Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
de Viking

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door de Viking » wo feb 01, 2017 10:26

He Geert,

Wat is nou het verschil met een Alfa Network Camp-Pro Wifi set, in theorie moet het hetzelfde zijn
Ik was op de camper beurs in Leeuwarden en overal wordt deze Alfa aangeboden.
Het is ook mijn bedoeling om deze aan te schaffen voor een betere Wifi in de bus.
De prijs is iets gunstiger, 129,- tov 169,-.
Maar ik lees ook slechte recensies dat de Alfa niet goed werkt, dan is 40,- euro meer een betere uitgave.
Ik neem een 2 in 1 laptop mee (= incl tablet) om ook evt tv te kunnen zien.

Gr. Sieds
WiFi.jpg
WiFi.jpg (18.16 KiB) 1184 keer bekeken
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gobert

Bericht door Gobert » wo feb 01, 2017 17:59

Enkele jaren geleden was de Alfa de top. Maar heeft niet doorontwikkeld en is inmiddels ingehaald de EZWI-FI.

jan2009

Bericht door jan2009 » wo feb 01, 2017 20:08

Specificaties wil ik zien Gobert !!
En die vindt ik niet van dat EZ ding.
Met name zaken als ontvangstgevoeligheid e.d wil ik zien.
En die vindt je wel van die Alfa set.
https://www.alfa.com.tw/products_show.php?pc=28&ps=238

Wat betreft die alfa set bevalt mij de fysieke setup beter.,voor een goede link plaats je een goede antenne buiten , en dan bij voorkeur zonder meters antennekabel er tussen die weer voor de nodige demping zorgt.
Mijn enige punt van kritiek is dat dat R36 routerje slechts geschikt is voor een omgevingstemperatuur van MAX 40 graden.
Bij mij is zo,n ding al eens overleden , je kon er een eitje op bakken.

Wat dat betreft heeft het Alfa Cube routertje betere specs , 60 graden.
https://www.alfa.com.tw/products_show.php?pc=35&ps=189
Combineer die met een Alfa tube2H en goede antenne en je komt al beter weg.
http://www.2com.nl/index.php?route=prod ... uct_id=143
https://www.alfa.com.tw/products_show.php?pc=28&ps=113

En wil je echt stressbestendig spul voor buiten moet je eens gaan kijken naar b.v de specs van een Bullet M2HP van ubiquity
80 graden ! ,
https://dl.ubnt.com/datasheets/bulletm/bm_ds_web.pdf
Is alleen net wat minder plug en play voor de gemiddelde consument.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » wo feb 01, 2017 22:03

Sieds,

Ik heb geen vergelijking met de Alfa set gemaakt. Heb er dan ook geen oordeel over.

Het enige wat ik geven kan is mijn ervaringen met de EnGenius en nu de EzWifi.

Voor een goede vergelijking moet ik die alphaset in handen hebben en kunnen proberen.
Een vergelijking alleen op specs geeftt mij te weinig echte informatie. Die vergelijking kun je overigens zelf ook maken.

In het verleden twee keer een Alfa apparaat gehad. De eerste verkocht, omdat er geen nieuwe drivers voor de mac kwamen. De tweede verkocht, omdat ik blij was, dat er met de En Genius geen fysieke verbinding meer noodzakelijk was en ik de laptop dus kon thuis laten.

Maar wellicht organiseer ik binnenkort een mini-meeting en is er iemand die de Alfa set mee wil nemen om te vergelijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

de Viking

Bericht door de Viking » do feb 02, 2017 11:04

Gobert schreef:Enkele jaren geleden was de Alfa de top. Maar heeft niet doorontwikkeld en is inmiddels ingehaald de EZWI-FI.
Je kunt dit inderdaad niet zo maar roepen zonder bewijs.
------------------------------------------------------------------------------

Goed idee Geert, ik koop de Alfa set en we gaan het vergelijken.
Deze lijkt mij iets handiger qua formaat, maar of hij beter is gaan we zien.
Misschien kan ik met AROB afspreken dat wanneer de EZ beter is dat ik hem terug breng. (kan swz wel wanneer iets niet voldoet)
https://www.arobantennebouw.nl/draadloo ... routerset/

Mijn bus staat tot april in de stalling, misschien idee om te vergelijken op het zelfbouwweekend van 5-6-7 mei.

Gr.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo feb 05, 2017 11:03

Het zelfbouwweekend kan altijd natuurlijk.

Zo weer even een vervolgje.

Afbeelding

Omdat de ZTE dongle mij niet zo kon bekoren, o.a. omdat het een 3g dongle is, op Ebay een met de EZ compatible Huawei gekocht. De E3372. Net als mijn mifi weer een Rus. Dat scheelt toch gauw een paar tientjes. Naast dat dit een 4g dongle is, heeft deze ook aansluitingen voor een externe mimo antenne. Nu heb ik deze al bij mijn mifi. Niet veel gebruikt, omdat ik met de mifi niet veel verbetering zag. Maar voor gebieden met een slecht bereik toch gehouden.

Deze huawei heeft dus die antenne aansluiting.

Afbeelding

Afbeelding
Voor meer info over de antenne zie mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/ ... e-bus.html

Meteen geprobeerd natuurlijk. Daarvoor de EZ geplaatst in een wat moeilijke situatie. Op de vloer van de woonkamer voor een radiator en met luxaflex voor het raam. De Panorama DMM-7-27 antenne voor een klein zijraampje geplaatst. Het verschil was indruwekkend.

Zonder antenne:

Afbeelding

Met antenne:

Afbeelding
Later dit ook in de bus geprobeerd. Op de plaats waar ik de EZ gedacht heb 4 groene streepjes zonder antenne en met de antenne op een gunstiger plaats, alle 5 streepjes groen.
Groetnis, Geert

Deskman
Contacteer:

Bericht door Deskman » zo feb 05, 2017 11:17

Om de kwaliteit van een signaal te bekijken is iStumbler (Mac) een handig tooltje.

Omdat repeaters voor zover ik weet in de meeste gevallen doorlopend switchen tussen zenden en ontvangen, is de signaalsterkte met repeater wel een stuk beter maar de up en download snelheid flink verminderd. Een keertje met speedtest.net een testje doen...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo feb 05, 2017 12:12

Ik ben al druk aan het testen inderdaad met Speedtest.

Ik moet er weer even een verhaal van maken. Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert

jan2009

Bericht door jan2009 » zo feb 05, 2017 16:37

black bulli schreef:Ik heb deze in luxemburg in gebruik: http://www.amped-wireless.com sr20.000G uit U.S besteld super bereik bekijk de specs eens :jump
Je link werkt niet.
Is het deze? :
http://www.ampedwireless.com/products/sr20000g.html

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo feb 05, 2017 17:23

Black Bulli,

Bedankt voor de aanvulling. Er leiden meer wegen naar Rome. Voor wie een nieuwe keuze maken wil, iets om te vergelijken.

We zouden ze eens in de praktijk moeten kunnen vergelijken. Heb je ook plannen om naar het zelfbouw camperweekend te komen?
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo feb 05, 2017 18:11

Tijd voor een eerste test.

Test 1.

Een eerste test laat een goed resultaat zien. Binnen het "Advanced Dashboard" kun je de opdracht geven te scannen op alle netwerken. Je krijgt dan een overzicht van alle hotspots waarvan de EZ een signaal detecteert. Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

In totaal is deze lijst veel langer. Bij deze sessie heb ik 74 netwerken gedetecteerd. Het grootste gedeelte is natuurlijk beveiligd. Nu zit er ook een KPN Fon bij zoals je ziet, met een goede signaalsterkte. Ik heb geen idee, hoever deze van mijn huis verwijderd is, maar aangezien ik een inlogcode heb voor FON, kan ik deze mooi gebruiken om te testen.

Afbeelding

Bij zo'n Fon wordt een klein gedeelte van de bandbreedte van de eigenaar gedeeld. Verwacht dus geen opzienbarende snelheden, maar om leuk te kunnen internetten is het voldoende. Wat hier geldt zijn de testen van 4 februari. De onderste drie zijn met de EnGenius. De bovenste 7 zijn met de EZwi-fi. Een zeer bevredigend resultaat en je ziet dat er hier geen verschil is tussen de EnGenius en de EZ. Wel heb ik verschil bemerkt tussen geregistreerde signaalsterkte, maar dat wil ik nader uitzoeken. Ondermeer met de verschillende antennes en een exact dezelfde positie in de bus, aangezien ik gemerkt heb, dat een meter verschil in hoogte van plaatsing al verschil maakt. Daarover later meer.

Overigens werkt dit in België exact hetzelfde met Proximus Fon. Ook daarlukt het mij met de FON inlogcode in te loggen bij de Proximus FON's.

Wat ook interessant is, is dat ik het signaal van een nabijgelegen school detecteerde met een signaalsterkte van 40%. Natuurlijk geen verbinding gemaakt, maar ik ben onder de indruk, dat de EZ dit signaal ziet. Lopend is deze hotspot toch zo'n 400 meter van mijn huis. Er tussen allemaal bebouwing van voornamelijk woonhuizen. EZ geeft aan, dat het vanaf een signaalsterkte van zo'n 35% mogelijk moet zijn verbinding te maken.

Afbeelding
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma feb 06, 2017 19:03

Zoals bij veel van dit soort keuzes, gaat het om de balans van de voor en nadelen. De balans tussen investering, gebruiksgemak en resultaat.

Op de EZ zijn zeker andere antennes aan te sluiten. Of het resultaat in verhouding staat met de extra investering en het gebruiksgemak is maar de vraag.

Zeker in een compact busje met een hefdak speelt de factor gebruiksgemak een grote rol.

Ik ben even kwijt, waar ik het tegenkwam, maar ik heb ooit eens ergens gelezen, dat bijvoorbeeld de 5 db rubberducks vervangen door grotere nauwlijks uitmaakt. Uit ervaring met een Alfa kan ik dit bevestigen. Een 10db maakte vrijwel geen verschil. Dan moet je gaan werken met speciale (richt) antennes. En dan komt de factor gebruiksgemak weer ondrer druk te staan.
Groetnis, Geert

jan2009

Bericht door jan2009 » ma feb 06, 2017 20:47

Mickel Moen schreef:

Ik ben even kwijt, waar ik het tegenkwam, maar ik heb ooit eens ergens gelezen, dat bijvoorbeeld de 5 db rubberducks vervangen door grotere nauwlijks uitmaakt. Uit ervaring met een Alfa kan ik dit bevestigen. Een 10db maakte vrijwel geen verschil.
Draaf je niet een beetje door Geert ?
:nuts

Het afstralingspatroon van een 5 DBi rubberducky is een bolvorm.
Naarmate de versterking van een echte Omni antenne hoger wordt , zeg 10 DBi , wordt dat een patroon vergelijkbaar met een pannekoek.
In het horizontale vlak reikt dat verder.

( en een rubberducky van 10 DBi heb ik zowiezo mijn twijfels bij , een wifiantenne is opgebouwd uit segmenten , hoe meer des te groter de versterking.
Die segmenten hebben een bepaalde afmeting afhankelijk van het frequentiegebied waar ze in moeten werken , 2,4 GHz , dat verklaard dus dat een antenne met een hoge versterking beduidend langer wordt! en echt niet te vergelijken met sommige rubberducky,s die doorgaan voor een hoge versterking.)

Een voorbeeld , Lengte = 90 cm !
http://www.cdrwinkel.com/alfa-network-a ... 0-dbi.html

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma feb 06, 2017 22:41

He Jan volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Ik heb het over grotere rubberducks.

Dat een rubberduck van 10db vrijwel niets uitmaakt met een van 5db. Eigenlijk ook niet verbazend. Want als het zoveel zou uitmaken, dan werden deze apparaten wel geleverd met grotere. De meerkosten voor de fabricage zullen minimaal zijn.

Wat er verder op antennegebied mogelijk is betekent een grotere installatie. Wel dat kan, voor als je dat wenst en de mogelijkheid hebt. Er zijn zeer veel antennes op de markt die je erop aan kunt sluiten. Voor mijn situatie vind ik het geen alternatief. De door jou aangehaalde antenne valt voor mij al af i.v. m. het formaat.

Als er een antenne is die net zo compact is en ik net zo makkelijk in mijn hefdak kan hangen als de externe die er nu bij geleverd is, en beduidend beter presteert houd ik mij aanbevolen voor de info.

Waarbij ik wel wil zeggen, dat ik niet alleen op specs afga. Het mooiste is toch een vergelijking in het echt.

Het is ook geen wedstrijd Jan. Het enige wat ik doe, is mijn ervaringen met een bepaald apparaat met jullie delen. Voor mij heeft dat ding bepaalde voordelen. En ik heb hem nu toevallig, dus ik kan hem uittesten.

Over de voorloper de EnGenius ben ik ook zeer tevreden. Vrijwel op iedere camping met een fatsoenlijke hotspot kon ik het signaal oppikken. Er zullen allicht systemen zijn die het nog beter doen in het oppikken en versterken van het signaal. Of die dezelfde voordelen hebben die ik belangrijk vind is de vraag.

Weten zullen we het pas, als je in een praktijktest kunt vergelijken en de voor en nadelen van de verschillende systemen op een rijtje kunt zetten.

Eerstvolgende wat ik nu ga doen, is de EnGenius en de EZwi-fi eerlijk vergelijken. Kan overigens nog wel even duren, want daar heb ik de komende week geen tijd voor.
Groetnis, Geert

jan2009

Bericht door jan2009 » di feb 07, 2017 16:49

Hoi Geert
Waar ik op reageerde is je stelling dat een antenne van 5 db versterking niks uitmaakt t.o.v.10 db
Later realiseerde ik mij ook dat je het uitsluitend over rubberducky,s had.
Vandaar mijn voorbeeld hoe een echte antenne met 10 db versterking er uit ziet, afmetingen.
En dat geeft toch echt betere resultaten.

En een wedstrijd is het wat mij betreft ook niet.
Ieder zijn ding , je hoeft je keuze niet te verdedigen.
:knipoog

Plaats reactie