Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mickel Moen
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen » di feb 07, 2017 18:10

He Jan

Bedankt.

Je hebt wifi-versterkers en je hebt antennes en combinaties daarvan. Wat werkt weet je pas als je het kunt testen en vergelijken.

Over het verdedigen van keuzes. Ik weet niet of het verdedigen is. Vrijwel altijd probeer ik het zo te formuleren, dat ik aangeef waarom ik ergens voor gekozen heb met de ruimte dat andere keuzes net zo goed kunnen. Het is altijd weer de afweging van de eigenschappen op basis van jouw prioriteiten. De een gaat voor optimale fubctionaliteit de ander vindt dat het er mooi ui moet zien.

Overigens heb ik zeer bewust gekozen voor de EnGenius. De EZwi-fi kreeg ik toegestuurd om te testen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » za feb 18, 2017 17:54

Vandaag een nieuwe test gedaan.

Test 2

Bij deze test heb ik de EZwi-fi vergeleken met de EnGenius. Ik was natuurlijk wel benieuwd of de EZ ook beter presteert dan de EnGenius.

Voor deze vergelijking heb ik ze op dezelfde hoogte geplaatst namelijk op de onderrand van het hefdak, dit is de hoogte van de bus, dus±2 meter hoogte. Beide met alleen de twee rubberducl antennes. Bus voor mijn huis in een woonwijk met huizen uit de jaren dertig en vlak na de oorlog.

1. Hoeveel netwerken worden er gedetecteerd?

Hier scoort de EZ aanzienlijk beter dan de EnGenius. De EZ ziet er welgeteld 80 terwijl de EnGenius er 49 ziet. Hang ik de EnGenius hoger in het hefdak, dan ziet deze er ook ongeveer 80. Een meter hoogte meer scheelt dus zeker. Het vervangen van een antenne op de EZ door de externe antenne en deze ook zo hoog te hangen maakt niet veel uit.

2. Is er verschil in signaal sterkte?

Daarvoor heb ik een aantal netwerken uit de buurt genomen en daarbij de signaalsterkte in procenten vergeleken. Bij ieder netwerk is de EZ steeds het eerste percentage en de EnGenius het tweede percentage.

Fritzbox: 100% en 97%
UPC: 98% en 92%
Schaapmobiel: 72% en 71%
Postmus: 64% en 74%
Fugelvrij: 85% en 80%
Luchtpoort: 77% en 65%
Ziggo: 54% en 58%
KPN Fon: 82% en 81%

Conclusie: Bij de EZ zijn de percentages in signaalsterkte gemiddeld iets hoger dan de EnGenius.

3. Is er verschil bij de speedtest?

Daarvoor heb ik weer de KPN Fon als netwerk genomen. Hier met een signaalsterkte van respectievelijk 82% en 81%, dus vrijwel hetzelfde.

De onderste 4 op 18 feb zijn met de EZ en de bovenste 4 met de EnGenius.
Conclusie. Is de verbinding eenmaal gemaakt, dan is er geen verschil.

Afbeelding
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » za feb 18, 2017 19:22

Van de fabrikant heb ik vandaag een update van de firmware gekregen. Deze heeft nog de beta status en is nog niet regulier te downloaden. Wel mag ik er over schrijven. De mooiste nieuwe toevoeging is, dat je het apparaat nu zo kunt instellen, dat je automatische updates van de apparaten waarmee je verbinding maakt kunt uitzetten. Dat is handig, als je over de 3g/4g dongel internet.

Verder kun je een zwarte lijst activeren, waardoor automatisch ongewenste sites worden geblokkeerd.
Groetnis, Geert

Deskman
Contacteer:

Bericht door Deskman » za feb 18, 2017 21:57

Een en ander met belangstelling gelezen. Dat uitzetten van updates lijkt me een welkome uitbreiding.

Verder zijn die snelheden die je op je lijstje hebt staan zo laag dat ik dan allang was overgestapt op mobiel internet. :/ Ik hoef geen video's te kijken onderweg maar als de NOS-app of met deze snelheden te maken krijgt mag je hopen dat je nog voor de bui de weersverwachting binnen hebt. En dan vind ik zo'n hele kit een hoop gedoe en ook best kostbaar. Zeker nu de roamingkosten er in Europa van de zomer af gaan.
Laatst gewijzigd door Deskman op za feb 18, 2017 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Gobert

Bericht door Gobert » za feb 18, 2017 22:05

In ieder geval begrijp ik dat mijn Engenius de hoogte in moet. Hij hangt nu aan de rail, dus ik overweeg nu om een stukje rail aan de bovenzijde van het dak te lijmen. Ik wil hem nl niet aan de binnenzijde van de bus.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » za feb 18, 2017 22:34

Deskcamp.

Over die snelheden. Dat is dus van een kpn fon ergens in de buurt. Deelt een klein beetje van zijn bandbreedte. Die snelheid zegt dus niets. Was alleen om een vergelijking tussen de EZ en de EnGenius. Of verbinding met dit netwerk ook snelheidverschil zou geven.
Groetnis, Geert

Deskman
Contacteer:

Bericht door Deskman » za feb 18, 2017 22:49

Duidelijk.
Ik zat eens terug te lezen en zat ondertussen ook al te twijfelen of dat wel klopte.

Ondertussen zou ik bij zo'n FON netwerk dan toch wel afhaken. Ik heb ooit eens een van de eerste FON-modems gehad. Leuk idee/systeem maar destijds waren er in Haarlem nog 4 of 5 andere modems waar ik dan 'gratis' gebruik van kon maken, als ik in de tuin ging liggen. Hoeveel bandbreedte je wilde delen kon je instellen.

KPN levert nu maximaal 2Mbs via het FON kanaal. Dat is niet echt genereus. Wat dat betreft doet Ziggo het beter: die levert 10Mbs en die gaan niet af van de bandbreedte van de eigen aansluiting.

Je zou de metingen ook eens op je eigen wifi kunnen proberen - dan kun je ook beter de afstanden waarop het wel/niet meer werkt bepalen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » za feb 18, 2017 23:16

Dat een KPN Fon niet een fantastische snelheid heeft, vind ik niet zo'n probleem. Als het zo eens uitkomt, heb je toch internet. Laatst was ik in Leuven op een industrieterrein. En ja hoor, daar was in de buurt een Proximus Fon.

Op dit moment zijn er aardig wat Fon partners zoals KPN in Nederland en Proximus in Belgie.

Rijd een buurt in en dikke kans dat er een Fon is. En dat nog met mijn oude inlog, uit de tijd toen KPN nog niet de rechten in Nederland had.

Nu heb ik natuurlijk ook continu internet op de 3g/4g dongel, maar dat tegen een beperkte snelheid. Dus mocht er een Fon in de buurt zijn, die sneller is, is dat mooi meegenomen.

Uiteindelijk is de EZ vooral ook handig op de camping.

Fon nu in Europa.

Afbeelding
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo feb 19, 2017 10:41

Dat klopt. Kijk hier maar eens op de kaart.
https://countries.fon.com/nl/

Luxemburg is vrijwel wit.

In luxemburg is geen Fon-partner actief zoals Kpn in Nederland of Proximus in Belgie. De kpn abonnees of de Proximus abonnees delen standaard een klein gedeelte van hun bandbreedte.

Als er in Luxemburg dus nog een Fon spot is, is dat iemand die nog van het oude systeem gebruik maakt.
Groetnis, Geert

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di feb 21, 2017 0:23

De meeste grotere steden in Zeeland bieden gratis wifi aan in het centrum.
Alle Zeelandnet-gebruikers met de nieuwe kabelmodems met ingebouwde router kunnen ook een wifi accespoint(wifispot) instellen,
en zo zou theoretisch heel de provincie Zeeland "gedekt" kunnen zijn.

https://www.delta.nl/tv-internet-telefo ... fi-zeeland

https://www.delta.nl/service/internet/wifispots

Misschien een idee?

Groeten Peter

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » di feb 21, 2017 8:37

In principe is het hetzelfde systeem, wat Kpn met Fon doet.
Ziggo heeft ook zoiets. En als ik het goed lees op de site van Delta, kunnen de abonnees buiten Zeeland op het hotspotnetwerk van Ziggo.

Ik lees echter nergens of ze ook Euopese partners hebben. Het zal zich dus beperken tot Nederland.

Het Fon netwerk heb je over de hele wereld. Echt goed werkt het in een land waar er een Fonpartner is zoals KPN, Proximus en BT in de UK. Dan heb je een goede landelijke dekking.
Groetnis, Geert

bvddobb

Bericht door bvddobb » di feb 21, 2017 11:15

Mickel Moen schreef: In het verleden twee keer een Alfa apparaat gehad. De eerste verkocht, omdat er geen nieuwe drivers voor de mac kwamen. De tweede verkocht, omdat ik blij was, dat er met de En Genius geen fysieke verbinding meer noodzakelijk was en ik de laptop dus kon thuis laten.

Maar wellicht organiseer ik binnenkort een mini-meeting en is er iemand die de Alfa set mee wil nemen om te vergelijken.
Wij hebben al 3 jaar een Alfa, en de 'buitenantenne' hangt bij ons binnen in de daktent, dat gaat prima.

Dat van dat je een fysieke verbinding nodig hebt of dat er geen Mac-drivers zijn herkennen we niet: wij bedienen de Alpha gewoon met de iPad of de Macbook via wifi. Heb je dan wel de laatste firmware-versie geïnstalleerd?

We kunnen hem wel meenemen naar het Camperweekend, kun je eens kijken.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » di feb 21, 2017 13:53

Bart,

We hebben het hier over verschillende apparaten.

Eerst had ik de AWUS036H. Daar was na upgraden naar een nieuw OSX geen driver meer voor. Daarna de opvolger de AWUS036NH gehad. Beide usb op de laptop. zo een dus:
Afbeelding

Waar jij het over hebt is een set met router. Wellicht de zelfde waar Jan het over heeft.
Groetnis, Geert

bvddobb

Bericht door bvddobb » di feb 21, 2017 14:33

Ha Geert,

Ja, wij hebben het over deze combi van wifi-router en buitenantenne:
Foto 21-02-17 om 14.36.jpg
wifi router
Foto 21-02-17 om 14.36.jpg (10.57 KiB) 896 keer bekeken
Overigens is op de downloadpagina van alfa.com ook een recente (9/12/2016) driver te dowloaden voor de AWUS036NH voor MacOS 10.12

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » di feb 21, 2017 16:06

Dat van die driver is mooi. Het ging om de voorganger. Overigens heb ik beide weer verkocht.
Groetnis, Geert

Plaats reactie