Voor gebruik in een vakantiehuisje, of op een hotelkamer met een goed internetsignaal is het ideaal om je eigen hotspot te creëren. Alleen de EZwi-fi Lite instellen en je kunt meteen met al je devices internetten.

c. Voor mijzelf zie ik dan nog de mogelijkheden om de Lite mee te nemen op de veerboot. Wij maken nogal veel veerboot overtochten in en naar Scandinavie. Met de Lite kun je je eigen veiliger hotspot creëren als er Wifi op het schip aanwezig is of anders met de dongle.

d. Het is natuurlijk ook een mooi apparaat om in je rugzak of op de fiets mee te nemen. Afhankelijk van het vermogen van jouw de powerbank heb je ook zo je eigen hotspot.

Allemaal mogelijkheden die je ook met een smartphone of een mifi kunt bewerkstelligen. het is dus maar net wat jouw mogelijkheden en wensen zijn. voor wie al gewend is aan het werken met de grote broer is deze Lite wellicht een leuke aanvulling voor onderweg.

Ik heb geen idee wat deze Lite gaat kosten. De fabrikant maakt melding, dat ze hem in het voorjaar 2018 op de markt willen brengen.

Voor de werking van de interface verwijs ik graag naar wat ik hier al eerder geschreven heb over de grote broer en naar de website van de fabrikant, waar je ook talloze instructie video's kunt vinden.

http://www.ezwifi.eu

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

Bericht door Mickel Moen »

Tijd om wat spullen op te ruimen. Te koop via marktplaats of middels PB:

https://link.marktplaats.nl/m1237788767


Afbeelding

EnGenius EZ hotspotextender V3, VERKOCHT

Huawei E5732 mifi, VERKOCHT

ZTE MF730M usb-dongle, simlock vrij. Deze dongle is compatibel met de EZwi-FI V4

1 x omnidirectionele antenne. 8db. Dit is dezelfde die standaard bij de EZwi-FI V4 geleverd wordt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie