Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door T5mmie »

Hallo allemaal,

voor onze (zeer) aanstaande, eerste vakantie met onze T5GP Multivan Startline, zou ik graag een 2e accu plaatsen om o.a. een 12V koelkast op te laten draaien. Dit worden waarschijnlijk 2 Optima Blue Top's van 75Ah, zoals toegepast door Mickel Moen op zijn mooi gedocumenteerde site. Los van alle mooie informatie die ik vind over het inrichten van je 12V installatie (waarvoor dank aan alle WJW'ers), vind ik tegelijk verwarrende informatie op internet.

Het gaat met name om het plaatsen van een Cyrix scheidingsrelais en hierover heb ik een aantal onduidelijkheden:

1. ik heb de zware 180A dynamo af-fabriek in mijn T5GP zitten. Ik begrijp uit verschillende draadjes dat het vermogen dat de Cyrix aankan wordt bepaald door wat de accu's erachter opnemen (even los van het niet-te-installeren Start Assist verhaal). Echter geeft Victron in de brochure aan dat de Cyrix 120A bijvoorbeeld geschikt is voor een vermogen van 120A continue en 180A gedurende 5 seconden. Dien ik nu in verband met mijn zware dynamo die in theorie enig moment 180A zou kunnen leveren, voor een zwaarder model te kiezen dan de 120A Cyrix? Of zal de stroom over dit relais in de praktijk toch nooit aan deze waardes komen?

2. in de schematische weergave van Mickel Moen zie ik bijvoorbeeld een 230A Cyrix, met daarachter een 100A zekering (en dichtbij de hh-accubank nog een 100A zekering). Klopt mijn redenering dat de stroom dan nooit meer dan 100A kan worden over deze Cyrix? Als dit klopt, vanwaar dan de 230A Cyrix ipv de 120A uitvoering (ik las iets over de aanwezigheid van een indicatie-ledje, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dit de enige reden is). Belangrijkste op dit punt vind ik om te weten of mijn redenering klopt, zodat ik natuurlijk een juiste denkwijze hanteer bij het vormgeven van mijn eigen schema.

3. op de website van De Wit in Schijndel, die de Cyrix-ct 120A verkoopt, staat te lezen dat deze niet geschikt zou zijn voor euro5 en euro6 motoren. Na wat verder zoeken, lees ik verhalen over de intelligente dynamo die ervoor zorgt dat remenergie terug opgeslagen wordt in de accu. Dit zou tot gevolg hebben dat allerlei spanningen (laadspanningen?) verschillen van het "conventionele" systeem, waardoor de huishoudaccu's mogelijk niet aan hun laadspanning toekomen en dus niet bijladen tijdens het rijden. Hoe weet ik of ik zo'n intelligent dynamosysteem heb? En anderzijds weet ik niet in hoeverre dit verhaal volledig klopt. Ik zie namelijk veel WJW'ers met een T5GP die wel een Cyrix scheidingsrelais ingebouwd hebben, dus zij zouden kunnen aangeven wat ze hierbij ervaren. https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/

Ik lees graag jullie reacties, want alle informatie in zijn veelzijdigheid en tegenstrijdigheid maakt me een beetje dol... :nuts

Hartelijke groet,
T5mmie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door Multivan Generation »

Hoi.
Vraag 1.
Kies de 230A versie dan zit je altijd safe en de meerkosten zijn peanuts.

Vraag 2.
Hij beschermd zijn accu's met die zekeringen van 100 A. Accu's van 75A kunnen niet heel lang 100A lading aan.

Vraag 3.
Alleen van toepassing bij bluemotion modellen na 2014.

Nog aanvullende tip.
Koop je accu's via eBay.de. Dat scheelde mij inclusief verzendkosten ongeveer 140 euro voor 2 accu's.
En die bluetop accu's laden heel snel op.
Heb er nu dagelijks gemak van en gebruik geen stroom van de camping.

Groeten Peter
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door T5mmie »

Hallo Peter,

dank voor je snelle reactie!

1. Dat 'safe zitten' daar kan ik me wel in vinden; omdat ik geen verstand heb van de laadstromen die in de praktijk over zo'n relais lopen, kan ik het de status 'safe' lastig inschatten. Oké, meer dan de 180A die de dynamo kan leveren, zal het niet worden in mijn geval, maar misschien is dus de 120A ook genoeg. Prijsverschil is toch +/- 40 euro t.o.v. 135 euro, dus nu ook weer niet verwaarloosbaar te noemen. Op de gehele ombouwkosten is dat weliswaar peanuts, maar zo geldt dat voor meerdere onderdelen, dus alles bij elkaar kan het toch veel geld schelen. Belangrijkste vind ik om gewoon goed materiaal te hebben en qua specificaties (ruim) voldoende.

2. Ik begrijp inderdaad dat deze zekeringen dienen om te beschermen, maar volgens mij vooral ter bescherming van zijn aansluitkabels, die bij hogere stromen te warm worden en wegsmelten. Je schrijft: "Accu's van 75A kunnen niet heel lang 100A lading aan". Volgens mij slaat het getal 75Ah op de accucapaciteit (weet niet of dit een juiste term is, maar in ieder geval de hoeveelheid stroom/energie die hij over een bepaalde tijd kan leveren). Dit zegt volgens mij niets over de laadstroom die zo'n accu aankan. Zo heeft mijn startaccu een capaciteit van 85Ah en kan een stroom aan van 450A, wat bij het starten van een dieselmotor normaal schijnt te zijn. De verhouding tussen de accucapaciteit van 75Ah (2 stuks, dus 150 Ah in totaal) en de zekering van 100A, is er dus volgens mij niet direct. Wel zou het moeten gaan over de stroom die er over de bekabeling en dus ook over de Cyrix, dus vandaar mijn bedenking over de 100A zekering en de 230A die de Cyrix van Mickel Moen aankan. Als er op enig moment een stroom van 100A overheen zou lopen, zou de zekering eruit moeten vliegen, waardoor de stroom over de Cyrix toch nooit hoger dan deze 100A kan worden?

3. Oké, dat neem ik graag van je aan. Mijn Multivan is uit 2011, dus dat zou mooi zijn. Heb je toevallig een link naar documentatie die dit onderbouwt? Ik zou er graag iets meer over lezen.

De tip over Ebay.de ga ik zeker checken! Thanks!

T5mmie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door Multivan Generation »

1.
Je wilt 2x 75 A aan huishoud accu plaatsen.
Daarbij komt ook nog de startaccu van 72 A.
Tel dat eens bij elkaar op en ga er van uit dat beide huishoudaccu's bijna leeg zijn. Ga je dat met 3 accu's er aan met een 120A cyrix redden?


2. Die waarde van 450A is wat de startaccu kortstondig aan koudestart vermogen kan leveren. Niet wat hij op kan nemen.

3 niet van toepassing voor jou lijkt me genoeg toch?
En zoek anders even naar het juiste SSP :zwaai
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Dan nu mijn reactie.

Wat de cyrix betreft heb ik inderdaad voor de 230A gekozen. Voor de T5 met 150A dynamo werd de 120A destijds afgeraden. Nu zal die dynamo nooit zoveel leveren, maar bij knap lege accu's heb ik al eens 80A gemeten. Bedenk ook, dat bij dergelijke laadstromen zo'n relais best wat te verduren krijgt. Dan geef ik toch de voorkeur aan een zwaardere uitvoering. Die van mij heeft inderdaad een aansluiting voor een extern ledje. Kan ik mooi op het dashboard zien watvde Cyrix doet.

Wat de zekeringen betreft. Tussen de startaccu en de hh-accu's neem je liefst zware kabels om de spanningsval te beperken. Immers hoe hoger de spanning hoe eerder de accu's vol. Stem je bij de verbruikers de zekeringen af op de maximale stroom die er kan lopen, ook al kan de kabel een zwaardere zekering hebben, bij laders neem je liefst wel de zekering behorende bij de kabel. Kleinere zekeringen geven meer weerstand en dus weer een grotere spanningsval.

Veel succes met jouw keuzes.

De tip van Peter met het bestellen in Duitsland zou ik zeker doen. Laatst zo nog een startaccu via Ebay besteld. In een paar dagen keurig bij mij thuis afgeleverd en scheelt behoorlijk in prijs.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Cyrix scheidingsrelais in T5GP (of andere euro5/euro6 motoren)

Bericht door T5mmie »

Hallo Geert,

ook hartelijk dank voor jouw reactie. Ik denk dat ik ondanks de meerprijs dan toch maar voor de gewenste "overbemestingen" van de 230A uitvoering ga. Het ledje is inderdaad ook een voordeel om te zien wat er gebeurt.

Ik heb even op Ebay.de gekeken voor de prijzen van accu's, maar de Optima Blue Top's 75Ah vind ik in Nederland goedkoper dan in Duitsland, inclusief bezorgkosten. Geen reden dus in dit geval om de economie van onze oosterburen te sponsoren :knipoog

@Peter: volgens mij haal je het begrip Ah en A door elkaar in het verhaal van de accucapaciteit en de laadstroom die er kan lopen, dat probeerde ik eerder al te zeggen. Of hanteer jij een soort vuistregel die een relatie tussen deze twee begrippen gebruikt? Ik weet trouwens niet wat je met een "SSP" bedoelt... Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat jij in Noorwegen zit op dit moment? Een diepe buiging voor je toewijding aan :wjw in dat geval! :yes
Plaats reactie