Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2710
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: The next level

Bericht door Erdem50 »

RoelandZ schreef: 29 okt 2019, 20:46
Erdem50 schreef: 29 okt 2019, 20:31
RoelandZ schreef: 29 okt 2019, 20:26 Zonder niveauregeling is het nooit verblindingsvrij.
En dat is gebaseerd op wat?

Veel auto’s met origineel xenon welke goed afgesteld kunnen ook ‘verblinden’.

Belangrijkste is dat de basisafstelling goed staat. Ik kan je vertellen dat deze koplampen keurig afgesteld staan en voor de zekerheid iets lager dan toegestaan is om zo te zorgen dan tegenliggers geen last ervaren.
Als je over een drempel rijdt verblind het je tegenligger. Je kan zeggen wat je wil maar die aftermarket xenon pik je er zo tussen uit. En ja Mercedes met niveauregeling ook..
Dat is met alle auto’s wel of geen xenon, geen xenon en geen hoogteregeling schijnt ook vol in je bakkes als het een drempel over gaat.

De originele automatische hoogteregeling bij auto’s met xenon gaat te langzaam ofwel kan de drempel die je dan overrijd helemaal niet bijhouden dus jou opmerking klopt niet.

Of ga je nu beweren dat je al jaren gewerkt hebt in de verlichtingsindustrie en weet waar je over praat, net als met de ‘bandenkennis’ die je hebt.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Heren heren,
Ik beschrijf hier en laat hier projecten zien.
Discussies kunnen in de daarvoor geëigende fora plaatsvinden.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: The next level

Bericht door RoelandZ »

Die heb ik idd gemist Peter. Dan heb ik niks gezegd. Had het kunnen weten dat jij er wel niveauregeling erop hebt zitten. :knipoog

@erdem Ik hoef niet jaren in licht industrie te werken om te merken welke verlichting mij hindert en welke niet.
Af fabriek xenon pakt glooiingen in het wegdek prima op, after market xenon zonder niveauregeling doet dat niet.

Over de bandjes, het contact oppervlakte bij sneeuw of modder veranderd. Daar is het hele principe van de 2cv op gebaseerd. :zwaai
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Wat een licht, super!

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 30 okt 2019, 08:09 Wat een licht, super!

Walter
Dank je Walter, het bevalt ook prima..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

Helaas zijn de meeste foto’s niet (meer) zichtbaar.

M.i. doodzonde, want het lijkt me voor een iedere een prachtig gedocumenteerd verslag (eigenlijk bijna naslagwerk) van alle facetten die bij de zelfbouw om de hoek komen kijken en beslissingen die gemaakt moesten worden met de bijbehorende overwegingen.

Daarom als nieuwkomer de open vraag: is het bewuste policy op dit forum om iets oudere foto’s te verwijderen of is het ‘per ongeluk’ gebeurd bijvoorbeeld als gevolg van een crash of zo? Of, dat kan ook natuurlijk, heb ik iets verkeerd staan’ bij mijn instellingen?
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 513
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: The next level

Bericht door moosev »

MGA1600 schreef: 29 nov 2019, 11:15 Helaas zijn de meeste foto’s niet (meer) zichtbaar.
Dit is een gevolg van het gebruik van linkjes naar Google Foto's, ik kan de foto's ook niet meer zien. Google heeft het een en ander gewijzigd waardoor de linkjes niet meer werken. Had ik ook last van. Heb mijn foto's nu in een 'geshared' album staan en diverse linkjes opnieuw gemaakt, lijkt nu goed te gaan.
Je hebt dus niets verkeerd staan en het is ook geen bewuste policy.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag wat onder de kerstboom gevonden. :adhd

Die mag er binnenkort in.. :gekte
En 4 jaar garantie er op is ook niet verkeerd ! :sjaal
Bijlagen
20191218_191151.jpg
20191218_190736.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: The next level

Bericht door J vd Pal »

Grotere intercooler?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 619
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: The next level

Bericht door MarkV »

Wagner, fijn spul :jumpklap
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 18 dec 2019, 20:11 Grotere intercooler?
De originele hebben verbindings stripjes die de interkoeler bij elkaar houden.
Als die afbreken, bijvoorbeeld door roest, kan de interkoeler barsten.
Ik was er op tijd bij.
Deze is ongeveer 50% groter qua koeloppervlakte en heeft minder interne weerstand.
jan2009 schreef: 18 dec 2019, 21:57 Dacht even aan een design radiator , maar nee je hebt vloerverwarming.
:bonk
:gekte :lach
MarkV schreef: 18 dec 2019, 22:47 Wagner, fijn spul :jumpklap
Dat is het zeker, ook leuk voor die TSI van jou :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

USB laden in dashboard en Cyrix schakeling deel 1

Bericht door Multivan Generation »

Wij willen zou weinig mogelijke kabelbrij bij het dashboard,
dat vinden we niet zo opgeruimd.

We hebben een Neutrik IP65 USB connectoren gekocht(ik ken ze van mijn werk, echt goed spul):
https://www.neutrik.com/en/product/nausb-w-b

en deze in een blanco dashboard plaatje weggewerkt om het zo subtiel mogelijk te houden.
Dus geen brandende LED en dergelijke :gekte

We gebruiken kwalitatief goede afgeschermde USB A-B kabel van 5 meter.
We gaan GEEN data ermee doen, alleen laden met 5V met max 3A.
Afbeelding
We gebruiken dus alleen de zwarte draad als massa en de rode draad die richting de accu gaat waard deze op een 12V (10-15 Volt iput voltage range) DC-DC omvormer wordt aangesloten. !2 volt huishoudaccu spanning er in, 5V 3A(max) er bij het dashboard uit.
20191020_153916.jpg
20191228_142451.jpg
Kabel 2x in ribbelbuis gelegd (er gaat er ook eentje naar het dashboardkastje)
20191228_145834.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

USB laden in dashboard en Cyrix schakeling deel 2

Bericht door Multivan Generation »

Dus de bekabeling netjes naar een huishoudaccu gelegd en klaar.
Waar ik ook al een tijdje mee zat was de volgende situatie:
Ik wil de huishoudaccu's met 14,7 volt laden (AGM), maar dat vind een startaccu (meestal) niet zo prettig (levensduur verkorting).
Het massa kabeltje van huishoudaccu naar startaccu heb ik nu via een schakelaar laten lopen,
zodat ik de cyrix kan ontkoppelen en dus de startaccu kan vrijschakelen.

Afbeelding
plaatje even geleend van Geert :knipoog Zie zijn blog met veel meer leuke wetenswaardigheden en wel hier

Voor onderhoudslading is het prima om ze alle 3 op 14,4 volt vol te krijgen, maar soms wil je de AGM accu's echt ramvol krijgen en dat gaat alleen als je , in ons geval met 14,7 volt gaat laden.

Er zijn mensen die dit al jaren zo hebben, nu werd het tijd om dit ook eens zo te maken, gemak dient de mens immers. :gekte
20191220_153721.jpg

20191228_172200.jpg
En alles dus netjes in ribbelbuis weggelegd, omdat het dashboard aan de achterzijde toch wel wat scherpe delen bevat..
20191228_145213.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

Beste Peter,

Ik heb jouw ‘bouwverslag’ al meerdere keren doorgelezen. Jouw project gaat echt heel veel verder dan het mijne, maar toch haal ik er veel inspiratie en informatie uit!

Toch een vraag over de audio! Een heel aantal pagina`s terug beschrijf je hoe je de Match versterker (“subtiel” schrijf je erbij...) weggewerkt hebt achter het dashboard. Helaas zijn de bijbehorende foto’s niet meer zichtbaar.
Opnieuw opzoeken en plaatsen van die foto’s is waarschijnlijk te ingewikkeld, maar wellicht wil je ‘ in beeldende taal’ uitleggen op welke plaats je die versterker gestopt hebt?

In mijn geval gaat het om een versterker die ik nog heb liggen van een vorige auto en in de bus wil gaan inbouwen. Het ding meet ongeveer 18 x 20 x 5 cm. Niet heel groot dus. Is er reden om aan te nemen dat zoiets bij een T6 niet ergens onder het dashboard zou passen? Waar kan ik het beste gaan zoeken naar ruimte en bevestigingsmogelijkheden?

Dank je voor je overwegingen en suggesties!

Groet!

Huib

PS Ik vermoed dat de geëigende plaats voor een versterker onder de passagiersstoel zou zijn, maar daar wil ik ‘m eigenlijk liever niet want daar komt tzt mogelijk nog een extra HH accu.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Beste Peter,

Ik heb wel zowel als HH- en start accu een Optima AGM. Ik heb eens wat mail contact gehad met iemand van Victron Energie die afraadde om met 14,7 volt te laden, zie bij geplakt mail contact.

Dit was mijn vraag:
Beste,

Ik heb in mijn camperbusje een MPPT 75/15 geïnstalleerd in combinatie met een 100 w zonnepaneel en een Optima blue top 75 Ah accu. Ik lees in de gebruiksaanwijzing "charge voltage absorption" 14,4 volt (instelbaar). Is het niet beter voor mij om dat op 14,7 volt te hebben, en zo ja hoe kan ik dat instellen? Ik heb geen bluetooth en zie ook geen aansluiting voor een netwerk kabeltje of iets dergelijks.

Bedankt alvast,

Walter


Voor het vervolg even van beneden naar boven lezen:

Dank u voor deze, voor mij nuttige informatie.

Walter Daniels



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 28-05-18 14:11 (GMT+01:00)
Aan: walter daniels <walterdaniels@live.nl>
Onderwerp: Re: MPPT 75/15

Hallo,
De AGM komt ook met 14V zelfs vol alleen duurt het dan wat langer.
De 14.7V stand is om op maximale snelheid te laden, hetgeen wel ten koste gaat van de levensduur.
Vandaar dat gebruik daarvan afgeraden wordt


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Sales Manager
jboonstra@victronenergy.com
Tel: +31 651328860






Van: walter
Datum: maandag 28 mei 2018 om 10:48
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Maar ik lees overal dat een AGM accu met 14.7 volt moet worden geladen omdat hij anders niet voor 100% geladen wordt en waarom zit op de ctek dan een AGM stand met 14.7 volt en een normaal met 14.4 volt?
Ik snap het niet zo goed meer eigenlijk.

Walter

Verzonden vanuit Mail voor Windows 10


Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Verzonden: Monday, May 28, 2018 8:53:24 AM
Aan: walter
Onderwerp: Re: MPPT 75/15

De dynamo niet, want die heeft geen 3 traps regeling , de ctek wel.


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Sales Manager
jboonstra@victronenergy.com
Tel: +31 651328860






Van: walter
Datum: zondag 27 mei 2018 om 13:14
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Dank voor Uw antwoord, hier kan ik wat mee. Houd dit in dat de laadspanning van de dynamo en bv mijn ctek lader ook beter op max. 14.4 volt kan worden afgeregeld?

Walter



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 26-05-18 22:00 (GMT+01:00)
Aan: walter
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

AGM/GEL/Clacium ect zijn allemaal lood zuur accu’s met vrijwel allemaal een optimale spanning van 14.4Vdc
Het feit dat een accu model een iets hogere maximale kan hebben wil niet zeggen dat dit ook verstandig is om te doen.


Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra




Van: walter
Verzonden: zaterdag 26 mei 2018 21:48
Aan: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Beste Johannes,

In mijn beleving is een optima een AGM accu met een bijbehorende laadspanning van 14,7 volt, of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen?

Bedankt alvast,

Walter



Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

-------- Oorspronkelijk bericht --------
Van: Johannes Boonstra <jboonstra@victronenergy.com>
Datum: 26-05-18 21:21 (GMT+01:00)
Aan: walter
Onderwerp: RE: MPPT 75/15

Hallo,

De 14,4 is inderdaad het beste voor lood/zuur accu’s
14,7 zou wel kunnen voor deze accu maar de levensduur wordt er door verkort.

Instellen kan door een USB/Ve direct kabel of inderdaad bluetooth
Stekker zit on de zekering (4 pins aansluiting)

Best regards
Met vriendelijke groet

Johannes Boonstra
Plaats reactie