Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu's

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Huishoud accu's

Bericht door Sjakiebr »

Goedendag,



Tijdens onze vakantie hebben beide zekeringen van de huishoud accu's het begeven, zonder dat we het in de gaten hadden. Toen wij op een dag ons dak wilden laten zakken, stopte het hefdak net 10 cm voordat het  gesloten was. Nog een keertje op het knopje drukken, maar ging maar met kleine stootjes  ( 1mm per keer ) naar beneden. We zijn naar een stroom punt gereden met half open dak, en aan de netstroom zakte het dak gelukkig. Na 300 kilometer rijden bleken de accu's niet te zijn gevuld, en ben ik op onderzoek gegaan wat dw mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Beide zekeringen van de huishoud accu's kapot. Een van 80a en een van 50a. Deze vervangen en blijven nu goed. Echter is de capaciteit, wat voorheen 3 dagen met koelkast aan geen probleem was, nu veel sneller leeg. Bij volledige lading en koelkast alleen aan, gaat het procentuele getal van 100% snel terug naar 70 of 60 % en is dus veel sneller leef als voorheen. Het rare is dat de accu's wel goed blijven zolang ik niet rijd. Zodra we gaan rijden met de bus zakt het percentage fors.

Mijn vraag is:

1. Hoe kunnen deze grote zekeringen beide stuk gaan??

2. Als de zekeringen er nu in blijven, waarom laad deze dan niet meer als voorheen?

3. Welk voltage moet ik meten bij laden via netstroom? Meet nu 13,5 en langzaam oplopend 

4. Graag advies waar op te letten, en mogelijke oorzaken voor het kapot gaan van de zekeringen.

5. Kan het iets met de lader, spanningsrelais, diode zijn?


Het gaat om originele accu's van varta agm 12v 75ah ( 2x )

Bus t5 2009 2,5 tdi 130pk


Ik hoor graag van u.


Groet Jacco littel 
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Huishoud accu's

Bericht door Walda »

Als ik het zo lees denk ik eerder aan de dynamo dan aan de lader. Wat is de laatspanning als de motor draait?

Walter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoud accu's

Bericht door Beckontheroad »

VW Camper centrum adviseerde mij eens per maand ca 20 uur aan 240V continu te laden.De gelaccu's zouden niet echt vol laden op de dynamo van de bus.
Had in begin ook het probleem dat de accu's snel hunlading leken te verliezen.
Na nu ong 1x per maand er 240v op te zetten voor uren ( haal de 20 niet) blijven de accu's duidelijk langer werken.

Wellicht een idee.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Huishoud accu's

Bericht door Sjakiebr »

Laadspamming is 14,4 volt.. dit meet ik op de motor accu..
Weet niet wanneer deze overschakelt naar de huishoud accu's .

Ik heb al meerdere malen de accu's langer dan 24 uur laten opladen. Zolang ik de motor niet start blijven de accu's geruime tijd op 80% staan.
Als ik een stukje ga rijden neemt dit snel af...soms naar 10 % ... Als ik alles uitzet, dus geen koelkast en zo is het percentage na een half uurtje weer 50%🤔

Snap er echt helemaal nix van
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Huishoud accu's

Bericht door Walda »

Is de start accu aan vervanging toe?

Walter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoud accu's

Bericht door Beckontheroad »

14,4 doet ie bij mij ook bij lege accu's. hoeveel amp trekt ie dan?

Was er niet recent ook een draad over? zekeringen door en hoge amperage bij laden?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Huishoud accu's

Bericht door Walda »

Als de motor draait en de dynamo geeft de juiste laadspanning dan sluit het relais dat de verbinding maakt met de huishoud accu's. Als dan de start accu parallel gekoppeld is met de HH accu's en kapot/versleten is, dan kan dit van invloed zijn op het laad niveau van de HH accu's. Dat is althans mijn gedachtegang.

Succes,

Walter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoud accu's

Bericht door Beckontheroad »

hier eerder draadje soortgelijk ook zekeringen eruit:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... ishoudaccu
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Huishoud accu's

Bericht door Sjakiebr »

Zoeken zoeken zoeken... toch maar de motor accu verwijderd. Ja hoor... Zekering 100a ook stuk.
Nieuwe gehaald, straks terug inbouwen.. ben benieuwd.
Is een zekering die onder.de accubakzit.
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Huishoud accu's

Bericht door Sjakiebr »

Zekering van 100a vervangen.. blijft erin.
Iemand een idee hoe deze zekering eruit knalt...??
Heb een keertje onderweg een slechte verbinding gehad op een camping aan de netstroom aansluiting.... stopcontact zag er gesmolten uit voordat ik hem er in stak. Zou dit een mogelijke verklaring
zijn??
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoud accu's

Bericht door Beckontheroad »

Zou wel eerst de oorzaak opzoeken.zijn niet zomaar zekeringen die er uit klappen.
Blijven vervangen lijkt mij geen remedie



JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu's

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al eens een elektrisch schema van je auto gezocht en bekeken?
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Huishoud accu's

Bericht door Sjakiebr »

Ja begrijp jullie zorgen vwb de oorzaak... maar heb alles geprobeerd en de zekeringen blijven goed. Geen warme accu's, geen idee wat de oorzaak is geweest. De tijd zal het leren. De zekeringen beveiligen in ieder geval de eventuele kortsluiting, dus ben minder bang voor kortsluiting cq brandgevaar. Ik bedank jullie alvast voor alle input.
Plaats reactie