Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: The next level

Bericht door otzie »

Blusspul, ik weet even niet wat precies.
Ik dacht CO2-blusser.
de kleinere blussers zijn meestal poeder (in aanschaf erg goedkoop, tip: als je bus all-risc verzekerd is beter de bus compleet laten afbranden, als je eenmaal poeder hebt gespoten in of rond je bus dan komen de problemen vanzelf, dit vreet de bedrading/electronica aan)

of het is een schuimblusser (abc blusser) dat is de betere keuze in deze

tip: mocht je toch een poederblusser hebben, sla dan eens per jaar met een rubberen hamer tegen de fles aan, zodat het poeder los blijft zitten.
dit doet wonderen mocht je de blusser willen/moeten gebruiken.

doe er je voordeel mee :wjw

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Mooie instaptrede afwerking! jammer dat ik er net klaar mee ben anders had ik wel belangstelling gehad.

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Thuis hebben we CO2 blussers, en diegene die in de bus hangt is een 2 kg ABC blusser(net even nagekeken)
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: The next level

Bericht door kikker »

Ik had deze wel bij jouw verwacht Peter,

https://www.brandblussershop.eu/prymos- ... gJ5TvD_BwE

Deze is mij door een brandweerman aangeraden.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

gemodificeerde aandrijfas en as stomp

Bericht door Multivan Generation »

Het moest er bij ons ook van komen,
slijtage aan de aandrijfas.
Origineel VW was het niet ingevet, later eens gecontroleerd en meteen ingevet,
maar er was al serieuze slijtage gezien :muur aangetroffen bij 88.000 en nu preventief vervangen bij 105.000 km

originele aandrijf as
Afbeelding

interne splines, beetje beschadigd origineel niet ingevet :groteogen
Afbeelding

serieuze schade aan de as-stomp
Afbeelding

Nieuwe gemodificeerde (en 20 mm langere) as-stomp, langer daar waar die de holle as in verdwijnt.
Afbeelding

Ook de aandrijfas is rechts wat verlengd en interne vertanding loopt ook iets verder door in vergelijking met origineel VW
Afbeelding

Afbeelding

Bovenste is gemodificeerde as-stomp,
de middelste kwam er bij ons uit: 0A5 409 343 A en onder is een andere originele die nog in betere staat is

Afbeelding

Ook een verduidelijkend filmpje gemaakt :knipoog



Geniet er van.. :knipoog
Onderdeel nummers staan achterin het filmpje vermeld.

Groeten Peter

EDIT: je kunt voelen dat je aandrijfas aan vervanging begint te raken.
Bij het zachtjes manouvreren naar voor of achter laat je de koppeling opkomen en gebeurt er even niets,
daarna hoor je een klein tikje en komt er beweging in de auto.
Begin je dit te horen, bestel dan alvast maar een nieuwe aandrijfas.

Tip: laat bij ieder garagebezoek je aandrijfas en met name de splines controleren en goed in vetten.
Af-fabriek werd dit niet gedaan met bovenstaand resultaat tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Updaten RNS 510

Bericht door Multivan Generation »

@ Jan, een aandrijfas zit in weer en wind onder de auto, dus heeft wel van weersinvloeden te lijden.
Maar tegenwoordig wordt het wel weer ingevet geloof ik..
De nieuwe aandrijfas die er nu onder zit is "mooi boswachtersgroen". :knipoog

Vandaag nog "even" een firmware update en een kaarten update op de RNS-510 uitgevoerd.
Een firmware update kost je bijna 52 minuten en af en toe gebeuren en schrikbarende dingen maar het is gelukt..
Dit doe je door geen sleutel in het contactslot te steken. Het automatisch uitschakelen na een half uur, gebeurt niet tijdens een update :adhd

De kaarten update was het apparaat bijna 45 minuten mee bezig. Daarbij moet je wel een sleutel in het contactslot steken en contact op spanning zetten. ventilator etc wel even uitzetten in verband met onnodig stroom verbruik. Acculader voor de zekerheid er nog lekker even aan laten zitten :knipoog

Het kost veel stroom, dus vooraf een acculader aansluiten in noodzakelijk, anders zou je door te weinig spanning, je apparaat kunnen afschrijven. :ie

Ik ben gegaan van firmwareversie 3976 naar nu 5238, wat de laatste compatibele firmware is die in combinatie met mijn hardware stabiel werkt.
De kaarten zijn naar versie V14 geüpdated.. Er zou nu versie V15 van de kaarten uit moeten zijn gekomen.

Ik heb een filmpje gemaakt van het updaten, misschien is het leuk om eens te bekijken welke stappen er allemaal gebeuren. :knipoog



Was even fris in de schuur tijdens het filmen :winter
Heel de tijd stilgezeten en geen deur etc open gedaan, om geen signaal in het canbus circuit te genereren, wat misschien een crash zou kunnen veroorzaken :gekte

Let op: firmware versies zijn afhankelijk van welke versie hardware je hebt. Je kunt dus niet rücksichtslos de laatste versie op knallen. :zwaai
Welke versie met jouw apparaat compatibel is, kun je op my GTI zelf uitdokteren.
Ook kun/hoef je mij niet te benaderen voor software of DVD's :zwaai

EDIT: de website van my-gti lijkt opgeheven te zijn.. :muur

Groeten Peter
PS misschien gaat het updaten met de nieuwere versies voorzien van een SSD wel veel sneller, maar de onze heeft nog gewoon een HDD :sjaal
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door BasT4 »

T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: The next level

Bericht door RITC »

Alle t5's last van de aandrijfassen??
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »


@ Bas, dat artikel staat al bijna anderhalf jaar op mijn harddisk :knipoog
Een RNS-510 met af-fabriek SSD heeft voor mij nog veel meer voordelen, zodat een ombouw zich voor mij niet loont.
En om nou een projectje er van te maken, om maar wat te doen te hebben.. nou nee.. :knipoog
Thanks om het onder de aandacht van anderen te brengen :toppie
RITC schreef: 24 dec 2017, 21:52 Alle t5's last van de aandrijfassen??
Niet per definitie, maar je kunt alvast gaan sparen.. :zwaai
Een beetje goede kwaliteit kost veel geld (500+ euro).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

kentekenplaat verlichting aangepast

Bericht door Multivan Generation »

Soms is een kleine aanpassing toch leuk..

Afbeelding

Afbeelding

Gedaan om meer licht ook achter te hebben, met het oog op de achteruit rij camera :knipoog

Groetjes Peter



EDIT: uiteindelijk weer verwijderd ---> ze gaven lampen storing in tellerunit, en dat terwijl alle lampjes defect meldingen via VCDS zijn uitgeschakeld :bonk
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Multivan Generation »

Soms heb je wel eens zo iets van... fuck waarom is dit nu niet mogelijk?

Mijn leaseauto heeft bijvoorbeeld automatisch inklapbare buitenspiegels die reageren op de afstandsbediening.
Met de afstandsbediening op slot doen, heeft ook als resultaat dat de buitenspiegels inklappen.
En de auto ontgrendelen levert ook op dat de buitenspiegels open klappen.

En dan denk je: waarom heeft onze bus dat nou niet?
Ik bedoel, we hebben elektrische bediende en verwarmbare buitenspiegels maar wel met een apart knopje voor het inklappen.
Kan dat nou niet automatisch?

Tsja, en dan ga je eens in schema's van een Golf etc speuren en op internet en dan kom je hier uit..
https://www.carmodule.de/produkt_P16791 ... ul_V2.html

En dan ligt het hier thuis op tafel en dan denk je: is dit het nu? ---> kan het niet subtieler?

Over details zal ik jullie niet vermoeien, maar het eindresultaat is wel geinig:
Zie het filmpje hieronder:


Zo heeft Diana een kerst-cadeautje, en ze was er heel enthousiast over :jump
Heb het filmpje naar een aantal mensen gestuurd via what'sapp, en ik kreeg veel :toppie :toppie
En dat is toch leuk.. Ben benieuwd wat ze er bij de dealer van vinden :gekte

Op naar het volgende..
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: The next level

Bericht door ArieV »

Gaaf :gekte
Ik heb nog geen klapspiegels maar dit is wel erg geinig en eigenlijk heb je het ook echt nodig met zo’n brede bus.
:muur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Lullig toetertje, kan dat niet anders?

Bericht door Multivan Generation »

We hebben een leuke bus, maar vanaf het begin heb ik me geërgerd aan een ding:
Dat lullige toetertje :bonk Sorry Volkswagen, maar een auto van de statuur van een T5/T6 voor dat bedrag, en dan zo'n lullig, niet serieus te nemen toetertje er op.. Dat snap ik gewoon niet :bonk

Ik begrijp dat er bespaard moet worden, en dat de ruimte daar rechts voorin achter de afdekking wat krap is.
Maar nu heb ik er dus wat anders opgehangen. Iets wat wat meer volwassener klinkt.

Wel origineel Volkswagen natuurlijk maar nu wel een twee-tonige claxon, van een.... juist ja... Touareg..
En past dat dan zo maar?

Nou nee, want als je van één claxon naar twee wilt, dan zul je de kabelboom toch moeten aanpassen om twee aansluitingen te voorzien.

En de Touareg claxons zijn ook iets forser, dus de ruimte wordt wat krapper, maar met een beetje 'ingenuity" krijgen we het passend :knipoog

Touareg claxons eens ergens gescoord op eigen montage beugel

Afbeelding

Verschil tussen links die van onze T5 die er uit kwam en rechts eentje van de donor Touareg (en we plaatsen er twee :gekte )

Afbeelding

Afbeelding

Bedrading tijdelijk even aangepast
Afbeelding

Hieronder een filmpje om het verschil te horen...


Zo, die onderdelen zijn ook weer van het bureau af :bifun :bifun

Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Powerflex op de achteras

Bericht door Multivan Generation »

Zoals ook Jeroen al eens opgemerkt heeft,
als je een T5 en T6 serieus laag zet,
dan komen de achterwielen onder behoorlijk wat camber te staan.
Hierdoor kan de binnenzijde van de banden serieus veel sneller slijten als de rest van het loopvlak.
Ook kun je dan een wat zoekeriger weggedrag krijgen.

Dus deze set aangeschaft:
Afbeelding

Hoe ziet dat er nu uit?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi setje en bij de garage er meteen even onder laten zetten, en die hebben de bus ook meteen uitgelijnd :gekte
Specificaties voor uitlijning: T5 multivan 180 pk LWB met sportonderstel en volle belading dat komt het beste in de buurt met onze set-up.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Voice dialing

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb pas geschreven dat ik een firmware update van de RNS-510 heb uitgevoerd.
Dat is gedaan om meerdere redenen.
De belangrijkste:
- vloeiender en sneller in gebruik
- vlottere instelling in navigatie
- voice dialing vanaf deze versie mogelijk.

Dat laatste is natuurlijk wel gaaf.
Drukje op de knop van het stuur, even wat commando's spreken en hopla, het juiste nummer wordt gebeld.
Althans dat hoop je... :bifun :bifun

De car-kit moet dan natuurlijk wel de juiste taal spreken en je begrijpen en de functionaliteit moet wel aanstaan :lach

Dus via VCDS taal ingesteld:
Afbeelding

en actief gezet:
Afbeelding

Werkt best puik vind ik..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie