Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn ideale indeling ?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Na een aantal maal een grote buscamper gehuurd te hebben is mijn interesse gegaan naar de mogelijkheden van een kleinere bus. Denk hierbij aan een Transporter, Vito, Jumpy en Expert. Als ik mij niet vergis zijn er van deze modellen varianten te vinden met ongeveer dezelfde buiten- en binnenafmetingen.

Reeds veel informatie op dit geweldige forum kunnen vinden. Dank aan al degenen die hun project zo uitvoerig hebben beschreven.

Graag zou ik een zo breed als mogelijk bed willen realiseren, dwz gebruik makend van de volledige breedte van de wagen. Heb in de bijdrage van de Viking een mooi voorbeeld gevonden, dat mij aanspreekt.

Zelf denk ik ook aan een bed dat uit twee delen bestaat. Een vast deel van bijv. 1m30 (dwars achterin) en een los deel van bijv. 60 cm dat s 'nachts aan beide zijden op (keuken) kastjes steunt. Zodoende zou ik een bed kunnen realiseren van plm 1m60 bij plm 1m90 in de lengte van de wagen, zou ik een grotere keuken, meer kastruimte (van belang bij keuze hefdak) en meer bergruimte (achterin, onder vast beddeel) kunnen creeren. Een en ander gaat natuurlijk wel ten koste van de aangename zithoek achterin en komt het bed hoger te liggen (steunt immers op oa de keuken).
Een dergelijke indeling/inbouw kom ik echter nergens tegen en ook niet op dit forum kunnen vinden.

Zie ik iets over het hoofd ? Waarom zou deze variant niet mogelijk of wenselijk zijn ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Multivan Generation »

Eisen belastingdienst voor werkhoogte keuken is minimaal 60 cm. Als je daarboven gaat liggen dan lig je vol op raam hoogte. Ik weet niet of dat wenselijk is?

Belangrijker in mijn ogen zijn de keuze voor de wielbasis en daarbij komende welk hefdak?
Slaaphefdak of sta hefdak?

Kijk anders eens in mijn topic the next level voor out of de Box oplossingen..

Kijk ook eens naar vanessa slaap oplossing
Groeten Peter
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Doel is het realiseren van een levensloopbestendig busje voor 2 personen met een lange wielbasis. Tbv stahoogte gaat voorkeur in eerste instantie uit naar hefdak maar een hoogdak wordt nog niet uitgesloten. In beide gevallen geen bed in het dak. Bankje is niet nodig, wel twee draaibare voorstoelen.
Verder keuken met normale werkhoogte van plm. 75 cm en geen ramen links- en rechtsachter.

@Peter
Door het ontbreken van de zijramen aan de achterkant is mogelijk het probleem van het liggen op raamhoogte grotendeels getackeld. Of niet ?
The next level topic had ik al wel bekeken en was zeker onder de indruk geraakt van de vindingrijkheid en de mate van perfectionisme waarmee alles werd uitgevoerd. Het bed ligt echter niet over de volle breedte van het voertuig.
VanEssa Schlafsysteme kende ik nog niet, dank ! VanEssa levert weliswaar een Schlafsystem zur Kuche, maar het betreft hierbij een grote kast (1m20) dwars achterin te plaatsen en enkel buitenom te bereiken. Het bed steunt aan een zijde op deze kast. Heb geen systeem gevonden waarbij gebruik wordt gemaakt van kastjes aan de zijkanten. Mvg.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Hanz »

Denk ook eens aan een oplossing met de keuken achterin zoals de California Club, de California Exclusive of de Ford Nugget. Dan kan je alle ruimte tussen voorstoelen en keuken gebruiken voor een groot bed, eventueel opklapbaar tot zitbank aan de zijkant. Dan heb je toch nog een soort van zitje.
Als je zelf gaat bouwen dan kan een lange wielbasis een goed uitgangspunt zijn.

En hier kan je ook inspiratie opdoen: https://www.reimo.com/de/campingbusse/c ... style.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Multivan Generation »

Maak eerst maar eens de keuze voor welk merk en welk type bus je wilt.

Als je gaat slapen op je kastjes dan kun je er dus niet in als je iets wilt pakken en moet je altijd vooruit denken of bukken om er iets uit te pakken. Of dat laatste levensloop bestendig is kun je jezelf afvragen.

Wij slapen niet over de volle breedte omdat we genoeg kastruimte wilden hebben die ook bereikbaar is als het bed ligt. En we hebben rondom ramen en wilden geen hoge kast.
We hebben nu tijdens de vakantie ervaringen met ons interieur opgedaan en hieruit zullen kleine aanpassingen resulteren.

Probeer voor jezelf ook goed in te schatten welke functionaliteiten je in je bus wenst en hoeveel ruimte dat gaat innemen.
Zoek voor de auto die je gaat ombouwen naar maatschetsen, maak een lijstje met materiaal wat je nodig denkt te hebben en bepaal of je denkt dat je het zelf kunt of uit moet besteden.

Tot slot is er eind augustus de caravan salon in Düsseldorf waar zeker 2 hallen aan buscampers zullen staan. Een online aangeschaft ticket geeft je recht op 2 dagen toegang en gewapend met een volle accu en een leeg geheugenkaartje in de camera kun je veel ideëen op doen.

Groeten Peter
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Vooralsnog richt ik mij op een T5 LWB met sta-hefdak. Mocht ik niet tot een voor mij passende inrichting komen, zal ik verder kijken.

Met levensloopbestendig bedoel ik m.n. een bed waar je in en uit kunt stappen zonder te hoeven klauteren en/of over elkaar heen te kruipen. Kortom: een bed dat niet te hoog ligt en in de lengterichting toegankelijk is.

Het is zeker zo dat als je een beddeel van plm 1m60 breed en plm. 60 cm lang gedurende de nacht op kastjes legt, deze kastjes tijdens de nacht niet of slecht te benaderen zijn. Het is echter ook weer niet zo dat hierdoor al je kastruimte wordt geblokkeerd. Aan de bestuurderszijde hou je nog plm 80 cm over en bij de schuifdeur kan de kast deels in de breedte (haaks op schuifdeur) toegankelijk worden gemaakt.
Mogelijk dat bij de inrichting/bestemming van de kastruimten rekening kan worden gehouden met wat je wel en niet tijdens de nachtstand wil kunnen bereiken danwel gebruiken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Hanz »

Een keuken met een 'normale' werkhoogte van 75 cm en daar bovenop een bed. Bovenkant matras ligt dan al gauw op 85 cm hoogte. Een bed over de volle breedte op 85 cm hoog betekent klimmen en klauteren. Lijkt mij geen ideale oplossing.
Een ander punt om eens over na te denken: de keuken moet minimaal 60 cm hoog zijn maar dat hoeft niet voor alle kasten te gelden. Als het deel met gootsteen en kookplaat 60 cm (of 75 cm) hoog is dan kunnen de andere kastjes natuurlijk wel lager zijn en kan je het bed ook lager leggen.
Zeker als je geen hefdak neemt maar een vast hoogdak dan kan in dat dak ook nog kastruimte gemaakt worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Ja, dat is inderdaad niet ideaal. Het bed verlagen zou een oplossing kunnen zijn,maar gaat jammergenoeg wel ten koste van nogal wat bergruimte onder vast deel en kastruimte onder los deel.
In grote (fabrieks)buscampers ligt het bed vaak ook vrij hoog. Bed wordt daarbij makkelijk bereikbaar middels een trapje, waarbinnen overigens ook spullen kunnen worden opgeborgen.
Mogelijk is iets dergelijks ook hier te bedenken, de ruimte is echter schaars.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Hanz »

Als je dan toch aan een trapje denkt dan kan je ook aan een stapelbed denken. Twee brede eenpersoonsbedden boven elkaar aan de ene kant van de camper en alle ruimte voor keuken en kasten aan de andere kant.
Als je veel waarde hecht aan een brede slaapplaats dan moet je in je denken even loskomen van alle standaard indelingen want daar is de breedte van het bed altijd beperkt. Want, zoals je terecht opmerkt, de ruimte in zo'n kleine camper is schaars.
En misschien ook eens een kleine buscamper huren of lenen om te ervaren of dat smallere bed echt zo'n probleem is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Trapje is niet het juiste woord, opstapje is beter. Denk nu bijvoorbeeld aan het gebruiken van een lade uit een kastje als opstap.

Op het moment dat ik meen een passend busje "op papier" te hebben, zal ik zeker eerst een California huren om de ruimte te beleven en mij voor te stellen hoe de indeling in de praktijk zou kunnen uitpakken.

Mbt de breedte van het bed heeft iemand op dit forum gesteld: smal bed is gezellig maar niet comfortabel, beter kan ik het niet verwoorden. Maar wie weet, na huur van California, denk ik er mogelijk anders over (verwacht ik echter niet ).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Multivan Generation »

Californië is in T5 alleen als korte wielbasis.
Dus daar heb je om te huren niet veel aan als je zelf beoogd een lwb te nemen als basis.
Ook hebben die een groot hefdak.
Bedbreedte is wel smal bij die bussen.

Wat is je tijdsplanning en budget?
Heb je daar al een idee van?
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Budget is 40.000, wel incl. (grotendeels) laten inbouwen.
Mbt planning: heb geen haast, zou wel aardig als wij er vanaf volgend zomerseizoen gebruik van zouden kunnen maken
Mbt huur: moet zeker lwb zijn maar hoeft geen t5 te zijn en strikt genomen hoeft het ook niet noodzakelijkerwijs een echte California te zijn. California-achtig zou ook prima zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk anders eens tweede hands bij westfalia, of Fisher octobus. Als is het maar om ideeën op te doen.
Vast hoog dak is wel een aanrader als men wat ouder wordt.
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Even terug naar het begin. Goede ideeen zijn natuurlijk altijd welkom maar eigenlijk ben ik dit topic niet gestart op zoek naar ideeen. Wilde echter een idee toetsen op bruikbaarheid en toepasbaarheid. Gezien alle ervaring en kennis, zoals op dit forum vertegenwoordigd, kon ik mij geen betere plek voorstellen.

Met een hoogdak acht ik het interieur van de Viking, voor ons, nagenoeg perfect (misschien dat de ventilatie van het bed iets te wensen overlaat). Gezien het feit dat een hoogdak niet enkel voordelen kent, ben ik mij gaan afvragen of een breed bed in de lengterichting gecombineerd met voldoende kast/bergruimte ook in een hefdakvariant mogelijk zou zijn.

Zo ben ik uitgekomen op oplossingen met een los beddeel. Volgens mij geen echt revolutionair idee en dus merkwaardig dat ik het nergens tegenkom (ook niet op de Salon in Dusseldorf). Waar ligt dat aan ? Volgens mij is er namelijk best veel belangstelling voor een breed bed. Tot nu toe zijn er wel een aantal kritische kanttekeningen geplaatst maar zie ik geen onoverkomelijke bezwaren (tunnelvisie ?)
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Walda »

Of combineer mijn ideeen uit 'kamperen met T5 300 DC' en 'busje verbouwen/inrichten als camper'. Als je de bed extensie naar voren maakt en opklapbaar/schuivend dan heb je een breed bed en enorm veel goed bereikbare opberg mogelijkheid.


Succes,

Walter
Plaats reactie