Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California 220V aansluiting B-zuil: blokje valt eruit, achter de bekleding.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

California 220V aansluiting B-zuil: blokje valt eruit, achter de bekleding.

Bericht door bvddobb »

We hadden er op het Duitse forum al eens over gelezen, maar afgelopen weekend waren wij ook aan de beurt: het 220V stekkerblokje viel ook bij ons uit de houder in de B-zuil naast het keukenblok, achter de bekleding.

Dat blokje zit aan achterkant van de houder/afdekplaat-met-dekseltje met twee plastic klauwklemmetjes vast. Die klemmetjes zijn veel te zwak: als je een beetje te hard een stekker in het blokje duwt (en soms moet dat met sommige stekkers, of je zit niet direct met een pennetje recht voor een gat) duw je met gemak het contactblokje uit de klemmetjes, en het valt dan achter de bekleding van de B-zuil.
houder met klemmetjes 'open' en blokje er bijna uit
houder met klemmetjes 'open' en blokje er bijna uit
Op de diverse fora vind je grofweg twee 'scholen' om dat te verhelpen. De éne school maakt het afdekplaatje los van de B-zuilbekleding (zoals in het plaatje hierboven is gebeurd). Dat plaatje zit vast met een soort plastic popnageltjes die ze, door met met een dun mesje achter de hoekjes van het plaatje te wurmen, doorsnijden. Blokje uit het gat opvissen, in de houder klemmen, en het afdekplaatje met schroefjes weer vastzetten.

De andere school verwijdert de bekleding van de zuil, vist het blokje op, en duwt het vanachter weer in de klemmetjes van de houder. Die weg hebben wij ook genomen. Wel hebben we nog, toen het blokje eenmaal weer in de klemmetjes zat, een kabelbinder rondom de klemmetjes met het blokje erin gebonden, zodat die klemmetjes niet meer open kunnen schieten als je per ongeluk weer eens te hard duwt.

Al met al wel een heel gefriemel. Omdat er draden aan het blokje zitten, én in datzelfde stuk zuilbekleding ook nog de schakelaars voor de bewegingsalarmen zitten, kun je de bekleding niet zomaar ver van de zuil weghalen om er lekker makkelijk achter te werken. Vóór alles geklaard was had ik dan ook behoorlijk wat sneden in mijn vingers van de scherpe plastic randen van de zuilbekleding.

De zuilbekleding is wel makkelijk los te maken als je eenmaal weet hoe. Het onderste stuk begin je bij de onderkant aan de kant van het portier. Daar zit het met een soort haak vast, achter het portierrubber. Vandaar langzaam met je vingers achter her rubber omhoog werken, dan kom je nog twee haken tegen waar je de bekleding van los maakt door het zachtjes naar de rubbers toe te duwen.
Wij hebben ook het bovenste stuk losgemaakt, omdat dat over de onderbekleding heen steekt, en om wat meer werkruimte te krijgen. Als het niet nodig is, zou ik dat niet weer doen! Die bekleding goed terugkrijgen is namelijk wél een crime, omdat ook het mechaniek om de bovenkant van de veiligheidsgordel hoger of lager te zetten daar zit. De schuif in de bekleding moet dan precies in het mechaniek aan de zuil passen, en om dat voor elkaar te krijgen hadden wij wel ettelijke pogingen nodig...
Plaats reactie