Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dempen wielkasten

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Dempen wielkasten

Bericht door Mickel Moen »

Gisteren met genoeg het topic van benheyneman gelezen.

Ik kwam daar deze foto tegen.

Afbeelding

Nu heb ik bij de bouw naar mijn campertje niets met de wielkasten gedaan. De linker kast bevindt zich in een bagageruimte en is geheel met baggage omgeven. Voor de rechter geldt dat gedeeltelijk ook.

Ik heb mij er nooit zo druk over gemaakt, maar vraag mij nu toch af wat de beste manier is om deze wielkasten akoestisch te dempen, zonder een ombouw. Dus zo als op de foto.

En is het de moeite waard?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 jul 2017, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Beckontheroad »

Zijn de wielkasten al aan de wielzijde gedempt?

Heb zelf ooit wielkuipen ingebouwd en scheelde al veel, staat nog draadjes elders over.
Of was mij bus nog zou oud dat daarin later al af fabriek in is voorzien?

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Dempen wielkasten

Bericht door heemskerk »

Mijn ervaringen met geluiddemping is dat een merkbaar resultaat een kwestie is van (veel) combinaties. Alleen vilt op die plaats is qua effect meer beleving dan daadwerkelijke DB's elimineren. Tuurlijk, de eerste DB's cancelen is makkelijk wanneer het om een holle bak als de laadruimte van een busje gaat. Echt comfort bereik je pas bij een weldadige, relatieve stilte..

De kunst afkijken bij bijvoorbeeld een dikke Audi is de truc, niet het wiel opnieuw uitvinden.

Achterin bij de wielkuipen is het vooral een kwestie van rolgeluiden van de band en het lager. Een stille band en een intact wiellager doen meer dan een laagje vilt. Anti-dreunplaat heeft daar amper, geen merkbaar toegevoegde waarde.

Anti-dreun-materiaal (bitumen) is zinvol tot op zekere hoogte. Door massa toe te voegen wordt de mogelijkheid tot vibreren geremd. Dat effect kan bereikt worden door een plaatje te plaatsen daar waar het effect zich voor kan doen, namelijk in het midden dan het vibratiepunt. De hele bus of grote delen (meer dan in het midden van de plaat) heeft amper een verhogend effect. Zonde van het geld, het toegevoegde gewicht, etc om de hele oppervlakte te bitumeren.

- voor windgeruis zijn extra rubbers en eventueel deflectoren de oplossing
- voor resonanties met lage frequenties (dreunen) bitumen gebruiken
- voorde overige frequenties luchtbuffers gebruiken (isolatiemateriaal + schottentechniek, modderkuipen)

Fabrikanten maken gebruik van schotten (dempingsplaten) om het geluid dood te laten slaan. Daarom zit een groot gedeelte van het isolatie-effect buiten de auto (platen en schotten onder de auto). Gecomprimeerde rijwind onder de auto geeft wervelingen, versterkt door de overdruk (suis & ruis) vergelijkbaar effect doet zich voor bij het rijden met een geopend schuifdak.

Qua temperatuurisolatie is schapenwol waarschijnlijk prima, heeft geluidreductie prioriteit dan kan geeft schuimrubber (de zwaardere, soepele variant, vaak van dat gevlokte recycle-materiaal) een significant beter resultaat. Ook dan geldt weer: Niet maximaal volproppen en alle mogelijke oppervlakte beplakken ( amper meerwaarde) maar het geluid absorberen (' dood laten slaan').

Dus: Niet maximaal volproppen met bitumen, schapenwol ( of synthetische varianten) maar intelligent isoleren levert het beste resultaat op.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 06 aug 2017, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benmeynen
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:31
Locatie: Grimbergen, BE

Re: Dempen wielkasten

Bericht door benmeynen »

Het vilt op de wielkasten doet inderdaad niet echt veel op vlak van geluid. Ik heb dit meer gedaan voor een wat netter zicht en bescherming tegen krassen en dergelijke op de lak binnen. En het is wat aangenamer dan dat koude of warme kale metaal :-)
2014 T5 GP 2.0 TDI 140 pk in ombouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Mickel Moen »

Iedereen Bedankt voor de reacties. Al met al kom ik tot de conclusie, dat ik het maar mooi zo laat.

Aan de buitenkant zit er al een scherm onder en voor de binnenkant zit er geen zinvolle remedie bij.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Jeroen T5 204 »

Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Dempen wielkasten

Bericht door moosev »

De wielkasten heb ik beplakt met Flashband en daarna bekleed met vilt. Flashband had ik over en en het vilt geeft een professionelere look. Maar of het allemaal veel helpt voor het geluid? Het meeste geluid is toch wel afkomstig van de motor en het windgeruis. De inbouw van de kasten en de spullen die daar weer in liggen dempen een heleboel. Op slechte wegen gaan er weer andere dingen rammelen die een hoop herrie maken, het blijft tenslotte een camperbus en geen luxe personenwagen.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Dempen wielkasten

Bericht door ktmkrik »

Jeroen T5 204 schreef: 09 aug 2017, 13:04 Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
Foto!! :wjw :bifun
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Dempen wielkasten

Bericht door ktmkrik »

Jeroen T5 204 schreef: 09 aug 2017, 13:04 Voor de Transporter bestaat er origineel isolatie voor over de modderkuipen onder de wielkast. Ja het bestaat want ze liggen bij mij in de schuur :toppie
@ Jeroen T5 204.. Foto!! :wjw :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten

Bericht door Multivan Generation »

Misschien bedoeld hij deze?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn foto's uit mijn ombouw topic :knipoog
Plaats reactie