Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
230 Volt naar binnen brengen
Het is nu een mooie tijd om 230V in de bus aan te gaan leggen.
We hebben destijds dit topic gelezen en ons verbaasd over het gemak waarmee mensen de gatenzaag in de carrosserie zetten.
Hiermee wordt een potentieel roestgevaar gecreëerd.
De Defa oplossingen zijn wellicht wat fraaier, maar waarom die in die afgrijselijke groene kleur moeten zijn?
Wat willen we op 230V laten werken?
- een voldoende zware acculader om 2 huishoudaccu's en daarbij eventueel de startaccu op te laden bij gebruik op een camping.
- een paar 230V stopcontacten die we kunnen gebruiken op de camping of bij klussen in de bus als de auto voor het huis staat.
We hebben al geschreven dat we soms niet voor alledaagse oplossingen kiezen
Hierbij een voorbeeld..
We hebben nu toevallig een bus met een trekhaak, en die trekhaak balk gaan we gebruiken.
De trekhaak balk was wat roestig en mijn vader vroeg vorig jaar zomer(2016) of we iets te doen hadden voor hem,
want hij verveelde zich na revalidatie en wilde gewoon wat anders doen..
Hij heeft onze hele trekhaak balk ontroest, en netjes de verf weer opgebouwd.
Later heeft mijn broer een plaat RVS op maat gemaakt.
Even een proef-passing
CEE stopcontacten in blauw wit zijn er voldoende, maar wij wilden een zwarte
Tsja, met creativiteit een verlengsnoer stekker uit de concert-wereld hoek gevonden.
De ene kant van de stekker komt aan de ene zijde van de RVS-plaat, de andere zijde van de stekker aan de andere zijde van de plaat.
Dus met het vergrendelen van de stekker wordt deze meteen om de plaat heen geklemd.
De kabel komt aan de achterzijde in de stekker, en we hebben het zo uitgekiend, dat de kabel in de chassis-balk valt, dus (spat-)waterdicht.
Je ziet er niet heel veel van, en als je het niet weet, dan zie je het bijna niet.
We laten de kabel netjes met die kabelboom van de achteruitrijsensoren mee lopen.
Dan aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Afdek-stopje even een gaatje in gesneden en kabel er door gedrukt.
Kabel in ribbelbuis en met tieraps evenwijdig aan de andere kabelboom laten lopen:
Goed, de kabel is nu binnen in de auto, maar dat moet natuurlijk nog wel netjes aangesloten worden:
Even 2 blindklinkmoeren gemonteerd en met een paar boutjes daarin een DIN-railtje vastgezet,
met een 16A aardlek-automaat
Dit kan dus ook weer van het lijstje afgevinkt worden
We hebben destijds dit topic gelezen en ons verbaasd over het gemak waarmee mensen de gatenzaag in de carrosserie zetten.
Hiermee wordt een potentieel roestgevaar gecreëerd.
De Defa oplossingen zijn wellicht wat fraaier, maar waarom die in die afgrijselijke groene kleur moeten zijn?
Wat willen we op 230V laten werken?
- een voldoende zware acculader om 2 huishoudaccu's en daarbij eventueel de startaccu op te laden bij gebruik op een camping.
- een paar 230V stopcontacten die we kunnen gebruiken op de camping of bij klussen in de bus als de auto voor het huis staat.
We hebben al geschreven dat we soms niet voor alledaagse oplossingen kiezen
Hierbij een voorbeeld..
We hebben nu toevallig een bus met een trekhaak, en die trekhaak balk gaan we gebruiken.
De trekhaak balk was wat roestig en mijn vader vroeg vorig jaar zomer(2016) of we iets te doen hadden voor hem,
want hij verveelde zich na revalidatie en wilde gewoon wat anders doen..
Hij heeft onze hele trekhaak balk ontroest, en netjes de verf weer opgebouwd.
Later heeft mijn broer een plaat RVS op maat gemaakt.
Even een proef-passing
CEE stopcontacten in blauw wit zijn er voldoende, maar wij wilden een zwarte
Tsja, met creativiteit een verlengsnoer stekker uit de concert-wereld hoek gevonden.
De ene kant van de stekker komt aan de ene zijde van de RVS-plaat, de andere zijde van de stekker aan de andere zijde van de plaat.
Dus met het vergrendelen van de stekker wordt deze meteen om de plaat heen geklemd.
De kabel komt aan de achterzijde in de stekker, en we hebben het zo uitgekiend, dat de kabel in de chassis-balk valt, dus (spat-)waterdicht.
Je ziet er niet heel veel van, en als je het niet weet, dan zie je het bijna niet.
We laten de kabel netjes met die kabelboom van de achteruitrijsensoren mee lopen.
Dan aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Afdek-stopje even een gaatje in gesneden en kabel er door gedrukt.
Kabel in ribbelbuis en met tieraps evenwijdig aan de andere kabelboom laten lopen:
Goed, de kabel is nu binnen in de auto, maar dat moet natuurlijk nog wel netjes aangesloten worden:
Even 2 blindklinkmoeren gemonteerd en met een paar boutjes daarin een DIN-railtje vastgezet,
met een 16A aardlek-automaat
Dit kan dus ook weer van het lijstje afgevinkt worden
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.
Re: The next level
Heel leuk om te volgen Peter! Hiermee laten we ons weer verder inspireren.
Heel goed bezig
Heel goed bezig
Re: The next level
Als de bus aan de paal aangesloten wordt dan is de bus de stekker en de paal het stopcontact. Volgens mij heeft moosev wel een punt. Bij mijn California zit aan de kant van de bus een male.Multivan Generation schreef: ↑14 mei 2017, 22:31
Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.
Als de bus aan de paal staat en je zou in jouw geval de stekker aan de kant van de bus lostrekken dan heb je kale stekkerpennen waar 230V spanning op staat. Levensgevaarlijk. Je zult ook geen verlengsnoer vinden met aan twee kanten een male stekker, om dezelfde reden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Mickel Moen
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: The next level
Eens. Dit verbaast mij. Laat ik dan een gat in de bus gezaagd hebben, de aansluting op de bus is een mannetje. Iedere kabel hoort een mannetje en een vrouwtje te hebben. Twee mannetjes kan niet om de al genoemde reden.
Re: The next level
De male gaat in de stroompaal en de female de bus in, is het anders dan is het levensgevaarlijk. Dat kan niet de bedoeling zijn toch Peter?
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Daar is niets gevaarlijkste aan..
Je auto is te vertrouwen, de aansluiting op de camping daarvan weet je in principe niets..
Je gaat er van uit dat het volgens de juiste regels is aangesloten, maar helemaal zeker weet je dat nooit.
Maar goed dit is een bouwverslag, discussies kunnen ergens anders gevoerd worden.
Daar is niets gevaarlijkste aan..
Je auto is te vertrouwen, de aansluiting op de camping daarvan weet je in principe niets..
Je gaat er van uit dat het volgens de juiste regels is aangesloten, maar helemaal zeker weet je dat nooit.
Maar goed dit is een bouwverslag, discussies kunnen ergens anders gevoerd worden.
Re: The next level
Op die manier is er inderdaad veilig mee om te gaan. Maar geen camperbouwer zal het zo doen. Het kan fout gaan en is niet volgens de regels van de elektro. Dat mag toch ook in het bouwverslag lijkt me.
Re: The next level
Mocht er met jou wat gebeuren en iemand anders moet de camper ophalen, blijft er een gevaarlijke situatie bestaan.Multivan Generation schreef: ↑15 mei 2017, 07:07 Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Daar is niets gevaarlijkste aan..
Erg onverstandig voor een Next level Camper.. Meer iets voor een First Level..
(en niet toegestaan volgens de NEN1010 Art 721.550.4.1)
Laatst gewijzigd door moosev op 15 mei 2017, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: The next level
Ik volg je bouwverslagen altijd met bewondering en ik leer er veel van maar dit is echt een heel slechte en levensgevaarlijke oplossing. Een snoer met aan beide kanten een stekker is in de elektrawereld een doodzonde.
De spanningvoerende kant heeft altijd een contrastekker en de ontvangende kant een stekker zodat er nooit een blote stekker onder spanning kan staan. Zelfs bij laagspanning is dat de regel. Kijk maar naar de aansluiting bij de trekhaak. Op de auto zit een contrastekker omdat de auto de spanning levert. De aanhanger wordt ingeplugd met een stekker omdat dit de ontvangende kant is.
Het moet toch ook te denken geven dat voor jouw oplossing geen enkel standaard verlengsnoer te koop is.
De spanningvoerende kant heeft altijd een contrastekker en de ontvangende kant een stekker zodat er nooit een blote stekker onder spanning kan staan. Zelfs bij laagspanning is dat de regel. Kijk maar naar de aansluiting bij de trekhaak. Op de auto zit een contrastekker omdat de auto de spanning levert. De aanhanger wordt ingeplugd met een stekker omdat dit de ontvangende kant is.
Het moet toch ook te denken geven dat voor jouw oplossing geen enkel standaard verlengsnoer te koop is.
Laatst gewijzigd door Hanz op 15 mei 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Jabobv schreef: ↑15 mei 2017, 08:59Dus als je ergens op een camping staat en je wilt even weg met de bus neem je je verlengsnoer mee?Multivan Generation schreef: ↑15 mei 2017, 07:07 Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Re: The next level
Nogmaals, alle bewondering voor je werk maar we hebben tijdens het klussen allemaal wel eens een blinde vlek en kiezen dan met de beste bedoelingen voor een slechte oplossing. Het mooie van het delen op dit forum is juist dat we elkaar dan kunnen adviseren en eventueel corrigeren.
Ik moet er toch niet aan denken dat jij, of een ander, zich bij het afkoppelen één keer vergist en dan in het natte gras staat met een spanningvoerende blote stekker in je handen.
Ik moet er toch niet aan denken dat jij, of een ander, zich bij het afkoppelen één keer vergist en dan in het natte gras staat met een spanningvoerende blote stekker in je handen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: The next level
Goed idee zeg de plek van de wal aansluiting.
Gewoon even een 'male' van maken. Is ook in de scheepvaart( mijn expertise) gewoon, zie reacties hiervoor.
Doe er je voordeel mee
Gewoon even een 'male' van maken. Is ook in de scheepvaart( mijn expertise) gewoon, zie reacties hiervoor.
Doe er je voordeel mee
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
@ Thomas,
ik wist dat ik het idee ergens gezien had,
maar wist niet meer precies waar
Credits voor het idee zijn voor Thomas
Heb ook al eens een los afgeschermde 16 A computermodel stekker in iemand zijn bumper gezien
Je suggestie is heel duidelijk, gewoon even ombouwen en klaar.
Is ook simpel en snel te doen.
Wat me bevreemd heeft, is dat er mensen met NEN-normen gaan schermen.
Het zal vanuit de eigen expertise geredeneerd zijn.
Ik wilde er eigenlijk alleen mee laten zien,
hoe je met creativiteit en op een heel andere manier,
te weten, een stekker splitsen, en met plaatwerk er tussen weer vast-vergrendelen,
en onopvallende walstroom aansluiting kunt maken, die goed waterdicht is, en heel laag opbouwd.
Helaas is dat aspect een beetje ondergesneeuwd door de goedbedoelde adviezen
Mijn redenatie was heel eenvoudig: de pennen in een stekker kunnen los gaan zitten en dat geeft op den duur ergernis bij het er in prikken.
Vandaar een female gebruikt.
Tsja, ik weet ook niet alles en wist dus niet dat dit blijkbaar niet zou mogen volgens de regeltjes der kunst
Kan gebeuren..
ik wist dat ik het idee ergens gezien had,
maar wist niet meer precies waar
Credits voor het idee zijn voor Thomas
Heb ook al eens een los afgeschermde 16 A computermodel stekker in iemand zijn bumper gezien
Je suggestie is heel duidelijk, gewoon even ombouwen en klaar.
Is ook simpel en snel te doen.
Wat me bevreemd heeft, is dat er mensen met NEN-normen gaan schermen.
Het zal vanuit de eigen expertise geredeneerd zijn.
Ik wilde er eigenlijk alleen mee laten zien,
hoe je met creativiteit en op een heel andere manier,
te weten, een stekker splitsen, en met plaatwerk er tussen weer vast-vergrendelen,
en onopvallende walstroom aansluiting kunt maken, die goed waterdicht is, en heel laag opbouwd.
Helaas is dat aspect een beetje ondergesneeuwd door de goedbedoelde adviezen
Mijn redenatie was heel eenvoudig: de pennen in een stekker kunnen los gaan zitten en dat geeft op den duur ergernis bij het er in prikken.
Vandaar een female gebruikt.
Tsja, ik weet ook niet alles en wist dus niet dat dit blijkbaar niet zou mogen volgens de regeltjes der kunst
Kan gebeuren..