Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Levensduur banden

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Levensduur banden

Bericht door Deskman »

Ik moest, toen ik mijn bus kocht, er gelijk nieuwe banden onder zetten. Na lang dubben uitgekomen op de voor mijn gebruik aangenaam 'universele' Michelin Cross Climate. Rijden prima, goede grip en weinig lawaai en zelfs in sneeuw veel grip voor een niet 100% winterband.

Die zitten er nu bijna 37.000km op en vóór zijn ze echt aan vervanging toe. Nou is de helft van die 37.000 gereden op steile / smalle / bochtige en grof geasfalteerde weggetjes in Noorwegen, Schotland en Bretagne. Dat scheelt vast in de levensduur.

Afbeelding

Omdat ik ook nog echte winterbanden op staal heb liggen ben ik nu weer aan het overwegen toch gewone zomerbanden te nemen - als dat voordeliger uitkomt met de kilometers. Maar hoeveel mag ik verwachten van een set gewone zomerbanden?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Levensduur banden

Bericht door heemskerk »

Ik vind het ondanks de extraordinaire omstandigheden wel erg snel. Juist banden in deze kwaliteit en bovendien niet al te brede maatvoering zouden best wel wat meer km's mogen 'draaien'.....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Levensduur banden

Bericht door Pascal-141 »

Heel veel hangt af van de rijstijl .
Ik haal zelden 25.000km met mijn banden , soms amper 20.000km.

Het is ook een beetje wikken en wegen = banden met harde rubber zullen langer meegaan , maar hebben ook minder goede grip/wegligging
Zachte banden plakken aan de weg , maar zullen ook sneller slijten.

Ik kies steeds de zachtere banden , omdat grip bij mij voorrang krijgt op lange levensduur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Levensduur banden

Bericht door Walda »

Ik heb de zelfde banden, nu 39000 km mee gereden op "normale" wegen, voor nog 4,5 mm achter 6 mm profiel.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Levensduur banden

Bericht door Deskman »

Walda schreef: 27 jun 2017, 18:38 Ik heb de zelfde banden, nu 39000 km mee gereden op "normale" wegen, voor nog 4,5 mm achter 6 mm profiel.

Groeten,

Walter
Dat verschil zal hem dan vooral in het soort wegdek liggen. Noorse bergwegen zijn 'belegd' met een nogal scherpe en grove rode graniet. Omdat ik ze verder prima vind presteren (al heb ik weinig vergelijking) denk ik maar dat ik het er bij hou. Of iemand moet me van het tegendeel overtuigen :D
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie