Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mickel Moen
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen » zo jul 16, 2017 21:17

Gobert.

Eens. EnGenius EZ hotspot eXtender werkt ook uitstekend. Als je die hebt en hij bevalt prima, zou ik hem mooi houden. De mifi functionaliteit is inderdaad een voordeel. Verder hangt het er vanaf, waar je het apparaat wilt plaatsen.

De EnGenius kun je in z'n geheel buiten plaatsen. Bij de EZwi-fi een antenne. Wat het beste werkt is geheel afhankelijk van camper en plaatsing. Wat de mogelijkheden tot plaatsing betreft hebben beide zo hun voordelen en nadelen.

Ik ben niet zo enthousiast over de bijgeleverde externe antenne bij de EZwi-fi. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo jul 16, 2017 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gobert

Bericht door Gobert » zo jul 16, 2017 21:28

Ik heb het hele apparaat tegenwoordig verplaatst van de dakrail naar het hoogste gedeelte van het hefdak. Wel aan de buitenzijde. Ik heb daar een stukje universele rail geplakt. Enerzijds is het voordeel dat het apparaat maximaal hoog hangt, anderzijds was ik altijd beducht voor diefstal. Dat is nu ook erg lastig geworden op die hoogte.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo jul 16, 2017 21:34

Ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Foto's ?
Hoe heb je de kabel naar binnen geleid?
Groetnis, Geert

Gobert

Bericht door Gobert » zo jul 16, 2017 21:38

Maak ik morgen even. Dan krijgt alles toch een grote schoonmaakbeurt.
Ik maak gebruik van een flat cable. Die leid ik via het deurrubber naar binnen.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo jul 16, 2017 22:34

De hierboven vertoonde externe antennes konden mij toch niet zo bekoren. Het voordeel van deze antennes is, dat ze buiten geplaatst kunnen worden. Bij de eerste test, toen ik de EZ pas binnen had, had ik echter het idee, dat met de gewone staafantennes de ontvangst iets beter was. Maar ja ik wil de EZ onder in de bus achter de voorstoel op een vaste plaatst. Het alternatief is om de staafantennes te gebruiken, maar dan met een antennekabel.
Daarop heb ik de volgende kabel besteld:
Afbeelding
RP-SMA Female to RP SMA Male Cable RG316 3m Pigtail WiFi

Met de bijgeleverde externe antennes, waarvan ik er dus al een bij gekocht had, is de ontvangst buiten van mijn thuisnetwerk ±80 %:
Afbeelding
Met de staafantennes gekoppeld aan een RG316 coaxkabel is de ontvangst beduidend beter. ± 90 / 100%.
Afbeelding
De staafantennes heb ik bevestigd aan klemmetjes voor fietslichtjes, welke ik nog had liggen. Dit om ze goed op te kunnen hangen in het hefdak.
Afbeelding
Het is nog even uitzoeken, hoe ik ze het beste kan ophangen.
Afbeelding
Groetnis, Geert

Gobert

Bericht door Gobert » ma jul 17, 2017 16:50

@mickelmoen,

Ik heb van een stukje pees en waterdoorlatende stoelstof een zakje gemaakt. Op het hefdak zit met extra sterk klittenband een stukje universele rail. Via een flatcable, cat 5e, gaat de boel naar binnen via het rubber van de deur.
In Serbia meegemaakt dat iedereen naar de receptie moest om te kunnen internetten. Ik zat ergens achterop het terrein en had een meer dan uitstekend signaal, zo goed dat de campingeigenaar vroeg of hij bij mij mocht inloggen. Was wel zo handig....
IMG_0164.JPG
IMG_0164.JPG (27.28 KiB) 613 keer bekeken
IMG_0161.JPG
IMG_0161.JPG (26.56 KiB) 613 keer bekeken
IMG_0160.JPG
IMG_0160.JPG (31.22 KiB) 613 keer bekeken
IMG_0159.JPG
IMG_0159.JPG (30.72 KiB) 613 keer bekeken
IMG_0157.JPG
IMG_0157.JPG (22.8 KiB) 613 keer bekeken

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma jul 17, 2017 17:37

Netjes gedaan Gobert en mooi hoog. :toppie :yes

Dat verhaal van die campingeigenaar die bij jou inlogt.......... :happy :gekte :nuts

fantastisch.
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma jul 17, 2017 20:59

Nog een kleine modificatie. Elastiekje in de lus en klemmetje iets ingekort. Zo hangt de antenne mooi recht.

Afbeelding

Ik ben overigens benieuwd wat het verschil tussen de antennes is met een hotspot op grotere afstand. Maar dat gaan we een andere keer uitzoeken.

Afbeelding
Groetnis, Geert

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo jul 19, 2017 13:31

Zie ik nou goed dat Gobert een Mercedes heeft?

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo jul 19, 2017 13:35

Multivan Generation schreef:
wo jul 19, 2017 13:31

Trouwens in Denemarken en Noorwegen nog heen probleem gehad met WiFi ontvangst. Gewoon met telefoon zonder extra dingen. Of de camping heeft gratis WiFi in het aanbod en dan werkt het soms zo zo.
Dan loop je naar de receptie en heb je beter ontvangst. Of ze hebben WiFi waar je voor moet betalen op een andere camping en dan is het gewoon goed. Of ze bieden geen WiFi aan.

Gobert

Bericht door Gobert » wo jul 19, 2017 16:46

Als VW een V6 zou hebben gehad, dan had Gobert wellicht een VW gehad.
Laatst gewijzigd door Gobert op wo jul 19, 2017 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert

Bericht door Gobert » wo jul 19, 2017 16:47

wo jul 19, 2017 13:35

Trouwens in Denemarken en Noorwegen nog heen probleem gehad met WiFi ontvangst. Gewoon met telefoon zonder extra dingen. Of de camping heeft gratis WiFi in het aanbod en dan werkt het soms zo zo.
Dan loop je naar de receptie en heb je beter ontvangst. Of ze hebben WiFi waar je voor moet betalen op een andere camping en dan is het gewoon goed. Of ze bieden geen WiFi aan.
Met een EZ hoef je niet naar de receptie.... dan blijf je lekker voor je bussie zitten.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » wo jul 19, 2017 18:30

wo jul 19, 2017 13:35

Peter ik begrijp het nut van jouw bijdrage niet zo. Het is in de strekking van je kunt vakantie houden met een busje, een echte camper, een caravan, een boot en all inclusieve in Turkije. Of wel ik houd van spinazie en jij van boerenkool.
Wie een abonnement op zijn telefoon heeft met een royaal datapakket kan daar inderdaad prima mee internetten.
En inderdaad er zijn campings, waar je zonder enig ander hulpmiddel ook prima gratis kunt internetten.

Er zijn ook campings waar het bereik niet zo goed is. Waar je dus inderdaad naar de recptie moet lopen. Daar kan de EZ er voor zorgen, dat je gewoon in je bus internet hebt.
Zo ook hebben sommige campings een capative portal, waar je dan voor moet betalen en waar je maar met 1 apparaat op kan. Met de EZ log je in en kun je vervolgens met alle apparaten op dezelfde code inloggen.

Door de goede ontvangst lukt het ook regelmatig om in te loggen op een open netwerk of een KPN Fon. Voor de telefoon of de iPad is het signaal meestal te zwak. Met de EZ lukt het dan wel. Zo herkent mijn iPad hiervan de buurt maar 5 netwerken. Met de EZ komen er wel 60!in beeld.

Tot slot kun je de EZ ook nog transformeren tot een mifi, zodat je als er geen wifi is je toch kunt internetten.

Het gemak daarbij is, dat jouw apparaten alleen de EZ hoeven te onthouden. Zodra je de EZ dus aanzet en er zit ook een mifi dongle in, maken al jouw apparaten automatisch verbinding en heb je internet.

Maar ik ben het met je eens allemaal gemak en luxe waar we ook best zonder kunnen.

Uiteindelijk kan ik ook zonder m'n T5, maar het is wel leuk.
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » wo jul 26, 2017 8:58

Eindelijk eerste ervaringen met de KPN onbeperkt prepaid bundel van €7,50 / maand. Sim in de Huawei dongle, onbeperkt bundel, maar wel met beperkte snelheid. Voordeel: voor basic internetten voldoende, tegen zeer lage kosten en geen zorgen over bundel die op kan raken enz. Zo op de EZ altijd en continu internet.

Een keer eerder gebruikt voor een weekend in Belgie, maar toen werkte het niet I.v.m. met de verkeerde APN waar standaard door KPN op ingesteld wordt, maar in het Buitenland dus niet werkt. Nu ingesteld op portalmmm.nl.

We zijn gisteravond in Zweden aangekomen. Onderweg in Duitsland prima verbinding, maar niet echt gebruik van gemaakt.
Nu hier op de camperplaats in Trelleborg verbinding op het netwerk van Telia.

NOS app werkt voortreffelijk. Tekst supersnel binnen. Foto's komen wat later. Leeuwarder courant binnen gehaald.

Mail en WhatsApp werken vrijwel normaal. Forums lezen ook prima.

Allemaal lichte toepassingen, maar Ik ben meer dan tevreden. :yes
Groetnis, Geert

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » ma jul 31, 2017 14:11

Ik snap , nu we een aantal campings hebben gehad,
Wat beter waarom jullie dit willen.
Free WiFi was beschikbaar maar kreeg niet echt een goede verbinding, terwijl een veld verder het wel aanvaardbaar was.

:toppie

Plaats reactie