Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 448
Lid geworden op: di jan 15, 2013 23:27
Locatie: brabant

Re: The next level

Bericht door otzie » za jun 30, 2018 13:36

peter:
toch handig dat jullie bus deurtjes heeft,
zeker met de montage en aansluiten van de panelen :toppie

seht gut aus !

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG- & -T6 bus- & -Old Bastard '68 bug-

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1901
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: The next level

Bericht door odorf » za jun 30, 2018 15:50

Netjes hoor! Geen onnodige gaten door het dak.
:toppie
Gebruik je voor het tappen 'snijolie' ? dat scheelt wel. Al blijft RVS een lastig taai materiaal om te bewerken.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1558
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen » za jun 30, 2018 15:56

Mooi gedaan Peter. :yes

Die van mij zit er ook weer op. Morgen de foto’s
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za jun 30, 2018 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 448
Lid geworden op: di jan 15, 2013 23:27
Locatie: brabant

Re: The next level

Bericht door otzie » za jun 30, 2018 15:59

Gebruik je voor het tappen 'snijolie'
bij boren in metaal of tappen is snijolie wel gewenst,
heb je dat niet kun je bijvoorbeeld ook wd-40 gebruiken,
je merkt gewoon met gebruik van olie je boortjes veel langer mee gaan.

en gaat nog sneller ook :wjw
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG- & -T6 bus- & -Old Bastard '68 bug-

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » za jun 30, 2018 18:12

Dank voor de reacties.
Voor het boren heb ik gebruik gemaakt van Kobalt boortjes. :knipoog
Tappen heb ik met een beetje speciaal vet gedaan.
Maakt ook veel uit welke tap je gebruikt en met welke diameter je voor boort.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 170
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: The next level

Bericht door de Viking » za jun 30, 2018 19:46

Inderdaad mooi gedaan, maar als ik dit filmpje zie van camperfixx kan het toch eenvoudiger, maar dan wel plakken.
Hier zit er geen ventilatie onder het paneel en is blijkbaar ook niet nodig.
Wordt ingebouwd door een professioneel bedrijf: Aquasolar

Vraag mij af of er toch verschil zit in goedkopere of duurdere panelen en welke eerder stuk gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=wF2H4snViWo
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: The next level

Bericht door Erdem50 » za jun 30, 2018 20:22

de Viking schreef:
za jun 30, 2018 19:46
Inderdaad mooi gedaan, maar als ik dit filmpje zie van camperfixx kan het toch eenvoudiger, maar dan wel plakken.
Hier zit er geen ventilatie onder het paneel en is blijkbaar ook niet nodig.
Wordt ingebouwd door een professioneel bedrijf: Aquasolar

Vraag mij af of er toch verschil zit in goedkopere of duurdere panelen en welke eerder stuk gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=wF2H4snViWo
🤨

Het gaat er toch juist om dat het paneel NIET geplakt wordt. Panelen gaan toch stuk, zowel goedkope als duurdere.

Het filmpje is trouwens om vreselijk van te lachen, de man zet overal de klemtoon verkeerd en geeft halve informatie......
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Zonnepaneel hoe en waarom?

Bericht door Multivan Generation » zo jul 01, 2018 10:33

Voor Sieds en anderen de redenen waarom ik het zo uitgevoerd heb en mijn beweegredenen hiervoor.
- zo min mogelijke hoogte toename (bus was lager als 1,95m)
- aansluiting in het midden van de lange zijde
- ik wil geen gaten boren als het niet noodzakelijk is (mogelijke lekkage gevoelige punten)
- niet direct op het dak plakken in verband met schade als het er ooit af moet vanwege defect
- rendement van zonnepaneel wat warmte goed kwijt kan aan omgeving zakt minder in
- warmtegeleiding wordt ook geholpen door gebruikte aluminium plaat
- aluminiumplaat 3mm ook gebruikt in plaats van RVS 3mm in verband met stijfheid en gewicht
- 2 vierkanten er uitgehaald --> gewichts reductie + betere warmte afgifte aan de omgeving
- de uitsparingen voor de rails zaten toch al in het dak.
- rails werden tegen een vriendenprijsje aangeboden.
- meer onafhankelijkheid en meer keuze waar je gaat staan, de mooiste plekjes op een camping hebben vaak geen stroom
- langer "vrij staan" zonder de behoefte te hebben aan de stroom te moeten
- ook werkend het gehele jaar door, zodat de huishoudaccu's en startaccu(via cyrix) bijgeladen worden
- ik wilde een fatsoenlijke aansluiting, geen montage ogen in het paneel, een stijve achterzijde, dus minder flexibel zodat de Sunpower cellen beter beschermd worden.
- zelf doen en de eigen skills weer eens uitdagen in plaats van de sleutel afgeven en het een ander voor je laten opknappen.
- een mogelijkheid tonen dat het ook anders kan, dat je niet per se die omvormer zichtbaar in het interieur moet hebben, maar dat de mogelijkheid is om via bluetooth de gewenste waarden uit te lezen..
- Dat je niet perse gaten hoeft te boren om kabel(s) naar binnen te krijgen, en hoe je die kabel ook nog netjes weg kunt leggen

Wellicht is het zo wat inzichtelijker gemaakt?
Ik kan me voorstellen, dat als je zo het laatste bericht in een topic leest, dat je jezelf afvraagt waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan..

Gisterenavond ook de "minibar" nog even gemaakt om getest te worden tijdens de vakantie..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op ma jul 02, 2018 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5017
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: The next level

Bericht door jan2009 » zo jul 01, 2018 22:25

Nu nog even door de wasstraat .
Blijft alles zitten op het dak is het wel goed.
:knipoog
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » zo jul 01, 2018 22:41

jan2009 schreef:
zo jul 01, 2018 22:25
Nu nog even door de wasstraat .
Blijft alles zitten op het dak is het wel goed.
:knipoog
:bonk

Morgen weer wat meer informatie en plaatjes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 170
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: The next level

Bericht door de Viking » zo jul 01, 2018 23:42

Je hebt er erg goed over nagedacht Peter en ik waardeer al je uitdagingen die je in het rijtje opnoemt en ook waar maakt :yes
Ik ben het ook met je eens dat een glaspaneel op een hefdak wel wat lomper lijkt, dus de oplossingen om het plat te monteren zoals ook Geert doet is wel mooier.
Plakken zou voor mij geen probleem zijn net zoals ons forumlid Anno van Camperfixx het voor zijn klanten ook laat uitvoeren door Aquasolar.

Aangezien ik een H3 bus heb, maakt het mij niet zo veel uit, het moet functioneel zijn en voor mij was de kwaliteit van het glaspaneel doorslaggevend: daglicht, back contact en 135W 24V en inderdaad altijd 3 volle accu's en nooit aan de paal.
En zoals je al zegt, op campings of waar dan ook kun je op mooie plekjes staan.
Ik kon vorige week op Terschelling bij Oerol alleen nog op een plek staan zonder stroom, kost ook nog eens 3,50 per dag extra, dus uiteindelijk verdient het paneel zich vanzelf weer terug
En ik stond naast een T3 met hefdak met glaspaneel :knipoog
Laatst gewijzigd door de Viking op za jul 07, 2018 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

minibar annex laadstation

Bericht door Multivan Generation » ma jul 02, 2018 16:20

We noemen het de minibar,
een stukje loze ruimte waar we best handig gebruik van kunnen maken.
We hebben de zijkanten van de kasten waar we het bed op laten steunen.
Daarbij is de hoogte aan de rechter zijde zowat op armleuning hoogte.
Wat nu als we daar een ruimte kunnen benutten om enerzijds de telefoons tijdens rijden,
maar ook tijdens slapen, op kunnen laden, en tevens een mooie bekerhouder kunnen maken,
zodat tijdens een lange rit er veilig wat drinken weggezet kan worden?
Ook tijdens een filmpje kijken(komt later uitgebreider) even drinken in de houder.. zoutjes er bij en kijken maar..

Dit is het voor nu geworden:
Afbeelding

Het is een kunststof besteklade van Ikea geworden, die bestond uit 6 vakjes. Deze heb ik over de lengte voorzichtig doorgezaagd.
Daarna een mal van karton gemaakt voor de maatvoering, en later in hout gemaakt.

Vervolgens zit je met de vraag, hoe groot moet nu zo'n bekerhouder zijn qua diepte en diameter?
Om nu langs de mac te rijden om 3 lege bekers te vragen vonden we ook zo wat :proost :gekte
Dus uiteindelijk een verzinkte bloempot bij Ikea gevonden, en deze in mat wit gespoten, matchend bij het kunststof,
en dit is het geworden..
Afbeelding

We gaan tijdens de vakantie eens bekijken of dit een blijvertje wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

zonnepaneel extra

Bericht door Multivan Generation » ma jul 02, 2018 16:53

Goed,
we hebben nu een paneel op het dak en het werkt :gekte
Echter zijn er een aantal zaken die nog niet aan de orde zijn gekomen.

Hoe zijn we vanaf de achterzijde naar binnen gekomen en hoe loopt de kabel?
Afbeelding

TIP:
Als je een hefdak van plan bent om te laten plaatsen,
laat dan meteen door de inbouwer, als die het versterkingsframe gaat monteren,
meteen Solar-kabel 4mm2 of 6mm2 met voldoende lengte wegleggen.
Later kan dat wel eens een stuk lastiger, zo niet bijna onmogelijk worden..
Wij hebben dat meteen laten doen en dat leverde een flink voordeel op.. :gekte

TIP 2:
De zonne-lader kan via de app op verschillende modi ingesteld worden.
Dit is van belang omdat verschillende soorten accu's het beste met de juiste laad-karakteristiek geladen kunnen worden.
Ook het laad-voltage van de lader richting de huishoud accu('s) kan ingesteld worden.
Een AGM-accu kan met 14.4 en 14,7 Volt geladen worden.
In onze situatie hebben we 2 huishoudaccu's welke identiek zijn (optima blue top 75A),
ze zijn aan elkaar gekoppeld met plus-pool en min-pool, voor het systeem is het dus één accu van 150A.
Als de huishoud accu's vol genoeg zijn, dan gaat het cyrix-smart-relais koppelen en wordt ook de start accu opgeladen (via de zon dus :adhd ).
Let hierbij op welke maximale spanning je startaccu mag krijgen, tijdens laden.
We hadden de zonnelader ingesteld op 14,7 Volt en kwamen er dus later achter dat onze Exide EA1000 start-accu maar met maximaal 14,4 Volt geladen mag worden. Ga je hoger zitten, dan kan dit een serieuze verkorting van de levensduur bewerkstelligen..
Hou hier rekening mee !
Datablad Exide EA1000 accu: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/exid ... Manual.pdf

We hebben dus een daglichtpaneel/zonnepaneel zwevend gemonteerd.
We beschreven al dat warmteontwikkeling een issue kan zijn/worden.
Hoe warm wordt het nu onder ons paneel? --> we hebben dit gemeten..

Bij Geert werd het naar verluid 65 graden Celsius in de volle zon(via de app gecommuniceerd)
Wij hebben het gemeten na een paar uur productie in de volle zon:

Afbeelding

Na een kwartier meten werd het maximaal 50,2 graden Celsius met als leuke bijkomstigheid,
en dat zie je alleen als je er met je neus boven op staat,
dat als er een windvlaag kwam, dat de temperatuur zo actueel met 2 graden daalde :adhd :jump
Het zwevende monteren, in combinatie met aan de zijkanten flink open, en een lichte lak-kleur,
kunnen dus een mooie lage temperatuur opleveren..

Er was nog een vraag en dat was: "hoeveel levert dat nu op?"
Onze accu's waren niet leeg..
Afbeelding

Hoe voller de accu's, des te minder opbrengst zal het zonne paneel geven.. Vol = Vol.
Een beetje druppelen qua lading met een heel laag Amperage blijft dan over..
Maar hier hebben we het voor gedaan:
Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Prijslijst SCA-daken

Bericht door Multivan Generation » di jul 03, 2018 19:44

Hoi,
ik kwam een prijslijst van SCA-daken tegen:
http://www.sca-daecher.de/wp-content/up ... sliste.pdf

Best leuk om te zien als je aan het plannen bent :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

J vd Pal
Berichten: 1469
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: The next level

Bericht door J vd Pal » vr jul 06, 2018 20:13

Hoe zijn de ervaringen met het rijden met het zonnepaneel erop? Geen ongewenste resonanties hoop ik?
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Plaats reactie