Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: The next level

Bericht door Oviivo »

Je hebt wel een setje flinke spacers gebruikt voor die velgen :ie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1132
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: The next level

Bericht door LAYCA »

Of je op de goede weg bent?

Gerlukkig mag jij dat helemaal zelf bepalen :knipoog.
Leven het verschil :yes

Groetjes Ineke & Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag lekker bezig geweest met van alles en nog wat :gekte
Binnenkort een update..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

W8 verlichting in de hemel gemaakt,
en omdat het nu via de comfort elektronica aangestuurd wordt, gaat de verlichting nu wel vertraagd uit :gekte

Afbeelding

Extra 12V stopcontact in dashboard geplaatst en aangesloten op huishoud accu, via ABC-bussen geschikt kunnen kopen. :knipoog

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op do dec 31, 2020 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Vloer leggen PVC klik-vinyl

Bericht door Multivan Generation »

Vloer leggen:

Zie ook de originele geluidsdemping voor de wielkasten aan de binnenzijde :knipoog
Afbeelding

Even passen en uitmeten, zodat het zo voordelig mogelijk uitkomt bij de bank-steunen:
Afbeelding

Met een heel scherp mes 2-3 keer diep insnijden en dan komt het goed:
Afbeelding

We gaan voor een strakke passing..
Afbeelding

3x moeten maken, tsja als je iets mooi wil hebben..
Afbeelding

Begint er al een beetje op te lijken:
Afbeelding

Volgende ochtend even een foto geschoten. Geen naad of opstaand randje, dus vuil kun je zo naar buiten vegen.
Afbeelding

Bijna klaar.
Afbeelding

Die gaan we later hergebruiken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op do dec 31, 2020 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

kast en blindklinkmoeren

Bericht door Multivan Generation »

We gaan de kast maken aan de linker zijde.
We hebben een lange wielbasis met rondom ramen en de kastenwand willen we niet hoger als de onderzijde van de ramen.
Ook moet het een gestrekte lange kast worden met voldoende opbergruimte.
Ook wordt het een compromis tussen breedte van de kast en breedte van het bed.

Een ding is zeker, het wordt niet behelpen met de breedte van het bed, dat wordt 132 hele centimeters breed.

We gaan een 2 meter 70 lang aluminium Bosch hexroth-profiel gebruiken, en dat wordt de stabiele basis voor de kast.
dat is zeker geen standaard lengte en de verzendkosten waren dus enorm :ie
Meteen maar 3 stuks van die lengte laten komen en nog een heleboel meer, om de pijn te verzachten.

Even proef passing:
Afbeelding

Aftekenen, we willen het om de C-stijl heen laten lopen, meer uitdaging maar moet strak worden.
Afbeelding

Wat meer overzicht
Afbeelding

Aluminium verdiepen met slijptol, dremel en good-old vijlen.
Afbeelding

Middagje bezig geweest, het was toch lekker weer.
Afbeelding

Begint er al wat op te lijken.
Afbeelding

Klemmen om voor te boren in profiel en in de carrosserie voor de blindklink moeren
Afbeelding

Meteen de gaatjes netjes afgewerkt omdat de boutjes verzonken gaan worden.
Afbeelding

Langer kon niet:
Afbeelding

Hiermee moet het gaan gebeuren:
Afbeelding

In actie:
Afbeelding

Boutjes met verzonken kop en met inbus:
Afbeelding

Wat actie filmpjes:
Aluminium profiel voorgeboord in de zij-kant.


Verdere blindklink moeren plaatsen nadat het allemaal reeds voorgeboord is.



Binnenkort meer, we zijn al heel veel verder :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op do dec 31, 2020 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 01, 2017 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: The next level

Bericht door Mister Green »

Wordt wel netjes zo.
Heb je stalen of aluminium blindklinkmoeren gebruikt?
De aluminium kan je misschien wel een problemen gaan geven omdat daar de schroefdraad sneller van naar zijn grootje gaat.
En het zal toch goed vast moeten komen te zitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Mister Green schreef: zo mei 21, 2017 22:29 Wordt wel netjes zo.
Heb je stalen of aluminium blindklinkmoeren gebruikt?
Stalen gebruikt en om de 10 a 15 cm eentje toegepast,
Zodat het profiel heel netjes er tegen aan getrokken kan worden.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: The next level

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: zo mei 21, 2017 20:53 Vloer leggen:

Zie ook de originele geluidsdemping voor de wielkasten aan de binnenzijde :knipoog
Afbeelding

Even passen en uitmeten, zodat het zo voordelig mogelijk uitkomt bij de bank-steunen:
Afbeelding

Met een heel scherp mes 2-3 keer diep insnijden en dan komt het goed:
Afbeelding

We gaan voor een strakke passing..
Afbeelding

3x moeten maken, tsja als je iets mooi wil hebben..
Afbeelding

Begint er al een beetje op te lijken:
Afbeelding

Volgende ochtend even een foto geschoten. Geen naad of opstaand randje, dus vuil kun je zo naar buiten vegen.
Afbeelding

Bijna klaar.
Afbeelding

Die gaan we later hergebruiken.
Afbeelding
Ziet er super strak uit maar ben je niet iets vergeten?
Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren :wjw :knipoog
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 15:21
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Vince Lankhorst »

Ik volg het zo stilletjes en het ziet er echt tof uit! Ga zo door, ik lees op de achtergrond (als niet camper eigenaar en er ook niks mee hebbende) genietend mee :toppie
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 21:25

Re: The next level

Bericht door Scandibus »

ktmkrik schreef: di mei 23, 2017 19:38 Ziet er super strak uit maar ben je niet iets vergeten?
Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren :wjw :knipoog
ktmkrik heeft gelijk! Ik heb zelf ook een PVC-vloer toegepast en tot mijn ellende moeten vaststellen, dat dat spul veel meer uitzet en krimt als laminaat!
Bij een flink warme wagen gaat die troep gewoon bol staan!!
Je kunt het nu nog voorkomen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Scandibus schreef: wo mei 24, 2017 17:04
ktmkrik schreef: di mei 23, 2017 19:38 Ziet er super strak uit maar ben je niet iets vergeten?
Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren :wjw :knipoog
ktmkrik heeft gelijk! Ik heb zelf ook een PVC-vloer toegepast en tot mijn ellende moeten vaststellen, dat dat spul veel meer uitzet en krimt als laminaat!
Bij een flink warme wagen gaat die troep gewoon bol staan!!
Je kunt het nu nog voorkomen!
Dank je wel voor jullie reacties :zwaai
Gelukkig ben ik al veel verder :knipoog
Bus staat al tijden in de zon,
niet iedere PVC vloer is hetzelfde,
en oja, we hebben geen muren in de bus :lach

Bedankt voor het overbrengen van je concerns. :toppie
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: The next level

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: wo mei 24, 2017 18:46
Scandibus schreef: wo mei 24, 2017 17:04
ktmkrik schreef: di mei 23, 2017 19:38 Ziet er super strak uit maar ben je niet iets vergeten?
Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren :wjw :knipoog
ktmkrik heeft gelijk! Ik heb zelf ook een PVC-vloer toegepast en tot mijn ellende moeten vaststellen, dat dat spul veel meer uitzet en krimt als laminaat!
Bij een flink warme wagen gaat die troep gewoon bol staan!!
Je kunt het nu nog voorkomen!
Dank je wel voor jullie reacties :zwaai
Gelukkig ben ik al veel verder :knipoog
Bus staat al tijden in de zon,
niet iedere PVC vloer is hetzelfde,
en oja, we hebben geen muren in de bus :lach

Bedankt voor het overbrengen van je concerns. :toppie
Niet om het een of ander maar deze woorden "Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren" komen van de site van de producent van jou vloer!

Hopelijk gaat het goed en ondervind je geen opbollende vloer als het 30 graden buiten is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30954
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

@ ktmkrik, scandibus en anderen.

Ik laat in dit topic werkzaamheden zien, die ik uitgevoerd heb.
Het is dus ook een werkverslag.
Ik laat daarbij zeker niet alles zien, en ook is het niet de laatste stand.
Ik loop met dit bouwverslag dus een aantal maanden achter :knipoog
Er kunnen dus zaken al anders zijn. :gekte :zwaai

Hierbij een kijkje in de keuken en achter de schermen van ons project:
Ik heb een proef gedaan met het click PVC, dat we toegepast hebben, in de oven bij een maximale temperatuur van 70 graden.
De test opbouw, was een stuk 18 mm betonplex met daarop een stuk afgemeten click pvc.
Precies dus zoals het toegepast zou gaan worden in de bus.
We hebben vooraf, tijdens en nadien, het test-stukje uit de oven gehaald (met handschoenen),
in de lengte en de breedte gemeten, en weer teruggelegd in de oven.

Daaruit heb ik een uitzettingscurve bepaald voor dat stukje,
dat vervolgens geëxtrapoleerd naar de totale lengte en breedte zoals dat gebruikt ging worden in de bus,
en hieruit geconcludeerd, dat het gestelde, zoals vermeld op de website van de fabrikant, erg veilig geformuleerd is.
We kunnen ons dat ook wel voorstellen, ze willen zo weinig mogelijk garantie claims natuurlijk.

Door zelf proefondervindelijk een uitzettingscoëfficient te bepalen, hebben we, voor ons zelf voldoende zekerheid.
Het grote manco op de website van de fabrikant linkje, is dat er geen uitzetting per strekkende meter lengte en geen uitzetting per plank breedte gegeven wordt. Er wordt dus gewag gemaakt van:
Het is belangrijk steeds een uitzettingsvoeg van 8 mm te voorzien tussen de vloer en de muren en ook rond steunpalen, buizen,
drempels enz.
Wij gaan voor zekerheid en hebben dit dus zelf bepaald!
De kritiek die ik op de informatie van de fabrikant heb:
- die 8 mm waarop is die bepaald? Op een vloerbreedte van 1 meter, 2 meter, 5 meter, 15 meter?
- De uitzetting van een vloer van 1 meter lengte bij 1 meter breedte is natuurlijk in millimeters uitzetting,
veel minder als bij een vloer van 10 meter lengte bij 10 meter breedte.
- Verder heeft een bus geen muren.
Dat leek een vreemde opmerking, maar dat was het niet :knipoog
Muren zijn recht en niet-vergevingsgezind, en bij een bus zijn de zijkanten toch een beetje schuin oplopend.
Dat schuin oplopende kun je natuurlijk ook gebruiken voor bijvoorbeeld de uitzetting van een vloer.
Zeker als je de vloer, daar waar die de zijkant van de carrosserie nadert, schuin wegsnijdt.
Optisch lijkt het er dan zowat strak tegen aan te liggen, maar "onderhuids" wellicht niet :knipoog
Dat was dus de reden dat we het zelf bepaald hebben, die uitzetting.

En ja, dat konden jullie ook niet weten natuurlijk :zwaai

Een paar tipjes van de sluier wat er nog gaat komen:
- Camera in VW-klap logo, dus bus in achteruit, logo klapt open en camera geeft beeld en de problemen die daarbij overwonnen dienen te worden
- een "snelle-bed constructie" (filmpje hebben al een aantal mensen op de meeting gezien :lach )
- interieurbouw in een lichte en stijve constructie, waarbij aluminium gebruikt gaat worden
- custom-made gordijnen
- bijna niet zichtbare verlichting binnen
- een digitale powerfull versterker iets groter als een hand
- custom-made gemaakte (alleen voor ons :adhd ) folie om de kasten onze look and feel te geven
- custom-made instaptrede in RVS (lekker gemakkelijk ---> NOT :knipoog )
- koplampen aanpassing
- Uitlaat T6 onder een T5, past dat? --> we weten nu het antwoord..

Dus er komt nog genoeg aan :knipoog
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: The next level

Bericht door Oviivo »

Ja, een instaptrede. Dat heb ik ook eens onderzocht. Heeft totaal geen nut, maar zo'n elektrische leek me erg gaaf (omdat het kan). Er zouden zelfs bevestigingspunten moeten zitten, maar ik ben nooit zover gekomen om verder te kijken. Vond het niet mooi in ingeklapte/ingeschoven situatie, tenminste de foto's die ik heb gezien. Ik ben benieuwd waar jij mee komt :gekte
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie