Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

plaats van de keuken/kasten

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
opakoos
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 apr 2017, 17:52

plaats van de keuken/kasten

Bericht door opakoos »

Wij hebben een VW T5 Transporter Kombi LWB en willen deze ombouwen naar een camper. Omdat we een breed bed willen hebben, laten we de originele driezitsbank erin zitten en klappen die dan naar voren om een bed te maken. We kunnen hierdoor de keuken niet door laten lopen naar achteren waardoor we weinig kastruimte hebben. De keuken kan max. 60 cm breed worden onder het raam. We denken er nu aan om de keuken met extra kastruimte (ca. 140 cm breed) achter de bestuurders- en bijrijdersstoel te plaatsen. Heeft iemand dit ook zo gedaan? Wat zijn voor- en nadelen? De voorstoelen kunnen dan niet draaien maar dat lijkt ons niet zo'n probleem omdat we een ruime 3zitsbank hebben. Is een hoekkeuken misschien een idee, zodat de bijrijdersstoel toch nog kan draaien?
Heeft iemand nog tips voor het inbouwen van een bed met lattenbodem?
Gebruikersavatar
idofietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2016, 17:08

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door idofietje »

Hallo opa Koos,

Als je de keuken achter de stoelen plaatst kom je denk ik in de problemen met de RDW. Het woongedeelte van de camper is niet meer bereikbaar vanuit de cabine, dus kan het zijn dat je niet wordt goedgekeurd op kenteken.

Ik heb zelf een eikenkastje omgebouwd naar keuken en deze achter de bestuurdersstoel staan. Hierdoor blijft alles bereikbaar. De bank is naar achteren gegaan en die klap ik nu neer en heb ik een twee persoonsbes van 150cm bij 190cm. Groot genoeg dus! Hierbij kom ik net voor het kastje uit, past precies allemaal. Door de dakopbouw kunnen we nu met z'n vieren in de bus slapen.

Zie hier wat foto's viewtopic.php?t=55306

Groet, Ido.
:T54LIFE :T5cruisin
opakoos
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 apr 2017, 17:52

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door opakoos »

Ik begrijp uit de rdw-eisen dat in de binnenruimte een blok geplaatst moet kunnen worden van 90x100x170 cm. Dan gaat het helaas niet lukken om de keuken achter de bestuurders- en bijrijdersstoel te plaatsen.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door Walda »

In mijn belevingswereld geld de maat van het "blok" voor een lege bus, dus voor inbouw van meubeltjes.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
idofietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2016, 17:08

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door idofietje »

Aha, dan is dat waarschijnlijk een eigen interpretatie op de regel uit de site van de Belastingdienst :"U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken". Maar goed, deze discussie is hier al vaker gevoerd op de site. Mijn excuses daarvoor!
:T54LIFE :T5cruisin
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door Walda »

Beste Idofietje,

Wat bedoel jij nu eigenlijk te zeggen?

Groeten,

Walter
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: plaats van de keuken/kasten

Bericht door Mister Green »

Bij mijn staat mijn keukentje tussen de voorstoelen.
Dit was bij de rdw geen enkel probleem, zit nog te wachten op bericht van de belastingdienst of deze het ook oke vinden.
Waarom zou je vanuit de cabine naar het woongedeelte moeten kunnen?
Je mag tijdens het rijden je toch niet verplaatsen in de camper, en als je stilstaat ben je net zo snel via de deuren er (ik heb links en rechts een schuifdeur :yes )
Plaats reactie