Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rest bmp na 5 jaar oud

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Mister Green »

Beckontheroad schreef:
Mister Green schreef:Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.
Kost een paar centen (150€ ex) maar ik heb nu een berekening die uitkomt op 174€ bpm.
Meteen een berekening voor camper ervan laten maken, dus kan personenbus nu invoeren en meteen wijzigen.

berekening voor camper...?
BPM betaal je alleen over het "bus-deel. camper gerelateerde onderdelen betaalmiddel geen BPM over....

JB

hoe het precies zat weet ik ook niet, maar hij moest dan een iets andere berekening maken zei hij.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie »

Otzie, kun je t nog eens uitleggen...? begrijp er nix van.

JB
ik ga het proberen, in jip en janneke taal uit te leggen.

99% van alle transporter busjes wordt zakelijk gereden,
meestal in de uitvoering van transporter of multivan en een enkele als kombi/schuttle,
de kombi (in duitsland noemen ze deze uitvoering schuttle)

deze 99% van de busjes is "geboren" als bedrijfsbus, dus deze bus heeft als eerste eigenaar een bedrijf gehad,
die hier mee aan het rondtuffen is geweest, bijvoorbeeld een klusbus van een loodgieter.
bij aanschaf heeft hij geen bpm betaald (dus luxebelasting) omdat deze zakelijk werd ingezet
deze busjes zijn te herkennen aan een "bedrijfskenteken"
(kijk maar eens rond... dan valt het op dat ze andere letterreeksen hebben dan "personenauto's"

die overige 1% zijn kombi uitvoeringen of fabriekscampers, dus waaronder zo'n mooie california ,
deze is zo extreem duur omdat het een hele luxe bus is, waar bij nieuwprijs ook de volle roeffel bpm op betaald dient te worden
(zoals op elke personenauto in nederland)

ook op het kentekenbewijs staat, hoe deze bus in nederland geregistreerd is, als mpv/personenwagen of als bedrijfswagen
kijk bijvoorbeeld op ovi.rdw.nl om je kenteken te bekijken

voorbeeldje:
Afbeelding
Afbeelding

als je dus ervoor zorgt dat je een personenauto lees MPV koopt op papier, ipv een bedrijfsbus,
zie zien er voor het oog ongeveer hetzelfde uit, alleen voor de belastingdienst niet

een camper is altijd een personenauto, dus wanneer je een bus ombouwd welke op papier al personenauto is,
hoef je alleen naar de rdw om deze om te keuren naar camper, volgens mij waren wij 60.- kwijt aan de keuring

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

otzie schreef:
Otzie, kun je t nog eens uitleggen...? begrijp er nix van.

JB
ik ga het proberen, in jip en janneke taal uit te leggen.

99% van alle transporter busjes wordt zakelijk gereden,
meestal in de uitvoering van transporter of multivan en een enkele als kombi/schuttle,
de kombi (in duitsland noemen ze deze uitvoering schuttle)

deze 99% van de busjes is "geboren" als bedrijfsbus, dus deze bus heeft als eerste eigenaar een bedrijf gehad,
die hier mee aan het rondtuffen is geweest, bijvoorbeeld een klusbus van een loodgieter.
bij aanschaf heeft hij geen bpm betaald (dus luxebelasting) omdat deze zakelijk werd ingezet
deze busjes zijn te herkennen aan een "bedrijfskenteken"
(kijk maar eens rond... dan valt het op dat ze andere letterreeksen hebben dan "personenauto's"

die overige 1% zijn kombi uitvoeringen of fabriekscampers, dus waaronder zo'n mooie california ,
deze is zo extreem duur omdat het een hele luxe bus is, waar bij nieuwprijs ook de volle roeffel bpm op betaald dient te worden
(zoals op elke personenauto in nederland)

ook op het kentekenbewijs staat, hoe deze bus in nederland geregistreerd is, als mpv/personenwagen of als bedrijfswagen
kijk bijvoorbeeld op ovi.rdw.nl om je kenteken te bekijken

voorbeeldje:
Afbeelding
Afbeelding

als je dus ervoor zorgt dat je een personenauto lees MPV koopt op papier, ipv een bedrijfsbus,
zie zien er voor het oog ongeveer hetzelfde uit, alleen voor de belastingdienst niet

een camper is altijd een personenauto, dus wanneer je een bus ombouwd welke op papier al personenauto is,
hoef je alleen naar de rdw om deze om te keuren naar camper, volgens mij waren wij 60.- kwijt aan de keuring

otzie
Heb nog steeds moeite je verhaal te volgen
-Een camper als invoer wordt belast naar het bus-equivalent en dus niet de volle camper outfit (!).
-Elk motorvoertuig dat wordt ingevoerd valt in beginsel onder het BPM regime (Motorfiets, auto, camper, truck..). Mogelijk dat de rest-BPM na x maanden nader tot nul is. Maar verder dient er betaald te worden aan de fiscus (er is er eentje die altijd zijn geld krijgt)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie »

ben nog even het hele verhaal aan het lezen..

moet er wel bij vertellen dat onze bus een originele nederlandse bus is (ex-overheid),
misschien dat hier verwarring door ontstaan is qua bpm.

- omdat onze bus bpm-vrij is scheelt dit aanzienlijk ik de aanschaf-prijs,
- de bus die wij hebben gebruikt voor het ombouw-project was een 9persoons transporter kombi
- op papier was dit af fabriek een "personenauto / MPV" chassisnummer begint met WV2 dus met alle gordelpunten
- dit heeft uiteindelijk na ombouw een leuke en betaalbare bus opgeleverd.
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Scandibus »

otzie schreef:- omdat onze bus bpm-vrij is scheelt dit aanzienlijk ik de aanschaf-prijs
Ik neem aan in negatieve zin?
Jonge, BPM-vrije auto's zijn per definitie ook BTW-vrij, dus het zijn al personenauto's omdat de
vorige eigenaar(en) de auto reeds als personenauto in gebruik heeft gehad en de belastingen zaten al bij hun (nieuw-)prijs.
Maar dat zie je (bijna) altijd terug een een flink hogere occasion-aanschafprijs!

Ja, dan hoef je daar natuurlijk niet nog eens BPM en BTW voor betalen. :zwaai
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door AchterKoeker »

http://www.autoweek.nl/bpmcalculator


Ik had ook geen bpm betaald, omdat mijn bus een personenauto is.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Frits T5
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2017, 18:51

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Frits T5 »

Ik probeer die calculator net !
Maar hij gaat niet verder terug dan 2010 voor een T5

De mijne is van 2005
afl

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door afl »

bedrijfsvoertuig schrijft in 5 jaar alle bpm af, personenauto en camper in 17,5 jaar. als je een camper maakt van een bedrijfsauto dan wijzig het gebruik en dus krijg je altijd te maken met rest bpm zolang als het bedrijfsvoertuig geen 17,5 jaar oud is. Er is wel een afschrijftabel overigens en na 5 jaar is er nog maar 24,4% over van de orignele bpm. Neemt niet weg dat een T5 van 5 jaar al snel aan 2500 euro rest bpm zit.
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Bram 696 »

otzie schreef: 28 feb 2017, 18:11 moet er wel bij vertellen dat onze bus een originele nederlandse bus is (ex-overheid),
misschien dat hier verwarring door ontstaan is qua bpm.
ik ben ook bezig met een ex overheid Multivan (brandweer) op geel kenteken, maar ben toch nieuwsgierig naar iets, als ik een kenteken check doe.
Dan zie ik wel staan personen auto, maar ik zie ook een rest bpm bedrag staan. Is dit een foutje in de kenteken register?
Hoe was dat bij jou?
Niet dat er straks alsnog BPM bij komt omdat de overheid geen BPM afdraagt voor de eigen auto's :)
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Multivan Generation »

Geel kenteken dan is de BPM reeds voldaan
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie »

Geel kenteken dan is de BPM reeds voldaan
wij hebben er destijds specifiek naar gezocht.. wel heb je dan ineens een stuk minder keuze...
maar scheelt behoorlijk bij een jonge bus, na ombouw is het keuren bij de rdw, en het loket belastingdienst sla je dan lekker over :zwaai

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad daarom ben ik in Duitsland gaan zoeken,
Omdat wat ik zocht in Nederland toen niet te vinden was. Destijds op mobile.de waren er voor mijn combinatie ook maar 6 :gekte
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Henny M »

Zodra een "overheidsauto" zichtbaar is voorzien van een herkenning bijv. Politie, Brandweer of Douane etc.ondanks met geel kenteken dan hebben zij vrijstelling voor BPM en MRB. Bij verkoop aan particulier bijv. via Domeinen blijft er een rest BPM.
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Bram 696 »

Henny M schreef: 03 aug 2017, 22:34 Zodra een "overheidsauto" zichtbaar is voorzien van een herkenning bijv. Politie, Brandweer of Douane etc.ondanks met geel kenteken dan hebben zij vrijstelling voor BPM en MRB. Bij verkoop aan particulier bijv. via Domeinen blijft er een rest BPM.
Bij de auto die ik op het oog heb zijn de stickers wel verwijderd, de auto staat nu weer bij een tussen handel/persoon, maar omdat hij ouder is dan vijf jaar wordt er niet gerept over BPM en en gezegd het is een geel kenteken, deze persoon heeft ook de belastingdienst gebeld, die gaf aan dat het een personen auto is dus geen BPM, maar door deze uitzondering (overheidsvoertuig) ben ik er nog niet helemaal gerust op dat als ik straks hem omgebouwd heb en dan alsnog even een flinke som af mag rekenen.

Als ik zelf de belastingdienst bel willen ze mij geen antwoord geven erop. Om :nuts van te worden

Had jij ook een auto met bestickering Otzie?
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Bram 696 »

Ik dacht bel ze gewoon nog een keer zelf, na de eerste keer een hele afstandelijke belastingdienst meneer getroffen te hebben, kreeg ik de tweede keer een hele vriendelijke jongedame die het nagegaan was voor mij.

De BPM afbouw voor overheid voertuigen is wederom een afwijkende regel.
Na een beetje navragen kreeg ik de volgende informatie die misschien handig is voor een ieder die een overheidswagen aan wil schaffen.

BPM afbouw voor een normale auto / camper 17,5 jaar

BPM afbouw overheid
- brandweer 3 jaar
- politie 3 jaar
- ziekenvervoer 5 jaar
- geld en gevangen vervoer 8 jaar

Hoop dat andere hier ook wat aan hebben :toppie
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Plaats reactie