Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dempen wielkasten

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1586
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Dempen wielkasten

Bericht door Mickel Moen » zo jul 30, 2017 9:14

Gisteren met genoeg het topic van benheyneman gelezen.

Ik kwam daar deze foto tegen.

Afbeelding

Nu heb ik bij de bouw naar mijn campertje niets met de wielkasten gedaan. De linker kast bevindt zich in een bagageruimte en is geheel met baggage omgeven. Voor de rechter geldt dat gedeeltelijk ook.

Ik heb mij er nooit zo druk over gemaakt, maar vraag mij nu toch af wat de beste manier is om deze wielkasten akoestisch te dempen, zonder een ombouw. Dus zo als op de foto.

En is het de moeite waard?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo jul 30, 2017 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Beckontheroad
Berichten: 1213
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Beckontheroad » zo jul 30, 2017 10:04

Zijn de wielkasten al aan de wielzijde gedempt?

Heb zelf ooit wielkuipen ingebouwd en scheelde al veel, staat nog draadjes elders over.
Of was mij bus nog zou oud dat daarin later al af fabriek in is voorzien?

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Dempen wielkasten

Bericht door heemskerk » zo jul 30, 2017 13:54

Mijn ervaringen met geluiddemping is dat een merkbaar resultaat een kwestie is van (veel) combinaties. Alleen vilt op die plaats is qua effect meer beleving dan daadwerkelijke DB's elimineren. Tuurlijk, de eerste DB's cancelen is makkelijk wanneer het om een holle bak als de laadruimte van een busje gaat. Echt comfort bereik je pas bij een weldadige, relatieve stilte..

De kunst afkijken bij bijvoorbeeld een dikke Audi is de truc, niet het wiel opnieuw uitvinden.

Achterin bij de wielkuipen is het vooral een kwestie van rolgeluiden van de band en het lager. Een stille band en een intact wiellager doen meer dan een laagje vilt. Anti-dreunplaat heeft daar amper, geen merkbaar toegevoegde waarde.

Anti-dreun-materiaal (bitumen) is zinvol tot op zekere hoogte. Door massa toe te voegen wordt de mogelijkheid tot vibreren geremd. Dat effect kan bereikt worden door een plaatje te plaatsen daar waar het effect zich voor kan doen, namelijk in het midden dan het vibratiepunt. De hele bus of grote delen (meer dan in het midden van de plaat) heeft amper een verhogend effect. Zonde van het geld, het toegevoegde gewicht, etc om de hele oppervlakte te bitumeren.

- voor windgeruis zijn extra rubbers en eventueel deflectoren de oplossing
- voor resonanties met lage frequenties (dreunen) bitumen gebruiken
- voorde overige frequenties luchtbuffers gebruiken (isolatiemateriaal + schottentechniek, modderkuipen)

Fabrikanten maken gebruik van schotten (dempingsplaten) om het geluid dood te laten slaan. Daarom zit een groot gedeelte van het isolatie-effect buiten de auto (platen en schotten onder de auto). Gecomprimeerde rijwind onder de auto geeft wervelingen, versterkt door de overdruk (suis & ruis) vergelijkbaar effect doet zich voor bij het rijden met een geopend schuifdak.

Qua temperatuurisolatie is schapenwol waarschijnlijk prima, heeft geluidreductie prioriteit dan kan geeft schuimrubber (de zwaardere, soepele variant, vaak van dat gevlokte recycle-materiaal) een significant beter resultaat. Ook dan geldt weer: Niet maximaal volproppen en alle mogelijke oppervlakte beplakken ( amper meerwaarde) maar het geluid absorberen (' dood laten slaan').

Dus: Niet maximaal volproppen met bitumen, schapenwol ( of synthetische varianten) maar intelligent isoleren levert het beste resultaat op.
Laatst gewijzigd door heemskerk op zo aug 06, 2017 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benmeynen
Berichten: 50
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 10:31
Locatie: Grimbergen, BE

Re: Dempen wielkasten

Bericht door benmeynen » ma jul 31, 2017 10:56

Het vilt op de wielkasten doet inderdaad niet echt veel op vlak van geluid. Ik heb dit meer gedaan voor een wat netter zicht en bescherming tegen krassen en dergelijke op de lak binnen. En het is wat aangenamer dan dat koude of warme kale metaal :-)
2014 T5 GP 2.0 TDI 140 pk in ombouw

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1586
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Mickel Moen » za aug 05, 2017 22:27

Iedereen Bedankt voor de reacties. Al met al kom ik tot de conclusie, dat ik het maar mooi zo laat.

Aan de buitenkant zit er al een scherm onder en voor de binnenkant zit er geen zinvolle remedie bij.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3464
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Jeroen T5 204 » wo aug 09, 2017 13:04

Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Afbeelding

moosev
Berichten: 336
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Dempen wielkasten

Bericht door moosev » di aug 15, 2017 12:25

De wielkasten heb ik beplakt met Flashband en daarna bekleed met vilt. Flashband had ik over en en het vilt geeft een professionelere look. Maar of het allemaal veel helpt voor het geluid? Het meeste geluid is toch wel afkomstig van de motor en het windgeruis. De inbouw van de kasten en de spullen die daar weer in liggen dempen een heleboel. Op slechte wegen gaan er weer andere dingen rammelen die een hoop herrie maken, het blijft tenslotte een camperbus en geen luxe personenwagen.

Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 997
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: Dempen wielkasten

Bericht door ktmkrik » wo aug 23, 2017 17:56

Jeroen T5 204 schreef:
wo aug 09, 2017 13:04
Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
Foto!! :wjw :bifun

Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 997
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: Dempen wielkasten

Bericht door ktmkrik » wo aug 23, 2017 17:57

Jeroen T5 204 schreef:
wo aug 09, 2017 13:04
Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
@ Jeroen T5 204.. Foto!! :wjw :bifun

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Multivan Generation » wo aug 23, 2017 21:55

Misschien bedoeld hij deze?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn foto's uit mijn ombouw topic :knipoog

Plaats reactie