Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

zeer plat hefdak

Bericht door Multivan Generation » di apr 09, 2019 12:14

Hallo,
er zijn mensen die het waardevol vinden,
dat hun camper niet meteen als zodanig kenbaar/zichtbaar is.
Liefhebbers van understatement, of van de strakke designlijn van Volkswagen bijvoorbeeld.

Je hebt van die nauwelijks zichtbare hefdaken een paar leveranciers:

FSL (baseert zich op oud-versie 1 of 2 ontwerp van Hilo)
Atrion
Bovenstaande zijn zomaar twee leveranciers welke dakjes leveren die aan de stahoogte-eis voor de Belastingdienst voldoen.

Ook heb je fabrikanten die vanuit hetzelfde design-oogpunt,
slaap daken maken.

Denk daarbij aan Hilo (tegenwoordig minimaal ontwerp versie 15)
en er is een nieuwe speler:
https://www.low-life.co.uk/stealth-roof

Snel zichtbare verschillen tussen Hilo en het stealth-roof van low-life,
zijn dat er bij het stealth-roof de scharnieren binnen de tentstof zitten (hilo buiten de tentstof) en dat je voor het stealth-roof een vergrendel-sleutel hebt en dat het platter in het interieur werkt als de schroef vergrendelingen van hilo.

Misschien is het voor iemand interessant/relevant.
Over kwaliteit van alle vier bovenstaande leveranciers kan/doe ik bewust geen uitspraken :knipoog

Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op di mei 14, 2019 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » wo apr 17, 2019 10:39

Afgelopen dagen rustig bezig geweest met strips in de aluminium profielen om het netter af te werken en er geen vuil in te krijgen..
IMG-20190414-WA0010.jpeg
Ziet er toch wat strakker uit..
20190414_182051.jpg
En hiermee kun je ook subtiel verlichting weg werken maar dat komt later..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Hoeslaken voor matras topper en boven matrasjes

Bericht door Multivan Generation » wo apr 17, 2019 10:42

We hebben een matras topper hoeslaken gekocht voor onze matras boven..

Misschien een aanrader om eens hier te kijken:
Bijlagen
20190414_180516.jpg
20190414_180949.jpg
20190414_180941.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

schnarf
Berichten: 311
Lid geworden op: za mar 09, 2013 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door schnarf » do apr 18, 2019 10:41

OOOOOOOOooooh, jammer dat ik net te laat bent voor het audio gedeelte,

Leuk gedaan met je speakers in het dasboard , dat zal zeker lekker crispy spelen.

Ik weet zeker dat je kwa laagweergave veeeel uit de 20ers in de deuren kunt halen, (mijn bedrijf maakt sets voor BMW en Mercedes met een soortgelijke 3 weg opzet, maar altijd met een 4 kanaals versterker.
Ik ben het dus wel eens met Joop dat je flexibeler bent met een semi passieve (aktieve) opzet.
je mid hoog zit zo dicht bij elkaar dat je dit als één speaker kunt beschouwen ,(je kunt experimenteren met de fase van de tweeter ten opzichte van de mid, dat verschil is hoorbaar in een rustiger gedetailleerder hoog.) dus die combi met een 2 weg scheidingsfilter op twee kanalen en de woofers op twee andere kanalen.
Op deze manier kun je makkelijk een goede balans tussen de woofers en de mid/hoog combi verkrijgen , deze kun je immers in de DSP in volume en crossover punt variëren.
Persoonlijk zou ik de mid hoog combi zo laag mogelijk door laten spelen , maar dat hangt af van de balastbaarheid en de specs van het midje .
In onze sets zetten we de mid al in vanaf 130-150 hertz, om te bereiken dat zoveel mogelijk stereo informatie uit één (maar dan links en rechts) punt komt.
Geluidsweergave door speakers op meerdere plaatsen geeft in het algemeen reflectie en looptijd verschillen dus fase problemen resulterend in minder lekker geluid.

De tijdcorrectie is redelijk makkelijk door jezelf uit te voeren, meet de afstand van de speaker (combi) die het verst wegstaat en pas in de DSP de afstand van de andere speakers (kanalen) daar op aan.
Nog simpeler voor de meelezers, als de rechter speaker het verst weg is op zeg maar 120 cm van je rechter oor, dan verschuif je in de dsp het linker kanaal , die zeg maar 60 cm van je linker oor staat , met 60 cm of zoveel milliseconden.
Het resultaat is dan dat je bijvoorbeeld een zangeres recht voor heb staan op het dashboard.
Waarmee we bedoelen dat alle geluidgolven zoveel mogelijk gelijk aankomen bij je oren.
Veel liefhebbers zetten de tijdcorrectie zo, dat de zangeres onder de spiegel 'staat' dat geeft het gevoel je in de zaal staat en is echt minder vermoeiend om naar te luisteren.
Het nadeel van dit verhaal is, de passagiers heeft hier niet veel aan, die zit op een rot plek als de DSP ingesteld is op de bestuurder.

Ik ben niet uit op een discussie hoor, ik wilde gewoon ook iets vertellen over dit onderwerp, en ik weet dat Peter dit onderwerp leuk vindt.

André

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » di apr 23, 2019 20:28

20190422_144836.jpg
20190421_123405.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 113
Lid geworden op: ma apr 23, 2018 14:33
Locatie: Twente

Re: The next level

Bericht door MarkV » di apr 23, 2019 22:51

Altijd leuk je updates te volgen, Peter :sjaal

Verbreed staal, 18 inch Amarok?
Groeten, Mark
1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
2000 T4 California Coach 2.5 TDI 102pk --> weg!
2014 T5 California Beach Edition TSI 204pk

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Banded steelies - verbreed staal 17 inch

Bericht door Multivan Generation » vr apr 26, 2019 19:34

Na de sneakpreview van een paar dagen terug nu een wat langere uitleg.
Het design van de originele stalen 17 inch velgen vind ik niet verkeerd.
Ze lijken als je vlug kijkt wel een beetje op ATS cup velgen

Afbeelding

Voor de winter gebruikte ik altijd deze velgen voor de winterbanden, maar vond het er altijd een beetje iel uitzien..
Zie hier een vergelijking..

Afbeelding

Afbeelding

Dus een setje nieuwe stalen velgen op de kop getikt, dan is de basis meteen goed.
Ze mogen 925 kg per velg hebben, dus de juiste velgen gekocht.
Het schijnt, dat je ook "mindere velgen" kunt kopen, die zijn van inferieurder staal en die schijn je minder goed te kunnen verbreden, en ook hebben ze een lager laadvermogen. Je kunt ze aan de ET-waarde differentiëren. ET 55 of ET56 zijn de juiste velgen. Die met een lagere ET-waarde kun je het beste laten liggen.

Dus we hebben onze stalen velgen, door een tip van Pascal en zelf ook een beetje zoeken, in de buurt van Amsterdam laten verbreden.
Die man staat goed bekend, vraagt een heel redelijk bedrag, en levert goede kwaliteit handwerk.

Afbeelding

Door het lassen is de lak natuurlijk verbrand en ook waren de nieuwe velgen aan de binnenzijde zwart.
Dus de velgen uiteindelijk weggebracht naar Piet Dam, die tegenwoordig in Numansdorp zit..
Even afgesproken wat ik voor ogen had, kleur uitgezocht, hem nog even geholpen en dan maar wachten.
Hij kan spuiten en ook poedercoaten, ik heb uiteindelijk voor poedercoaten gekozen.
Stappen die gedaan worden:
- velgen stralen
- velgen opwarmen in de oven en daarna in de primer spuiten
- velgen terug de oven in om de primer wat aan te laten trekken en daarna de kleurcoat er op spuiten en weer terug de oven in
- velgen weer op laten warmen en kleurcoat aan laten warmen, en dan de blanke poedercoat er op aanbrengen en weer terug de oven in.
- velgen langzaam wat aan laten harden en dan in ander gedeelte waar het warmer is, de velgen "afbakken" .

De kosten zijn afhankelijk van de velgmaat, in dit geval 17 inch.

2 weken later kreeg ik tijdens mijn werk(ik zat achter Gent) een telefoontje, je velgen zijn klaar. Meteen na het werk doorgereden en mijn velgen opgehaald :jump :adhd

Afbeelding

En dan ga je met een opgewekt humeur het weekend in :gekte
Vorig weekend was het heel warm weer, en toen heb ik de velgen door de zon lekker laten opwarmen.
Waarom?
Nou stalen velgen krijgen vaak de neiging om vanuit de lasnaad te gaan roesten en dat willen we niet.
Om dit tegen te gaan zijn er een paar mogelijkheden:
- een heel dun laagje siliconenkit er in spuiten, zodat er geen vocht in kan komen. In ons geval niet doenbaar.
- een vloeibaar middeltje in de naad laten lopen

Ik kreeg ooit eens de tip van Leen, om in de naad ML te laten lopen.
Ik heb deze tip nu al bij 3 velgensets uitgevoerd, en bij alle drie de sets nooit roest gehad. :yes

Onze velgen zijn gepoedercoat en dat kan niet helemaal in de naad komen, dus in dit geval erg belangrijk om na te behandelen.

Afbeelding

De velgen waren opgewarmd en we gaan verder.. met een injectiespuit brengen we de ML in de naad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal een 20 ml per velg er in laten lopen, vloeide mooi, en in meerdere stappen (3) gedaan.

Tegelijkertijd banden besteld en dit keer voor Dunlop Sportmaxx RT2 gegaan in 235-55-17 (103) gekozen.

Maar goed, hoe staat het nu onder de bus?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wennen hoe de looks zijn en hoe het rijdt..

De 18 inch Amarok stalen velgen, hebben een extra rand in het hart van de velg, en ik vind ze optisch er wat ieler uit zien.
Ook hebben ze standaard al een lagere ET-waarde waardoor je ze minder kunt verbreden, en bij die velgen is dan de verhouding een beetje zoek.
Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk :toppie

Afbeelding


Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op vr apr 26, 2019 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5045
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: The next level

Bericht door jan2009 » vr apr 26, 2019 22:05

Dat heeft wel wat , mooi.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Walda
Berichten: 625
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda » za apr 27, 2019 9:21

Mooie velgen Peter. Ziet er prachtig uit.

Groeten,

Walter

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1924
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: The next level

Bericht door odorf » za apr 27, 2019 10:03

Mooi hoor!
Zo compleet met banden ziet het er fraai uit.

Fraai OEM+ zou ik zeggen. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Banded steelies - verbreed staal 17 inch vervolg

Bericht door Multivan Generation » za apr 27, 2019 22:34

jan2009 schreef:
vr apr 26, 2019 22:05
Dat heeft wel wat , mooi.
Walda schreef:
za apr 27, 2019 9:21
Mooie velgen Peter. Ziet er prachtig uit. Groeten,
Walter
odorf schreef:
za apr 27, 2019 10:03
Mooi hoor! Zo compleet met banden ziet het er fraai uit.
Fraai OEM+ zou ik zeggen. :toppie
Odorf
Dank jullie wel :toppie

Nog wat extra informatie/aanvulling:

Basis velgen waren 7Jx17 ET55 met loadindex 925 kg
Ze zijn 2 inch verbreed naar buiten toe, dus zijn 9Jx17 geworden.
alle 4 de velgen heb ik hetzelfde laten verbreden.
De reden hiervoor is dat ik een "staggered look" of ook wel "breed set" niet mooi vind,
en dat ik nu de wielen gemakkelijk van voor naar achteren kan wisselen.

9J breedte is aan de voorzijde, zo vind ik, wel op de grens, breder zou ik niet gaan.
Aan de achterzijde zijn er mensen die richting 9,5J of soms zelfs 10J breedte gaan.
Omwille van bovenstaande reden (breed set) heb ik daar niet voor gekozen,
maar er is nog een praktische reden: nu kan de schuifdeur met de speciale bekleding nog gewoon helemaal open en raakt de banden niet.

Over banden gesproken; we zijn dus voor rondom dezelfde bandenmaat gegaan: 235-55-17 (103) op velgbreedte 9J.
Ze staan nu lichtjes getrokken maar zeker niet extreem.

"die velgen zijn best mooi, maar wat kost die grap nu? "
4 spiksplinternieuwe velgen (ebay-koopje) met verzendkosten 140 euro :lach
4 velgen 2 inch laten verbreden 160 euro
4 velgen laten stralen, primeren, poedercoaten, clearcoaten 360 euro (professioneel spuiten had me 300 euro gekost)
4 banden aankoop, montage en balanceren 600
naafkapjes had ik nog van mijn winterwielen.
In de was zetten---> ach sample potjes er op gesmeerd :gekte :knipoog

Dus onder de streep: 1260 euro all in.

Lijkt me wel zo eerlijk om die prijs even te vermelden :zwaai
Kan het niet goedkoper? Wellicht wel, als men handig is dan kan men de velgen zelf spuiten.
Of je dan, met bijvoorbeeld 2K spuitbussen hetzelfde eindresultaat krijgt?
Het is natuurlijk net na, wat je wil en wilt nastreven.. en wat je er aan uit wilt geven..

Groeten Peter

PS AANVULLING: Amarok 18 inch stalen velgen hebben 7,5 Jx18 ET45, dus die staan standaard al 10 mm verder naar buiten, ga je die dan nog verbreden, dan zou ik niet verder durven te gaan als ook max 9J breedte. 18 inch verbreden is ook duurder, want er gaat iets meer materiaal in, en het spuiten/poedercoaten, als je dat laat doen, gaat ook meer kosten. En in de bandenmaten heb je dan wellicht, weet het niet zeker, iets minder uitzoek.. En voor mezelf vond ik die kleine gaatjes, erg T4 design en niet voor onze T5-GP matchen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Alubutyl, Armaflex etc

Bericht door Multivan Generation » zo apr 28, 2019 9:19

Als men een camper gaat bouwen dan is een beetje isolering wel zo prettig.
Alubutyl en Armaflex worden hiervoor veel gebruikt.

Hierbij een filmpje wat ik tegenkwam en wat interessant kan zijn..



Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1108
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: The next level

Bericht door LAYCA » vr mei 03, 2019 13:54

Staat best heel mooi. :toppie
Wil ik ook wel.

Vraag: Als de velg naar een zijde wordt verbreedt is dit niet meer symmetrisch ten opzichte van de lagers/fusee.
Veranderd het rijgedrag dan met bijvoorbeeld sturen?

Groetjes Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » vr mei 03, 2019 17:04

LAYCA schreef:
vr mei 03, 2019 13:54
Staat best heel mooi. :toppie
Wil ik ook wel.

Vraag: Als de velg naar een zijde wordt verbreedt is dit niet meer symmetrisch ten opzichte van de lagers/fusee.
Veranderd het rijgedrag dan met bijvoorbeeld sturen?

Groetjes Wim :zwaai
Dank je wel Wim..
Als jij dit ook wilt, dan misschien eerst een T5 kopen? :gekte

Ik snap je vraag, en die is heel terecht.
De originele 7Jx17 stalen velgen waren ET56.
De 9Jx19 inch velgen hebben een ET-waarde van 60 maar gecombineerd met spacers/lochkreis-adapter en gecombineerd met 245 brede
vallen net binnen het spatboard aan de voorzijde.

Met de nieuwe wielen, komt het ongeveer 1 cm naar buiten, is de bandhoogte iets hoger en stuurt het iets directer in vergelijking met de 19 inch set.
Nerveus is het niet. Bus staat nu op de brug om 4 wiel uitlijning te doen op deze wielen. Wat het gaat doen met slijtage van de wiellagers zullen we moeten afwachten. Bij de T4 hadden we ET-45 met 17 inch en hebben nooit een probleem met de wiellagers gekregen (392.000 km mee gereden)
De wielen zitten er nog maar een weekje onder, dus nog te weinig ervaring om er definitiefs iets over te schrijven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Hangmat

Bericht door Multivan Generation » za mei 18, 2019 23:12

Het leek mij een leuk idee, om voor de vakantie periode een relax-mode aan de bus aan te brengen.
Dus een hangmat gekocht op aliexpress voor 2 personen en een set verzwaarde straps.
Maar dan nu de vraag hoe ga je dat vastmaken aan de bus?

Ik zag in de verticale balk tussen de D-stijlen een gat, maar ja, dan kun je daar wel een blindklinkmoer in trekken,
maar de verwachting was dat dit echt niet sterk genoeg was, en de krachtenverdeling laat dan natuurlijk een beetje te wensen over.

Dus maar eens kijken en puzzelen.

Plaatje hout gezaagd en eens passen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zou een oog moeten komen, zo ongeveer.
Afbeelding

Dit hadden we zo wie zo nog in de schuur liggen,
dus wellicht hergebruiken?
Afbeelding

Een strip kwalitatief goed staal gekocht, gat geboord en draad getapt.
Afbeelding

Zij-aanzicht van de opbouw van het geheel:
Afbeelding

Bovenaanzicht:
Afbeelding

In de primer, grondverf, autolak en blanke lak gezet, bijna klaar voor montage.
Afbeelding

Even in de primer gezet en aan de lucht laten drogen.
Afbeelding

Zit er in:
Afbeelding

En waar gaat het nu om?
Een eerste test:
Afbeelding

Goedgekeurd :yes
Afbeelding

overzichtje:


Wordt genieten de komende vakantie :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie