Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28157
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

230 Volt naar binnen brengen

Bericht door Multivan Generation » zo mei 14, 2017 21:11

Het is nu een mooie tijd om 230V in de bus aan te gaan leggen.
We hebben destijds dit topic gelezen en ons verbaasd over het gemak waarmee mensen de gatenzaag in de carrosserie zetten.
Hiermee wordt een potentieel roestgevaar gecreëerd. :ie
De Defa oplossingen zijn wellicht wat fraaier, maar waarom die in die afgrijselijke groene kleur moeten zijn? :bonk

Wat willen we op 230V laten werken?
- een voldoende zware acculader om 2 huishoudaccu's en daarbij eventueel de startaccu op te laden bij gebruik op een camping.
- een paar 230V stopcontacten die we kunnen gebruiken op de camping of bij klussen in de bus als de auto voor het huis staat.

We hebben al geschreven dat we soms niet voor alledaagse oplossingen kiezen :lach
Hierbij een voorbeeld..

We hebben nu toevallig een bus met een trekhaak, en die trekhaak balk gaan we gebruiken.
De trekhaak balk was wat roestig en mijn vader vroeg vorig jaar zomer(2016) of we iets te doen hadden voor hem,
want hij verveelde zich na revalidatie en wilde gewoon wat anders doen..
Hij heeft onze hele trekhaak balk ontroest, en netjes de verf weer opgebouwd.
Later heeft mijn broer een plaat RVS op maat gemaakt.

Even een proef-passing
Afbeelding

Afbeelding

CEE stopcontacten in blauw wit zijn er voldoende, maar wij wilden een zwarte :jump
Tsja, met creativiteit een verlengsnoer stekker uit de concert-wereld hoek gevonden.
Afbeelding

De ene kant van de stekker komt aan de ene zijde van de RVS-plaat, de andere zijde van de stekker aan de andere zijde van de plaat.
Dus met het vergrendelen van de stekker wordt deze meteen om de plaat heen geklemd.
De kabel komt aan de achterzijde in de stekker, en we hebben het zo uitgekiend, dat de kabel in de chassis-balk valt, dus (spat-)waterdicht.

Je ziet er niet heel veel van, en als je het niet weet, dan zie je het bijna niet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We laten de kabel netjes met die kabelboom van de achteruitrijsensoren mee lopen.
Dan aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:

Afbeelding

Afdek-stopje even een gaatje in gesneden en kabel er door gedrukt.
Afbeelding

Kabel in ribbelbuis en met tieraps evenwijdig aan de andere kabelboom laten lopen:
Afbeelding

Goed, de kabel is nu binnen in de auto, maar dat moet natuurlijk nog wel netjes aangesloten worden:
Even 2 blindklinkmoeren gemonteerd en met een paar boutjes daarin een DIN-railtje vastgezet,
met een 16A aardlek-automaat
Afbeelding

Afbeelding

Dit kan dus ook weer van het lijstje afgevinkt worden :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op za jun 10, 2017 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

moosev
Berichten: 338
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: The next level

Bericht door moosev » zo mei 14, 2017 21:27

Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28157
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » zo mei 14, 2017 22:31

moosev schreef:
zo mei 14, 2017 21:27
Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?

Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.

Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 218
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK » zo mei 14, 2017 22:45

Heel leuk om te volgen Peter! Hiermee laten we ons weer verder inspireren.
Heel goed bezig :yes

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2007
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz » zo mei 14, 2017 23:09

Multivan Generation schreef:
zo mei 14, 2017 22:31
moosev schreef:
zo mei 14, 2017 21:27
Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?

Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.
Als de bus aan de paal aangesloten wordt dan is de bus de stekker en de paal het stopcontact. Volgens mij heeft moosev wel een punt. Bij mijn California zit aan de kant van de bus een male.
Als de bus aan de paal staat en je zou in jouw geval de stekker aan de kant van de bus lostrekken dan heb je kale stekkerpennen waar 230V spanning op staat. Levensgevaarlijk. Je zult ook geen verlengsnoer vinden met aan twee kanten een male stekker, om dezelfde reden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1587
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen » zo mei 14, 2017 23:43

Eens. Dit verbaast mij. Laat ik dan een gat in de bus gezaagd hebben, de aansluting op de bus is een mannetje. Iedere kabel hoort een mannetje en een vrouwtje te hebben. Twee mannetjes kan niet om de al genoemde reden.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 218
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK » zo mei 14, 2017 23:58

De male gaat in de stroompaal en de female de bus in, is het anders dan is het levensgevaarlijk. Dat kan niet de bedoeling zijn toch Peter?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28157
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » ma mei 15, 2017 7:07

Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.

Daar is niets gevaarlijkste aan..
Je auto is te vertrouwen, de aansluiting op de camping daarvan weet je in principe niets..
Je gaat er van uit dat het volgens de juiste regels is aangesloten, maar helemaal zeker weet je dat nooit.

Maar goed dit is een bouwverslag, discussies kunnen ergens anders gevoerd worden. :zwaai

Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 218
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK » ma mei 15, 2017 7:15

Op die manier is er inderdaad veilig mee om te gaan. Maar geen camperbouwer zal het zo doen. Het kan fout gaan en is niet volgens de regels van de elektro. Dat mag toch ook in het bouwverslag lijkt me.

moosev
Berichten: 338
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: The next level

Bericht door moosev » ma mei 15, 2017 7:52

Multivan Generation schreef:
ma mei 15, 2017 7:07
Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.

Daar is niets gevaarlijkste aan..
Mocht er met jou wat gebeuren en iemand anders moet de camper ophalen, blijft er een gevaarlijke situatie bestaan.
Erg onverstandig voor een Next level Camper.. Meer iets voor een First Level..

(en niet toegestaan volgens de NEN1010 Art 721.550.4.1)
Laatst gewijzigd door moosev op ma mei 15, 2017 9:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2007
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz » ma mei 15, 2017 8:49

Ik volg je bouwverslagen altijd met bewondering en ik leer er veel van maar dit is echt een heel slechte en levensgevaarlijke oplossing. Een snoer met aan beide kanten een stekker is in de elektrawereld een doodzonde.
De spanningvoerende kant heeft altijd een contrastekker en de ontvangende kant een stekker zodat er nooit een blote stekker onder spanning kan staan. Zelfs bij laagspanning is dat de regel. Kijk maar naar de aansluiting bij de trekhaak. Op de auto zit een contrastekker omdat de auto de spanning levert. De aanhanger wordt ingeplugd met een stekker omdat dit de ontvangende kant is.
Het moet toch ook te denken geven dat voor jouw oplossing geen enkel standaard verlengsnoer te koop is.
Laatst gewijzigd door Hanz op ma mei 15, 2017 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
bobv
Berichten: 576
Lid geworden op: wo jan 14, 2015 12:28
Locatie: Kampen

Re: The next level

Bericht door bobv » ma mei 15, 2017 8:59

Multivan Generation schreef:
ma mei 15, 2017 7:07
Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Dus als je ergens op een camping staat en je wilt even weg met de bus neem je je verlengsnoer mee?
Groeten
Bob

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28157
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » ma mei 15, 2017 9:28

bobv schreef:
ma mei 15, 2017 8:59
Multivan Generation schreef:
ma mei 15, 2017 7:07
Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Dus als je ergens op een camping staat en je wilt even weg met de bus neem je je verlengsnoer mee?
Ja

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2007
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz » ma mei 15, 2017 9:40

Nogmaals, alle bewondering voor je werk maar we hebben tijdens het klussen allemaal wel eens een blinde vlek en kiezen dan met de beste bedoelingen voor een slechte oplossing. Het mooie van het delen op dit forum is juist dat we elkaar dan kunnen adviseren en eventueel corrigeren.
Ik moet er toch niet aan denken dat jij, of een ander, zich bij het afkoppelen één keer vergist en dan in het natte gras staat met een spanningvoerende blote stekker in je handen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 905
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: The next level

Bericht door Endebendebus » ma mei 15, 2017 15:18

Goed idee zeg :lach de plek van de wal aansluiting.
Gewoon even een 'male' van maken. Is ook in de scheepvaart( mijn expertise) gewoon, zie reacties hiervoor.
Doe er je voordeel mee :lach
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.

Plaats reactie