Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

De_Vermeulen schreef: 30 jan 2019, 22:16 Amai u blijft iedere keer verbazen met de perfectie werken die u blijft uitvoeren

Greetz

Ps jouw xenon projectje bestaat dit nog of ben je gestopt?
Je hebt PB..

Beetje inspiratie :gekte :gekte :gekte

Kwam ik ergens tegen :nuts
Bijlagen
015.jpg
006.jpg
002.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Camper ombouw onderdelen

Bericht door Multivan Generation »

Speciale watertank:

Summermobil:
Afbeelding

Klein afval water tankje (kleiner als die van Reimo, dus je bent flexibeler)
Afbeelding


Tassen in de raam opening:
California camping:
Afbeelding

Afbeelding

Plaatmateriaal:
En voor heel licht gewicht maar toch stabiel materiaal, zag ik bij iemand
honingraat kunststof core en beide kanten ook bekleed hiermee.
Heb meteen een stukje meegenomen :knipoog
Erg interessant materiaal, komt voor mij helaas te laat, anders had ik het zeker gebruikt.
Linkje:
https://www.penn-elcom.com/default.asp? ... ght-panels
penn light..

Misschien kan iemand er iets mee beginnen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: The next level

Bericht door Jonathan L »

Nice!
Waar heb je die tanks vandaan? Met name die op de wielkast.
En waar kun je dat plaatmateriaal voor gebruiken dan? Voor kastjes, wanden?
Groetjes uit Chingola, Zambia.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Jonathan L schreef: 02 feb 2019, 19:43 Nice!
Waar heb je die tanks vandaan? Met name die op de wielkast.
En waar kun je dat plaatmateriaal voor gebruiken dan? Voor kastjes, wanden?
Groetjes uit Chingola, Zambia.
Multivan Generation schreef: 01 feb 2019, 21:10 Speciale watertank:

Summermobil:
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JoopOngenae
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2017, 12:22

Re: The next level

Bericht door JoopOngenae »

Tsja en dan wil je nu dus drie verschillende speakers aan gaan sturen, dus dan ga je denken aan een drie-weg filter.
Die heb je een stuk minder als 2 weg filters, maar uiteindelijk is het een setje van Sinus live en specifieker de CR-345 geworden.
De scheiding/verdeling van het geluidssignaal is als volgt:
- van 0-700 Hz gaat naar de woofers in de deur
- van 701 Hz tot 4,5 kHz gaat naar de mid-range speaker
- boven de 4,5 kHz gaat naar de tweeters.
Misschien heb ik niet goed gelezen, maar je versterker heeft toch de mogelijkheid de filtering voor in ieder geval twee kanalen rechtstreeks te doen?
Dan heb je alleen nog een extra filter voor de tweeter nodig.
Wikibi
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2019, 17:19

Re: The next level

Bericht door Wikibi »

Hallo,

Ik wil jullie super bedanken voor alle informatie die jullie hebben gezet in Next Level.
ook ik ga aan een project beginnen, wel een stuk kleiner, maar ik kan jullie tips goed gebruiken.

Nogmaals bedankt en ga zo door
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor.
Vandaag is er iemand langs geweest.
Vanaf half 2 tot bijna 6 uur over camper bouwen en oplossingen gesproken :gekte
Met veel foto's (ook detail foto's) en veel ideeën is hij net weer huiswaarts gereden :knipoog

Hij heeft nog genoeg om over na te denken en te puzzelen..

@Joop,
er komt nog meer aan te hangen :nuts :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JoopOngenae
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2017, 12:22

Re: The next level

Bericht door JoopOngenae »

@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).
Je maakt nu geen gebruik van de DSP-opties voor het, naar men over het algemeen zegt, belangrijkste deel van je systeem (front dus). Het advies is de combinatie SO-19 en SO-55 actief aan te sturen, dus los van de speakers in de deuren. Hoge tonen en mid moeten dan wel passief worden gefilterd. Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen, met name time-aligment en keuze op welk punt je de cutoff instelt voor splitsing deuren/dashspeakers.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

JoopOngenae schreef: 11 mar 2019, 11:13
@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).
Je maakt nu geen gebruik van de DSP-opties voor het, naar men over het algemeen zegt, belangrijkste deel van je systeem (front dus). Het advies is de combinatie SO-19 en SO-55 actief aan te sturen, dus los van de speakers in de deuren. Hoge tonen en mid moeten dan wel passief worden gefilterd. Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen, met name time-aligment en keuze op welk punt je de cutoff instelt voor splitsing deuren/dashspeakers.
Dag Joop,
je neemt aan dat ik nu geen gebruik maak van de DSP opties, voor wat je zegt, het belangrijkste deel van mijn systeem.

Waarop baseer je dit, want je weet niet hoe ik de bedrading heb aangesloten, nog welke settings ik heb gemaakt, toch?

Leuk dat er een advies is, om die combinatie(SO-19 en SO-55) actief aan te sturen, dus los van de deuren.
Maar wat bedoel JIJ daar mee? Bedoel je met actief aansturen, dat het signaal direct van een versterker komt, of what else?
Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
.
Wat bedoel je daar mee? Bedoel je toevallig dat ik het nu niet goed heb ingesteld?
Time alignment is mooi, maar kan ik zelf niet meten/bepalen. Jij wel?

Ik ga daarbij(time alignment) dus uit van de settings, zoals die door audiotec Fischer geoptimaliseerd zijn voor gebruik in een multivan.

Die cutoff voor splitsing deuren/dashspeakers hangt in mijn ogen af van de karakteristieken van de gebruikte speakers/woofers/tweeters.
Maar nog belangrijker wat je persoonlijke visie daarbij is.
Wij zijn een camper aan het bouwen waarbij we geen ruimte willen vrij maken/hebben voor een subwooferkist voor extra ondersteuning in het lage gebied. Derhalve zijn we voor 20 cm laag/mid-range speakers gegaan, voor in de deuren, met een hoge werkingsgraad die in het lage bereik(ruim onder de 200Hz) goede prestaties leveren, met daarbij goede isolatie van het buitendeurplaatwerk, het binnendeur plaatwerk, alsmede de deurpanelen zelf.
Tel je dat bij elkaar op, en je vindt een set 3 weg filters die voor mijn eisen geschikt zijn,
dan "ga ik niet klooien met zelfgemaakte filters zonder behuizing" omdat anderen dat zo nodig vinden, als je begrijpt wat ik hiermee bedoel..

Ik gebruik de software van audiotec om gericht wat extra ondersteuning zo hier en daar te krijgen, zodat wij tevreden zijn, we kunnen genieten van een helder en crispy geluid, zonder dat we hiervoor een extra subwoofer moeten plaatsen in het interieur.
We hadden een actieve subwoofer en hebben gepast, maar het was voor ons toch niet je dat, dus zijn we een andere weg gegaan..

Maar er komt nog meer aan zoals ik reeds schreef..

Niets staat je in de weg om een andere aanpak, dan wel benadering te nemen, met andere componenten, andere settings en andere ideëen.
Ook schrijf ik niet voor wat anderen moeten doen, ik laat alleen in dit topic zien, hoe ik bepaalde zaken (ook niet alles) gedaan heb, of waarom ik soms voor een andere benadering kies, en wat de beweegredenen daarvoor zijn/waren.

Onder de streep gaat het er om dat wij of jij tevreden bent, toch? :knipoog

PS ga je zelf ook een project aanmaken en kennis en ervaringen en uitgevoerde werkzaamheden delen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JoopOngenae
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2017, 12:22

Re: The next level

Bericht door JoopOngenae »

Dag Joop,
je neemt aan dat ik nu geen gebruik maak van de DSP opties, voor wat je zegt, het belangrijkste deel van mijn systeem.

Waarop baseer je dit, want je weet niet hoe ik de bedrading heb aangesloten, nog welke settings ik heb gemaakt, toch?
Je hebt een passief driewegfilter ingezet voor hoog/mid/woofer. Dan neem ik aan dat je daarvoor de kanalen 1 en 2 van de versterker hebt gebruikt. Dan heb je (dus) geen aparte aansturing van de twee groepen, respectievelijk hoog/mid en woofer. En dus kun je dan niet gebruik maken van alle DSP-opties.
Leuk dat er een advies is, om die combinatie(SO-19 en SO-55) actief aan te sturen, dus los van de deuren.
Maar wat bedoel JIJ daar mee? Bedoel je met actief aansturen, dat het signaal direct van een versterker komt, of what else?
Ja, klopt. Kanalen 1 en 2 voor de SO-audio combi en 3 en 4 voor de woofers in de deuren. En de versterker heeft 6 kanalen, dus dan heb je er nog twee over voor andere toepassingen.
Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
.
Wat bedoel je daar mee? Bedoel je toevallig dat ik het nu niet goed heb ingesteld?
Nee hoor, maar misschien kan het beter. Nadruk ligt op "meer" en niet op "goed". Bedoel dus te zeggen dat je meer instrumenten hebt. Kan uiteraard zijn dat het nu al perfect klinkt.
Time alignment is mooi, maar kan ik zelf niet meten/bepalen. Jij wel?
Weet ik nog niet, moet nog in de beschikbare software duiken. Met een laptop kun je zelf rechtstreeks de instellingen bepalen.
In mijn autoradio zit ook een (eenvoudige) DSP, daar is het een kwestie van afstand meten van luisterpositie naar betreffende speaker en die maat ingeven, computer doet de rest.

Ik ga daarbij(time alignment) dus uit van de settings, zoals die door audiotec Fischer geoptimaliseerd zijn voor gebruik in een multivan.

Die cutoff voor splitsing deuren/dashspeakers hangt in mijn ogen af van de karakteristieken van de gebruikte speakers/woofers/tweeters.
Maar nog belangrijker wat je persoonlijke visie daarbij is.
Wij zijn een camper aan het bouwen waarbij we geen ruimte willen vrij maken/hebben voor een subwooferkist voor extra ondersteuning in het lage gebied. Derhalve zijn we voor 20 cm laag/mid-range speakers gegaan, voor in de deuren, met een hoge werkingsgraad die in het lage bereik(ruim onder de 200Hz) goede prestaties leveren, met daarbij goede isolatie van het buitendeurplaatwerk, het binnendeur plaatwerk, alsmede de deurpanelen zelf.
Tel je dat bij elkaar op, en je vindt een set 3 weg filters die voor mijn eisen geschikt zijn,
dan "ga ik niet klooien met zelfgemaakte filters zonder behuizing" omdat anderen dat zo nodig vinden, als je begrijpt wat ik hiermee bedoel..
Dat hoeft ook niet. Een kant en klaar tweewegfilter is dan ook mogelijk.
Ik gebruik de software van audiotec om gericht wat extra ondersteuning zo hier en daar te krijgen, zodat wij tevreden zijn, we kunnen genieten van een helder en crispy geluid, zonder dat we hiervoor een extra subwoofer moeten plaatsen in het interieur.
We hadden een actieve subwoofer en hebben gepast, maar het was voor ons toch niet je dat, dus zijn we een andere weg gegaan..

Maar er komt nog meer aan zoals ik reeds schreef..

Niets staat je in de weg om een andere aanpak, dan wel benadering te nemen, met andere componenten, andere settings en andere ideëen.
Ook schrijf ik niet voor wat anderen moeten doen, ik laat alleen in dit topic zien, hoe ik bepaalde zaken (ook niet alles) gedaan heb, of waarom ik soms voor een andere benadering kies, en wat de beweegredenen daarvoor zijn/waren.

Onder de streep gaat het er om dat wij of jij tevreden bent, toch? :knipoog
Ja, dat is zo. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen kritiek, ik probeer van jouw ervaringen te leren, en misschien heb ik niet alles goed gelezen/begrepen. En ik probeer mijn "verzamelde kennis" te toetsen. En voorschrijven wil ik al helemaal niet.
PS ga je zelf ook een project aanmaken en kennis en ervaringen en uitgevoerde werkzaamheden delen?
Ja, doe ik. Ben nu bezig met het aanpassen van het speakerrooster, morgen naar de auto-hifi-shop voor onderdelen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

hefdak isolatie.

Bericht door Multivan Generation »

Ik kwam een leuk filmpje tegen over hefdak isolatie.



Misschien ook leuk voor anderen?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 25 mar 2019, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Van het zelfde stel nog meer maffe en leuke video's ontdekt/gezien :gekte

https://www.abusandbeyond.co.uk/videos

Die Kerstmis editie :bifun :bifun :jump :lach

Leuk stel, de moeite waard om te volgen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: hefdak isolatie.

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef: 24 mar 2019, 17:08 Ik kwam een leuk filmpje tegen over hefdak shawls.

Misschien ook leuk voor anderen?
Leuk filmpje, Peter. Bedankt.

Kleine correctie. De eerste is niet een sjaal, maar een Busmuts.

Overigens voor het eerst dat ik de Hefdaksjaal commercieel uitgevoerd zie.
https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Leuke filmpjes. dank voor het delen.

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Fietsendragers

Bericht door Multivan Generation »

Om een indruk te krijgen van welke (originele VW en Uebler) fietsendragers er via een VW dealer te verkrijgen zijn,
kan ik deze site aanbevelen:

https://www.autohaus-krammer.com/fahrradtraeger/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie