Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn ideale indeling ?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Lutra »

Voorbeeld van een T5 LWB met een groot bed.

http://www.jwgcampers.nl/fotogalerie/pomper.html
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Wimwesty
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011, 22:31
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Wimwesty »

In onderstaande 2 links vind je een groot overzicht van op VW T5 gebaseerde campers:

https://wimkoelman.wordpress.com/nieuwe ... linkpagina

https://wimkoelman.wordpress.com/camper ... en/4248-2/

Succes,

Wim
Gebruikersavatar
Wimwesty
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011, 22:31
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Wimwesty »

Kijk ook eens naar deze Hymer T5 camper met bed op de keuken!

https://wimkoelman.files.wordpress.com/ ... e-town.pdf

Groeten,

Wim
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Voor alle duidelijkheid vermeld ik, dat een groot/breed bed volgens mijn maatstaven minimaal 1m60 breed dient te zijn. Een dergelijk bed zou in een T5 slechts te realiseren zijn, indien gebruik wordt gemaakt van de volle breedte van het voertuig.

De projecten waarna verwezen wordt voldoen daar geen van allen aan. Wel wordt mijn idee het dichtst benaderd in het project van Walda. Het gaat in beide gevallen om een extensie en of je deze uitklapt, uitschuift of eenvoudigweg neerlegt dat maakt volgens mij voor het ruimtelijk concept weinig uit.

Het voorbeeld van JWG voldoet ook niet aan mijn normen. Wel is het zo dat JWG Vito's voor het verhuurbedrijf Coolcampers heeft gebouwd, waarbij een groot bed over de volle breedte is gerealiseerd, dit in combinatie met een hoogdak (zelfde concept als de Viking).

Verder vond ik opvallend dat de Hymer T5 inderdaad een bed op de keuken had, waarbij je, zoals Peter het heeft omschreven, vol op raamhoogte ligt.

(Harde) kritiek op plan blijft welkom.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Walda »

Beste Hans,

Betreft het een project voor eigengebruik door jou of die deze interesse een commercieel doel?

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Walda »

Sorry, dient!
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Beste Walter,

Zeer zeker een project voor eigen gebruik, ben 60+ , heb geen enkele commerciele interesse en wil voornamelijk reizen . Kan mij ook niet echt voorstellen wat ik met eventuele reacties op mijn vraag zou kunnen aanvangen, anders dan dat het mijzelf zou ontmoedigen of aansporen om met hetgeen in mijn hoofd is gevaren verder te gaan.

met vriendelijke groet,

Hans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Multivan Generation »

hans23 schreef: 02 aug 2017, 11:34 Voor alle duidelijkheid vermeld ik, dat een groot/breed bed volgens mijn maatstaven minimaal 1m60 breed dient te zijn. Een dergelijk bed zou in een T5 slechts te realiseren zijn, indien gebruik wordt gemaakt van de volle breedte
Ik zou je welgemeend willen adviseren om verder te kijken naar een kant en klare camper op basis van een fiat ducato met vast hoog dak.
Als ik het zo lees dan is een T5 te smal voor je wensen.
Met jouw budget moet dat lukken.
Ik had al het advies geven om naar de caravan salon te gaan om ideeën op te doen. Daar staan ook dit soort campers. Verder is een T5 met hefdak niet levensloop bestendig en loop je binnen altijd te bukken.
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Vorig jaar op pad geweest met Ducato (6m) en lengtebed (1m90 breed). Zeer geschikt interieur (zelfs iets te luxueus voor iemand die 30 jaar lang genoten heeft van de eenvoud van het tentkamperen). De auto echter niet bepaald als handzaam ervaren en zeker niet geschikt voor alledaags gebruik (wil er geen 2 op nahouden). Zie in dit kader ook de rake opmerkingen van de Viking.
Dit jaar een Ducato (5m40) gehuurd met dwarsbed (1m40 breed). De kleinere ruimte niet als bezwaar ervaren wel het dwarsbed. De auto is handzamer maar nog altijd niet echt geschikt voor alledaags gebruik.
De Caravan Salon reeds in 2014 bezocht en zal over 3 weken weer gaan kijken, maar verwacht daar weinig nieuws te gaan ontdekken.

Een beetje meer van dit leidt onvermijdelijk tot een beetje minder van dat en andersom, het is zoeken naar de juiste balans.

Peter; in ieder geval bedankt voor het welgemeend advies. Moet mogelijk het idee van T5 met hefdak inderdaad laten varen, dit ondanks het feit dat het mij de fijnste auto lijkt.
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Mbv de geweldige overzichten van Wim heb ik toch nog 3 mooie voorbeelden gevonden, waarbij de volledige breedte van het voertuig wordt benut (zelfs ook in KWB). Helaas wordt in alle gevallen gebruik gemaakt van het vermaledijde bankje (elke dag opnieuw het bed op- en afbouwen). Dat moet toch ook anders kunnen.

Voor de belangstellenden:
- www.summermobil.de/summermobil-einsteiger.html
-www.koehler-wohnmobile.de/sunvan-reisem ... n-l26.html
-www.varius-reisemobile.de/?page_id=519& ... allery=11-
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens naar dit concept: http://www.bettmobil.de/
Bed over de volle breedte die je woonruimte vrij laat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hans23
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:35

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door hans23 »

Interessant zo'n slide out. Lijkt afgekeken van project van Walda (wel nog iets doorontwikkeld)
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=51678

Bij gebrek aan een beetje leefruimte zou ik er eerder voor kiezen om er iets naast te zetten of aan te plakken, zoals:
https://www.coolgift.com/en/VW-Camper-Van-Tent
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door Hanz »

Als het om leefruimte gaat dan zijn er wel betere en handiger bustenten te vinden en elke keer een tent opzetten is ook niet zo levensloopbestendig. Ik dacht dat het om een breed bed ging in een kleine buscamper en toch nog leefruimte overhouden. Dat kan met het Bettmobil concept en helemaal als je dit in een LWB kan realiseren.
De Bettmobil laat ook zien dat een breed bed te combineren valt met kasten die toegankelijk blijven.
Laatst gewijzigd door Hanz op 04 aug 2017, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Mijn ideale indeling ?

Bericht door moosev »

Wij hebben in een T5 LWB een groot bed van 160 x ca1960 gerealiseerd met een U-zit. Doordat de bus een lange wielbasis heeft is er voldoende ruimte om de portapotti naast het bed te kunnen zetten. We hoeven niet overelkaar heen te klauteren om in en uit bed te komen. Doordat de stoelen draaibaar zijn zijn er ook zitplaatsen beschikbaar wanneer het bed al ligt. Bed is eenvoudig te maken mbv het tafelblad en de rugkussen. Na vier weken Scandinavie is dit uitstekend bevallen. Keuken is compact maar bereikbaar om 's ochtends koffie te kunnen zetten terwijl het bed nog ligt. Door de ramen achterin is het erg gezellig om in de U-zit te zitten/liggen en hebben we de voorstoelen weinig gebruikt. Het zicht rondom vonden wij erg fijn. Met de plisse gordijnen konden we de ramen eenvoudig verduisteren. Voor ons dus de ideale indeling.
Zie verder: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=55800

gr
Rene
Plaats reactie