Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen slapen in bovenbed California

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,

Wie wil zijn ervaringen delen met het slapen in het bovenbed van een T5/T6 hefdak California.
Wij hebben plannen om onze T4 California in te ruilen voor een T6 California, er is echter een probleem met de ruimte beneden, Bij de T6 in tegenstelling met de T4 en T3 is bij uitgeklapte slaapbank beneden bijna geen bewegingsruimte meer over, en ook geen mogelijkheden om spullen op het bovenbed te leggen.
Daarom zit ik er over te denken om dan boven te slapen, vandaar mijn vraag. Hoe is het om telkens naar boven te klauteren en weer naar beneden en de beschikbare ruimte boven (breedte bed)? En natuurlijk bij koude,winderige en warme nachten?
Ik hoor graag van jullie..... :winter

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Witteklim »

hey ,
wij hebben een California T5 van 2010,
het bovenbed is voor ons breed en ruim genoeg ,wel hebben wij een andere matras gekocht omdat we steeds wakker werden van pijn aan de heupen .
verder slapen wij altijd met de verluchting van de daktent volledig open , enkel als het regent gaat deze dicht of trekken we de muts over het dak welke ook waterdicht is en ook isoleerd tegen de koude .
we slapen gewoon onder ons donsdeken van thuis .
het naar boven klimmen en naar beneden gaat wel vrij goed ,maar door rugproblemen begint het toch wat moeizamer te gaan .
ze verkopen hiervoor ook een laddertje om beter boven te graken , voorlopig staan wij op de armsteunen van de voorste stoelen .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door bvddobb »

Wij hebben een T5 Cali uit 2008. Wij slapen bijna altijd boven, wij vinden de lattenbodem beter liggen dan de harde en bobbelige bank beneden en het is iets ruimer. En je hoeft de benedenboel niet om te bouwen.

We slapen er eigenlijk bij elk weertype, van +40 tot -15 Celsius, gewoon onder ons dekbed van thuis. Als het echt koud is of nat of het sneeuwt, dan gaat de muts erover. De isolatie/ventilatie is goed te regelen via de drie ramen die wij hebben, ook met de muts. Soms zetten we twee stokjes onder de mutsrand aan de leizijde, om nog een soort 'tussenstand' van ventilatie te hebben bij nat weer. Niet bij kou, dan zouden we de dubbeldaks-isolatie van de muts teniet doen.

Wij hebben de standaardmatras boven vervangen door de matras uit de shop van het Duitse forum, het Calibed Roof. Je kent het slaapzoldertje niet terug! Sinds Marga's hernia schuiven we daar nog een 2-cm therm-a-rest zelfopblazend matrasje onder, dat dempt de wiebelwerking van de lattenbodem een beetje.

Het erin- en eruitklimmen doen wij met één voet op de zitting van de (omgedraaide) passagiersstoel, één op de rugleuning (de armleuning, zoals Witteklim, durven wij niet aan) van de (meestal niet omgedraaide) bestuurdersstoel, hup erin. Nog nooit een probleem geweest.

Een heel enkele keer slapen we beneden. Als we dat van tevoren weten (bijv als ik met mijn zoon ga, slaapt hij boven en ik beneden), nemen we voor beneden een Defa traagschuim oplegmatras mee. Als we dat niet van tevoren weten (bijv. als er onverwacht héél hevige storm komt en we het dak niet op willen zetten, we hebben dat op IJsland 2x gehad) halen we de matras van boven en gebruiken die als nood-oplegmatras beneden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Multivan Generation »

kroonhome schreef: 15 okt 2017, 23:39 Hoi allemaal,

Wie wil zijn ervaringen delen met het slapen in het bovenbed van een T5/T6 hefdak California.
Wij hebben plannen om onze T4 California in te ruilen voor een T6 California, er is echter een probleem met de ruimte beneden, Bij de T6 in tegenstelling met de T4 en T3 is bij uitgeklapte slaapbank beneden bijna geen bewegingsruimte meer over, en ook geen mogelijkheden om spullen op het bovenbed te leggen.
Daarom zit ik er over te denken om dan boven te slapen, vandaar mijn vraag. Hoe is het om telkens naar boven te klauteren en weer naar beneden en de beschikbare ruimte boven (breedte bed)? En natuurlijk bij koude,winderige en warme nachten?
Ik hoor graag van jullie..... :winter

Arjan
Om die reden, de ruimte beneden, werd er tijdens onze vakantie in Noorwegen door T5 California bezitters,
met veel interesse naar onze lange wielbasis gekeken.
Een aantal mensen begonnen toch wat spijt te krijgen van de beperkte ruimte beneden.

Wat nog wel een tip is voor afleg ruimte,
is als het dak en het bed naar boven staan,
om dan een dun maar stevig plaatje neer te leggen van links naar rechts zodat je daar toch wat op kunt leggen.

Bij het naar boven gaan staan wij eerst op de zitting, en vervolgens met een voet op de rugleuning.
Die vinden wij wat sterker en stabieler als de armleuningen om op te staan.

Er zijn camperbouwers die op basis van een lange wielbasis campers bouwen.
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Witteklim »

hey bvddobb ,
we staan natuurlijk niet op het tipje van de armleuning maar wel waar hij net aan de stoel bevestigd is .
tot nu toe geen problemen gehad .
onze matras komt van campercentrum amersfoort ;
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Panadero »

Hier een T5 Cali. Wij slapen altijd boven, mits het echt heel hard waait of er heel veel omgevingsherrie is. Eigenlijk vinden wij het benedenbed (zo naast het keukenblok) te smal om lekker te kunnen slapen en echt vlak is het zonder extra matras ook niet. Bovendien elke avond het gedoe om de spullen om te zetten die in de bagageruimte staan (en waar je met je voeten komt te liggen) naar een andere plek.

Voor het slechte weer hebben we een busmuts, maar dan moet het echt flink pijpenstelen regenen of tegen het vriespunt zijn. Met een vochtig tentdoek inpakken kan ook; dan droogt de boel de volgende dag wel weer in geopende stand. In plaats van een busmuts bestaan er ook systemen die je aan de binnenzijde van het tentdoek kan monteren, die kan je laten zitten en vouwen mee dicht met het dak.

Erin klimmen gaat prima; eerst een stap op de zitting van de omgedraaide passagiersstoel en een stap dan naast de hoofdsteun van de bestuurdersstoel. Als je partner er al in ligt vergt het wat handigheid! Samen op het randje zitten mag (vanwege de gewichtsbelasting) ook niet heb ik gelezen.

Extreem warm of koud is het boven ook niet, via de twee standaard openingen waait het aardig door, wij vinden dat wel aangenaam. Extra flappen kan je naar behoefte (deels) openritsen. Het mooiste is toch is toch als je 's-morgens vanuit je bed zo de zee opkijkt door een opengeritste opening!

Matras is van het Campercentrum en die is (voor ons) wel beter dan de standaardmatras (met je heup voel je de lattenbodem). We slapen in een aanelkaar geritste slaapzak. Als overdag de bedbodem richting dak omhoog gaat, dan blijft deze liggen. De kussens gooien we wat verder naar achteren omdat daar het bed het dak minder raakt (die ruimte is daar groter).

Toen we laatst ergens een paar dagen stonden midden in de nacht wel even schrikken; de hydraulische motor sprong bij van het hefdak. Deze springt bij als de druk wat wegzakt, vermoedelijk voorzien een tijdschakelaar of een lichtsensor zodat dit altijd midden in de nacht gebeurd ;-)
Heb ergens gelezen dat het goed is om voor het slapen even het contact aan en uit te zetten; mocht de druk te laag zijn, dan springt de pomp op dat moment bij en niet midden in de nacht.

Aan de binnenzijde van het hefdak kan je nog een vierkant net monteren voor kleine losse spullen. Wij hebben daar een voorraadje oordopjes voor gevallen van geluidshinder uit de (verre) omgeving. Het blijft toch slapen in een tent als je boven slaapt!

De nieuwere modellen hebben zelfs een USB aansluiting boven, om je telefoon op te laden.

Succes!
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door kroonhome »

Dank voor jullie reacties.

@multivan generation:
Een verlengde versie vinden wij geen optie i.v.m. parkeren in onze woonwijk waar de parkeervakken te kort zijn. Wat ik vreemd vind is dat een T6 5 meter lang is t.o.v. een T4 4,89 en toch krapper is van binnen, waar is die ruimte gebleven? Ook de breedte is toegenomen maar ook hiervan is binnen niets terug te zien.

De belangrijkste reden om over te stappen naar een T6 is i.v.m. de oprukkende milieu zones in binnen en buitenland, geeft je het gevoel dat je in je T4 als een paria wordt gezien als je per ongeluk een voor jouw verboden milieu zone in rijdt.
Verder rijdt een T6 DSG natuurlijk heel comfortabel, zie dit als een prettige bijkomstigheid.

Ga er toch nog een paar nachtjes over slapen en ons verder oriënteren, misschien stellen we het een jaar uit. De T4 en de T3 bevallen ons voor de rest prima vooral wat het kamperen betreft.

Nogmaals dank,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Dirkndh »

Heeft niemand last van de hitte in het hefdak?
Ik heb weliswaar geen originele california maar afgelopen zomer zijn we met een T5 en twee T4 busjes door het Oostblok getrokken.
Als we 's avonds gingen slapen was er niks aan de hand maar 's ochtends werden we nat van het zweet omdat het zo heet was in het dak.
Beneden hadden we hier een stuk minder last van.
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Witteklim »

hey ,
wij hebben nog nooit geen last gehad van de hitte in het hefdak
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door otzie »

Heeft niemand last van de hitte in het hefdak?
Het originele california dak (polyroof) is echt perfect,
zeker als je zelf de ombouw doet, sta je er versteld van hoe zwaar het dak is.
naar mijn mening het beste dak wat er is.

op diverse campings gestaan, het grote voordeel van boven slapen vinden wij toch met heel warm weer dat lekkere briesje,
wat normaal achter de lage struikjes blijft hangen... en omdat je op 2 meter slaapt lekker door het dak waait, wordt het wat te fris, rits je het gewoon een beetje dicht.

ook met de kou, is het perfect slapen, grote voordeel is dat alle gasveren/dakscharnieren aan de buitenzijde zitten (dus per ongeluk in je slaap tegen een ijskoude gasveer is ook verleden tijd)
de warme lucht stijgt op en blijft lekker in het dak hangen, en is niet benauwd.. (ikzelf heb al jaren astma, absoluut niet benauwd, misschien wel beter dan thuis)

wij slapen altijd boven, en hebben nog nooit beneden geslapen,grote voordeel vinden wij dat je niet de boel hoeft te verbouwen,
en de porta-potti fijn beneden kan staan terwijl de ander dan door kan slapen

origineel matras slaapt goed, wij wegen tussen de 70-85 kg, misschien in de toekomst een topper

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Rafke 108 »

Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 08:41 Heeft niemand last van de hitte in het hefdak?
Afgelopen zomer in Kroatië toch wel last gehad van de hitte hoor. Niet zo zeer bij het slapengaan maar s ochends als de zon begon op te komen.. aangezien wij op vakantie langslapers zijn gebeurde het meermaals dat ik naar beneden gevlucht ben :nuts .

Voorts slapen we als we met twee wegzijn alrijd boven, tenzij we ergens staan waar we niet teveel mogen opvallen of er een festival aan de gang is. Wanneer ik alleen wegben slaap ik altijd beneden, maar dan heb ik ook geen twintig handtassen die ik moet verleggen. Alleen vind ik het zalig beneden, ruim en lekker donker
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door edwardfotografie »

Wij willen in onze t5 boven gaan slapen ipv beneden, zoals we tot nu toe deden in onze t4.
Nu zijn wij niet de allerslanksten en vragen ons af welk gewicht het bovenbedoeld kan dragen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door Multivan Generation »

Dat bed is zo berekend op 2 volwassenen.
Dus 160 kg moet het toch wel aan kunnen.

Maar dat kun je toch zelf even proberen?
Bijvoorbeeld dit weekend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: ervaringen slapen in bovenbed California

Bericht door edwardfotografie »

Yep...kan zeker...gaan we dus ook doen...camping is al gereserveerd :proost
Plaats reactie