Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bike rack mod

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Bike rack mod

Bericht door Deskman »

Omdat ik graag wandel, fiets en wildkampeer heb ik het niet zo heel erg op die 2.10m poortjes die bij veel parkeerplaatsen staan. Met de fietsen op de klep kun je daar niet meer onder door. Vlak voor mijn vertrek naar Schotland kwam ik een modificatie tegen die me wel wat leek. En het zit zo stevig dat je haast niet snapt dat het niet vaker gedaan wordt:

Wat je nodig hebt zijn twee setjes klemmen die normaal gesproken gebruikt worden om je fiets met de voorvork op de dakrails vast te zetten en twee 'dummy vorken' om het losse voorwiel te kunnen plaatsen.

Na wat zoeken kwam ik op de Elite Sanremo fietsendrager en Elite Portaruota wieldrager die ook zonder goot geleverd worden.

Afbeelding

Deze klemmen kun je makkelijk met het boren van twee gaatjes in de wielgoot bevestigen. Ik heb er nu een plaatje kunststof onder liggen dat ik uit een IKEA snijplak heb gezaagd en ik wilde er nog afstandsbussen tussen zetten maar in de praktijk blijkt dat niet nodig. Het zit zo muur- en muurvast.

Hiermee kantelt de fiets zover naar voren dat hij nog maar minimaal boven het dak uitsteekt. In 99% van de gevallen die ik tegenkwam ging het prima. Alleen het zadel van mijn fiets kan niet lager dan deze stand en heb ik in één geval er even uit moeten trekken.

Bijkomend voordeel is wel dat de klep open kan als het dak omhoog is, iets dat bij de normale plaatsing van fietsen ook wel eens problemen oplevert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bike rack mod

Bericht door Multivan Generation »

Mooie cleane modificatie zeg, wauw.. :yes

Die moet ik onthouden :toppie

Dank je wel voor het plaatsen..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Bike rack mod

Bericht door moosev »

Briljante oplossing! :jumpklap

jan2009 schreef: 28 jun 2017, 17:27 Maar heb je nu dan wel twee wielen los in de bus? of zitten die ook op dat rek?
Ik zie twee fietsen en vier wielen...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Bike rack mod

Bericht door Deskman »

jan2009 schreef: 28 jun 2017, 17:27 Leuke oplossing , bij hoogtebalkjes van tolpoortjes hetzelfde verhaal , maar ik rij altijd gewoon door nooit probleem mee gehad. :knipoog
Kleine mannetjes, kleine fietsjes? Of koop je elke keer nieuwe?
jan2009 schreef: 28 jun 2017, 17:27 Maar heb je nu dan wel twee wielen los in de bus?
Nee, zie plaatje 3. Op dezelfde manier als de vorkhouders heb ik op rail 1 twee wielhouders gezet. De fietsen zitten dan op rail 2 en 3.
En dit werkje natuurlijk niet als je 4 fietsen mee wil nemen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie