Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

Bericht door vwcampersite »

Beste weetjewellers,

Ik heb in mijn bus een intelligent scheidingsrelais (Samlex BSW160A) tussen de start accu en de huishoudaccu's. Deze schakelt dicht als de startaccu vol is (7 sec boven 13,2V). Nu schakelt deze sinds kort niet meer... en worden mijn hh accu's dus niet geladen tijdens het rijden.
De E-installatie werkt verder geheel naar behoren en laad ook via de walstroom kabel.

Meten met de spannings meter laat zien dat er voldoende spanning (14,5V) is aan de motorzijde van het relais bij draaiende motor.

Is er een manier om het relais wellicht een " zetje" te geven (door anders schakelen bv) of kan ik er vanuit gaan dat het relais kapot is...

Hoor graag van jullie! Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

Bericht door Multivan Generation »

Zijn allebei de kleine draadjes nog aangesloten?
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

Bericht door vwcampersite »

ik heb het inmiddels gevonden! de min draad was inderdaad aangesloten (via zekering en schakelaar) maar na testen door een directe draad naar de min te maken bleek dat het dan wel goed ging! Het bleek dat bij een kabelschoen de draad zo goed als door was (corrosie + beweging).
Dit dus opnieuw gemaakt en werkt weer.

Nu heb ik direct een aanvullende vraag. De schakelaar die er op zit heeft een ledje die ik wil laten branden bij een ingeschakeld relais.
De schakelaar heeft drie contact punten (+ / A / ground). de min draad van het relais wordt nu geschakeld via de + en de A. Als ik nu 12V op de "ground" zet (ik weet, klinkt wat vreemd) dan gaat het ledje branden als de schakelaar aan staat (en het relais dus ingeschakeld kan/ mag worden).

Als ik dit zo doe dan gaat er toch niets fout? geen spanning naar het relais ? wil natuurlijk niet dat er hierdoor wat beschadigd.

alvast weer bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

Bericht door Multivan Generation »

Ik snap niet wat je er mee bedoeld.
Ik zou het relais gewoon zo gebruiken zoals het bedoeld wordt,
en geen extra dingen er tussen zetten.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: BSW160 intelligent scheidingsrelais schakelt niet..

Bericht door vwcampersite »

dat doe ik ook. Op dit relais (Samlex BSW160 A) dien je een kleine draad op de min aansluiting te plaatsen (met zekering) aangesloten op min pool accu.
Je kunt hier natuurlijk een schakelaar tussen zetten zodat je, als je niet wilt dat de huishoud accu's geladen worden (buiten recreatie gebruik), de relais buiten werking zet.

Het lampje dient dan als reminder dat de relais nog "aan" staat.

Het gaat er dus meer om dat wanneer je spanning op de schakelaar zet (en het lampje gaat branden in de schakelaar) er niet op een of andere manier spanning naar het relais gaat of kortsluiting ontstaat. Dit denk ik allemaal van niet maar voor de zekerheid de vraag!
Plaats reactie