Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Meerdere accu's op zonnepaneel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Multivan Generation schreef: 20 okt 2017, 18:26 Als je jouw onderschriften leest, dan is de diode verkeerd om aangesloten.
Echt waar? Als ik mijn meetopstelling vergelijk met die van viewtopic.php?f=3&t=44226&p=314816&hili ... om#p314816 dan is het precies contra. En bij hem zat het verkeerd, dus kom ik tot de conclusie dat die van mij dan dus goed moet zijn.

Welk van de stekkertjes zit dan aan de start accu zijde? Het mannetje of het vrouwtje?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Geen idee,
ik heb geen vergelijkings materiaal want heb geen California.

Maar in de kabel kan de diode natuurlijk ook andersom gesoldeerd zijn, toch?

Normaal zou het zo moeten zijn:
rijdend: startaccu wordt als eerste opgeladen en huishoud accu's ook.
Bij stilstand: huishoud accu's en startaccu zijn gescheiden van elkaar
Bij laden via 230 V: huishoudaccu's worden geladen, en als die vol zijn eventueel ook de startaccu.

Zou in jouw situatie zoals jouw diode is aangesloten, zo werken of niet? Wat denk je zelf?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 20 okt 2017, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

OK, maar waarom kom jij dan tot de conclusie dat die verkeerd om aangesloten zit?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Mijn aanpassing gelezen?
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Yep, blijkbaar posten we tegelijk :-)

Ik weet het eigenlijk niet goed. Daarvoor moet ik eerst zeker weten aan welke kant de start accu is aangesloten. Als ik op de foto's van Bart af ga, is mijn meting dus precies andersom aan die van hem, en bij hem zat de diode verkeerd.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 20 okt 2017, 18:53 Geen idee,
ik heb geen vergelijkings materiaal want heb geen California.

Maar in de kabel kan de diode natuurlijk ook andersom gesoldeerd zijn, toch?

Normaal zou het zo moeten zijn:
rijdend: startaccu wordt als eerste opgeladen en huishoud accu's ook.
Bij stilstand: huishoud accu's en startaccu zijn gescheiden van elkaar
Bij laden via 230 V: huishoudaccu's worden geladen, en als die vol zijn eventueel ook de startaccu.

Zou in jouw situatie zoals jouw diode is aangesloten, zo werken of niet? Wat denk je zelf?
Camper centrum informeerde mij destijds dat bij 230v alleen de HH accu's laden...
En..1x per maand ca 20 uur aan de 230v om ze goed opgeladen te krijgen/houden. Maar dat terzijde.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Beckontheroad schreef: 20 okt 2017, 23:51 Camper centrum informeerde mij destijds dat bij 230v alleen de HH accu's laden...
En..1x per maand ca 20 uur aan de 230v om ze goed opgeladen te krijgen/houden.
Maar waarom zit die diode er in dan? Het simpele feit dat hij er is, lijkt mij te betekenen dat er een laadstroom kan lopen van de oplader naar de start accu. Waarom zou hij er anders in zitten? En mijn serie nummer valt binnen de aangegeven range voor het "diode probleem". En het zou bepaalt gedrag kunnen verklaren.

M.b.t. die 20 uur. Daarvoor heb ik dus het zonnepaneel (als hij het doet, wat nog niet zeker is, moet alles nog doormeten)
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Was benieuwd, nog iets gevonden waarom je accu niet zou laden?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

fvzwieten schreef: 21 okt 2017, 09:04
Maar waarom zit die diode er in dan? Het simpele feit dat hij er is, lijkt mij te betekenen dat er een laadstroom kan lopen van de oplader naar de start accu. Waarom zou hij er anders in zitten? En mijn serie nummer valt binnen de aangegeven range voor het "diode probleem". En het zou bepaalt gedrag kunnen verklaren.
Een diode laat maar naar één zijde stroom door.
De diode in een camper zit er in om de startaccu en de huishoud accu's te scheiden tijdens kamperen,
zodat de startaccu niet ook leeg getrokken wordt.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Beckontheroad schreef: 25 okt 2017, 18:37 Was benieuwd, nog iets gevonden waarom je accu niet zou laden?
Nog niet. Heb wel diverse zaken gemeten en gedaan:
  • De spanning op het zonnepaneel zelf gemeten. Die was heel laag, onder de 1 volt. Toen heb ik hem afgekoppelt van de laadregelaar en toen had ik ~20V tussen de polen.
  • Heb even gekeken wat voor type huishoud accu's ik heb. Dat zijn beide AGM accu's. De laadregelaar heeft daar een setting voor en staat daar ook op.
  • Heb de koelkast aangezet op 0 graden om de accu's te ontladen. Daarbij hetzelfde gedrag, zodra de display 50% aangeeft stopt de koelkast er mee
  • De laadregelaar heeft 2 lampjes: "batt. full" en "charge". Het lampje voor "batt. full" brand altijd en het lampje voor "charge" soms wel, soms niet, soms flauwtjes. Verder verandert er niets. De display blijft 50% aangeven, de koelkast blijft uit.
Voor zover ik het nu zie kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
1. De accu's zijn toch niet parallel aangesloten, wat ik onwaarschijnlijk vind. Dat moet ik nog doormeten om zeker te weten.
2. De laadregelaar is stuk. Het is een MT-180 (Mobile Technologie). Zie foto (in de foto staan de dipswitches niet op AGM, maar normaal wel).
laadunit-50.jpg
Plaats reactie