Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: The next level

Bericht door J vd Pal »

Grotere intercooler?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: The next level

Bericht door MarkV »

Wagner, fijn spul :jumpklap
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 18 dec 2019, 20:11 Grotere intercooler?
De originele hebben verbindings stripjes die de interkoeler bij elkaar houden.
Als die afbreken, bijvoorbeeld door roest, kan de interkoeler barsten.
Ik was er op tijd bij.
Deze is ongeveer 50% groter qua koeloppervlakte en heeft minder interne weerstand.
jan2009 schreef: 18 dec 2019, 21:57 Dacht even aan een design radiator , maar nee je hebt vloerverwarming.
:bonk
:gekte :lach
MarkV schreef: 18 dec 2019, 22:47 Wagner, fijn spul :jumpklap
Dat is het zeker, ook leuk voor die TSI van jou :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

USB laden in dashboard en Cyrix schakeling deel 1

Bericht door Multivan Generation »

Wij willen zou weinig mogelijke kabelbrij bij het dashboard,
dat vinden we niet zo opgeruimd.

We hebben een Neutrik IP65 USB connectoren gekocht(ik ken ze van mijn werk, echt goed spul):
https://www.neutrik.com/en/product/nausb-w-b

en deze in een blanco dashboard plaatje weggewerkt om het zo subtiel mogelijk te houden.
Dus geen brandende LED en dergelijke :gekte

We gebruiken kwalitatief goede afgeschermde USB A-B kabel van 5 meter.
We gaan GEEN data ermee doen, alleen laden met 5V met max 3A.
Afbeelding
We gebruiken dus alleen de zwarte draad als massa en de rode draad die richting de accu gaat waard deze op een 12V (10-15 Volt iput voltage range) DC-DC omvormer wordt aangesloten. !2 volt huishoudaccu spanning er in, 5V 3A(max) er bij het dashboard uit.
20191020_153916.jpg
20191228_142451.jpg
Kabel 2x in ribbelbuis gelegd (er gaat er ook eentje naar het dashboardkastje)
20191228_145834.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

USB laden in dashboard en Cyrix schakeling deel 2

Bericht door Multivan Generation »

Dus de bekabeling netjes naar een huishoudaccu gelegd en klaar.
Waar ik ook al een tijdje mee zat was de volgende situatie:
Ik wil de huishoudaccu's met 14,7 volt laden (AGM), maar dat vind een startaccu (meestal) niet zo prettig (levensduur verkorting).
Het massa kabeltje van huishoudaccu naar startaccu heb ik nu via een schakelaar laten lopen,
zodat ik de cyrix kan ontkoppelen en dus de startaccu kan vrijschakelen.

Afbeelding
plaatje even geleend van Geert :knipoog Zie zijn blog met veel meer leuke wetenswaardigheden en wel hier

Voor onderhoudslading is het prima om ze alle 3 op 14,4 volt vol te krijgen, maar soms wil je de AGM accu's echt ramvol krijgen en dat gaat alleen als je , in ons geval met 14,7 volt gaat laden.

Er zijn mensen die dit al jaren zo hebben, nu werd het tijd om dit ook eens zo te maken, gemak dient de mens immers. :gekte
20191220_153721.jpg

20191228_172200.jpg
En alles dus netjes in ribbelbuis weggelegd, omdat het dashboard aan de achterzijde toch wel wat scherpe delen bevat..
20191228_145213.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

Beste Peter,

Ik heb jouw ‘bouwverslag’ al meerdere keren doorgelezen. Jouw project gaat echt heel veel verder dan het mijne, maar toch haal ik er veel inspiratie en informatie uit!

Toch een vraag over de audio! Een heel aantal pagina`s terug beschrijf je hoe je de Match versterker (“subtiel” schrijf je erbij...) weggewerkt hebt achter het dashboard. Helaas zijn de bijbehorende foto’s niet meer zichtbaar.
Opnieuw opzoeken en plaatsen van die foto’s is waarschijnlijk te ingewikkeld, maar wellicht wil je ‘ in beeldende taal’ uitleggen op welke plaats je die versterker gestopt hebt?

In mijn geval gaat het om een versterker die ik nog heb liggen van een vorige auto en in de bus wil gaan inbouwen. Het ding meet ongeveer 18 x 20 x 5 cm. Niet heel groot dus. Is er reden om aan te nemen dat zoiets bij een T6 niet ergens onder het dashboard zou passen? Waar kan ik het beste gaan zoeken naar ruimte en bevestigingsmogelijkheden?

Dank je voor je overwegingen en suggesties!

Groet!

Huib

PS Ik vermoed dat de geëigende plaats voor een versterker onder de passagiersstoel zou zijn, maar daar wil ik ‘m eigenlijk liever niet want daar komt tzt mogelijk nog een extra HH accu.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Beste Peter,

Ik heb wel zowel als HH- en start accu een Optima AGM. Ik heb eens wat mail contact gehad met iemand van Victron Energie die afraadde om met 14,7 volt te laden, zie bij geplakt mail contact.

Dit was mijn vraag:
Beste,

Ik heb in mijn camperbusje een MPPT 75/15 geïnstalleerd in combinatie met een 100 w zonnepaneel en een Optima blue top 75 Ah accu. Ik lees in de gebruiksaanwijzing "charge voltage absorption" 14,4 volt (instelbaar). Is het niet beter voor mij om dat op 14,7 volt te hebben, en zo ja hoe kan ik dat instellen? Ik heb geen bluetooth en zie ook geen aansluiting voor een netwerk kabeltje of iets dergelijks.

Bedankt alvast,

Walter


Voor het vervolg even van beneden naar boven lezen:

Dank u voor deze, voor mij nuttige informatie.

Walter Daniels



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 28-05-18 14:11 (GMT+01:00)
Aan: walter daniels <walterdaniels@live.nl>
Onderwerp: Re: MPPT 75/15

Hallo,
De AGM komt ook met 14V zelfs vol alleen duurt het dan wat langer.
De 14.7V stand is om op maximale snelheid te laden, hetgeen wel ten koste gaat van de levensduur.
Vandaar dat gebruik daarvan afgeraden wordt


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Sales Manager
jboonstra@victronenergy.com
Tel: +31 651328860






Van: walter
Datum: maandag 28 mei 2018 om 10:48
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Maar ik lees overal dat een AGM accu met 14.7 volt moet worden geladen omdat hij anders niet voor 100% geladen wordt en waarom zit op de ctek dan een AGM stand met 14.7 volt en een normaal met 14.4 volt?
Ik snap het niet zo goed meer eigenlijk.

Walter

Verzonden vanuit Mail voor Windows 10


Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Verzonden: Monday, May 28, 2018 8:53:24 AM
Aan: walter
Onderwerp: Re: MPPT 75/15

De dynamo niet, want die heeft geen 3 traps regeling , de ctek wel.


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Sales Manager
jboonstra@victronenergy.com
Tel: +31 651328860






Van: walter
Datum: zondag 27 mei 2018 om 13:14
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Dank voor Uw antwoord, hier kan ik wat mee. Houd dit in dat de laadspanning van de dynamo en bv mijn ctek lader ook beter op max. 14.4 volt kan worden afgeregeld?

Walter



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 26-05-18 22:00 (GMT+01:00)
Aan: walter
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

AGM/GEL/Clacium ect zijn allemaal lood zuur accu’s met vrijwel allemaal een optimale spanning van 14.4Vdc
Het feit dat een accu model een iets hogere maximale kan hebben wil niet zeggen dat dit ook verstandig is om te doen.


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra




Van: walter
Verzonden: zaterdag 26 mei 2018 21:48
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Beste Johannes,

In mijn beleving is een optima een AGM accu met een bijbehorende laadspanning van 14,7 volt, of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen?

Bedankt alvast,

Walter



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 26-05-18 21:21 (GMT+01:00)
Aan: walter
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Hallo,

De 14,4 is inderdaad het beste voor lood/zuur accu’s
14,7 zou wel kunnen voor deze accu maar de levensduur wordt er door verkort.

Instellen kan door een USB/Ve direct kabel of inderdaad bluetooth
Stekker zit on de zekering (4 pins aansluiting)

Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

MGA1600 schreef: 28 dec 2019, 21:21 Beste Peter,

Ik heb jouw ‘bouwverslag’ al meerdere keren doorgelezen. Jouw project gaat echt heel veel verder dan het mijne, maar toch haal ik er veel inspiratie en informatie uit!

Toch een vraag over de audio! Een heel aantal pagina`s terug beschrijf je hoe je de Match versterker (“subtiel” schrijf je erbij...) weggewerkt hebt achter het dashboard. Helaas zijn de bijbehorende foto’s niet meer zichtbaar.
Opnieuw opzoeken en plaatsen van die foto’s is waarschijnlijk te ingewikkeld, maar wellicht wil je ‘ in beeldende taal’ uitleggen op welke plaats je die versterker gestopt hebt?

Bij een T5 heb je rechts beneden achter het paneel met een netje net genoeg plaats om een klein formaat versterker te plaatsen.
Ik heb dat met zelfklevend klittenband gedaan.
Hoe dat bij een T6 dashboard zit, weet ik niet.
Helaas zijn de bijbehorende foto’s niet meer zichtbaar.
Opnieuw opzoeken en plaatsen van die foto’s is waarschijnlijk te ingewikkeld
Dat is gekomen door of google photo's die ze niet meer laat zien, of door een forum-update.
Het is zeker niet te ingewikkeld, het zijn er alleen ruim 300, dus kost veel tijd.
Tijd die ook ook kan gebruiken om mijn eigen site te voorzien van T5 materiaal en informatie. :knipoog

@ Walda,
interessante conversatie. :toppie
Zie ook: http://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/op ... _Guide.pdf en dan het stukje over charging.

Mijn zonnelader kan ik instellen op 14,4 en 14.7 Volt.
Normaal gesproken de batterij-lader ook op 14,4 en sporadisch op 14.7 Volt.
Nu kan ik gewoon eventueel de startaccu ontkoppelen.
Ik heb via mijn BMV gezien, dat het laadpercentage met 14,4 volt onderhoudslading net niet helemaal de 100% vol haalt.
Zeg 97% met 14,4. Ik heb nu voor het eerst eens geladen met 14,7 op de huishoudaccu's en een ontkoppelde startaccu.
Gewoon omdat het kan, en ik hiermee in de zomer ook voorrang kan geven aan de huishoudaccu's en zelf de keuze heb.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

Ik ga die afdekplaten aan de onderkant (te beginnen met rechts) er binnenkort eens afhalen en ook het dashboard kastje even weghalen om te kijken wat ik daar aan (on)mogelijkheden tegenkom. Dank je wel!

De discussie over laadspanning is ook voor mij interessant temeer daar zowel mijn start accu als mijn HH accu van het type AGM zijn. Dan zou ik dus, als dat met mijn ‘spulletjes’ kan, de spanning wat op moeten voeren voor maximale lading.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Beste Peter,

Niet alles is het zelfde en even helder overal opgeschreven en ook de "deskundigen" zeggen niet allemaal het zelfde. Ik begrijp jou keuze prima. Ikzelf heb mijn solar lader op 14,4 volt staan en mijn Ctek op AGM stand (14,7 V). De Ctek gebruik ik eigenlijk alleen maar eens in de 1 of 2 maanden om de beide accu's goed te houden. Voor als nog doen de dynamo en de zon de rest.
Komt jou BMV nu met die 14,7 volt wel op 100% lading uit want dat kon ik nog niet opmaken uit je verhaal? Een andere vraag kan zijn wat de onnauwkeurigheden zijn van de BMV en wat de invloed van de instellingen en het ouder worden van de accu doen met de afgebeelde gegevens. Op die laatste vraag zou ik het antwoord zo gauw niet weten en heb ik ook nog niets kunnen vinden.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Met een paar uurtjes laden op 14,7 volt geeft mijn BMV nu wel 100% aan.
Maar eigenlijk moet je voor een echt goede bepaling alles ontkoppelen en de accu's na een dagje stilstand losstaand meten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen »

Ik haak hier toch even in op de accudiscussie. Ik sluit mij aan bij de mening van de mensen van Victron. Dat een AGM niet vol komt op een lagere laadspanning is ook naar mij mening een fabeltje. En dat geldt zeker voor de Optima die geladen kan worden met zeer ruime laadmarges.

Dat je een AGM met een hogere laadspanning mag laden is wel een feit. Voordeel is, dat de accu sneller vol is. Dat kan in bepaalde situaties een voordeel zijn. Bijvoorbeeld als het er om spant, of het zonnepaneel die dag de accu wel vol krijgt. Dan maakt het wellicht net het verschil. Maar dit is wel theorie. In de praktijk heb ik er nog geen ervaring mee. Dat komt ook, omdat ik tot voor kort nog geen dongle op mijn Victron solarlader had en de laadspanning niet kon instellen.

Jouw ervaring, dat de accu niet vol kwam bevreemt mij.

Overigens is het niet zo, dat als de BMV een SOC van 100% aangeeft, dat de accu dan ook echt vol is. Ook de BMV kan niet met de accu bellen. Dus doet deze een schatting op basis van een aantal parameters. Mijn ervaring is, dat de BMV bij 100% nog steeds kan aangeven, dat er geladen wordt. Voor mij is de accu echt vol, als de BMV op de I aangeeft, dat er vrijwel geen stroom meer loopt en de accu dus op zijn staartstroom zit.

Wellicht interessant, om dit eens proefondervindelijk uit te proberen.
Alle verbruikers uit. Laden met de solarlader op 14,4V. Laden tot er geen stroom meer naar de accu gaat volgens de BMV en vervolgens de solarlader op 14,7 zetten. Kijken of er dan wel weer stroom gaat lopen en voor hoe lang.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef: 29 dec 2019, 11:36
MGA1600 schreef: 28 dec 2019, 21:21
Bij een T5 heb je rechts beneden achter het paneel met een netje net genoeg plaats om een klein formaat versterker te plaatsen.
Ik heb dat met zelfklevend klittenband gedaan.
Hoe dat bij een T6 dashboard zit, weet ik niet.
Helaas, ik heb uitgebreid ‘rondgekeken’ na het verwijderen van dashboard kastje en het open vak en de beplating van de onderzijde maar in een T6 dashboard is nergens genoeg plaats om de versterker veilig kwijt te raken. Dus ‘Back to the drawing board’
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Weer lekker aan het hobbyen geweest.
20200103_150301.jpg
20200103_150331.jpg
20200103_155921.jpg
Omdat het kan, niet easy, maar next level.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

20200103_150706.jpg
20200103_150731.jpg
20200103_155935.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie