Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies voor aanschaf T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ash
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2017, 13:48

Advies voor aanschaf T5

Bericht door ash »

Hallo allemaal
We willen graag een camperbus kopen, bijvoorkeur een T5). Echter zijn er zoveel factoren waarmee je rekening kan houden dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. Het liefst voldoet de bus aan eisen:
- We willen niet teveel bezuinigen op de bus, maar tegelijkertijd kunnen we niet veel meer dan EUR10.000 hieraan uitgeven.
- Jonger dan 2005. We willen de camper als enige auto gebruiken en dan is het wel fijn als je (voorlopig) geen last hebt van milieuzone regels
- Verhoogd dak. Vinden we fijner dan een hefdak, maar het liefst zet ik deze er niet zelf op, dus wel zo fijn als die er gelijk op zit.
- Moet nog zeker wat jaartjes (zonder problemen) mee kunnen. Wat klussen in de bus vind ik niet erg, maar ik ben geen autotechnicus, dus motorisch moet ie in goede staat zijn.
We hebben nu een VW T5 1.9TDi met 300.000km op de teller en een verhoogd dak voor EUR9250 op het oog. En vooral voor het laatste puntje heb ik wat advies nodig.
- Ik lees vaak dat de motor van een VW behoorlijk wat km’s kan maken, mits goed onderhouden. Maar wat houd goed onderhouden precies in, en hoe kan ik dat controleren als ik een bus (2e hands) aanschaf?
- Welke levensduur kan ik een beetje verwachten? Ofwel, is een bus met 300.000km wel verstandig om te kopen?
- Waarop moet ik letten bij aanschaf? Zijn er specifieke dingen die slijten of duur zijn om te vervangen (net als bijv de distributieriem)?
- Lijkt jullie dit een verstandige koop?
Mocht je goede adviezen hebben dan hoor ik dat graag. We staan open voor alle commentaar, dus als ik iets onhandigs doe, laat het me weten.
Vriendelijke groet
Ashgard
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door Beckontheroad »

Als eerst welkom op het forum!

Weet niet wat je voor ogen hebt maar €10,000,- en jonger dan 2005...?
Wel erg benieuwd wat je daar voor vind, tenminste als je het hebt over een originele/fabrieksgarantie camper.
(Zelfbouw is soms ook erg origineel :proost )

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
ash
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2017, 13:48

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door ash »

Dank JB. Ik heb hier al leuke posts gelezen en verwacht hier veel aan te hebben. :adhd

Bijvoorkeur is het geen originele/fabrieksgarantie kamper. We hebben een vrij duidelijke eigen en afwijkende wens kwa indeling, dus zelf bouwen is juist gewenst. De T5 die ik op het oog heb is een L2H3 model, 300.000km op de teller, distributie riem recent vervangen, en naar zeggen goed onderhouden. Het is een simpel model: 63kW, geen CC (kan ik zelf inbouwen), geen airco (is wel een must, maar vrij duur om achteraf in te bouwen, dus is een best groot minpuntje) Indeling is vrij simpel: een bed, een kastje en een kookstelletje. Verder niets. De auto blijkt geregistreerd voor 2 personenen (dat is ook wel een minpuntje; moeten er min. 4 worden). Dus feitelijk een ideaal ding omdat we lekker zelf kunnen knutselen.

Geen idee of dit dan een schappeljke prijs is en het verder voldoet aan onze wensen/eisen (zie vorige post).
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door ArieV »

ash
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2017, 13:48

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door ash »

Ah dat is goed om te weten! Ik dacht dat het een soort van uniek aanbod was, maar dat is dus niet zo. Geeft weer stof tot nadenken.
Nu aan het overwegen hoe ik het kan doen met extra zitplaatsen. Twijfel of een achterbank in zijwaartse rijrichting een optie is. Begrijp dat in de voorwaartse rijrichting geplaatste stoelen lastig te keuren zijn bij het rdw.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door Snautzer »

Let even op. Bij de bedrijfsbussen mag je als je niet zakelijk rijd de bpm nog even aftikken. Dat kan met deze jaartallen ook nog wel eens tegen vallen.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Advies voor aanschaf T5

Bericht door Anno »

Het aanbod van L2H3 is gering. Indien je de tijd neemt dan vind je er altijd wel eentje. Een camper op basis van L2H3 is wat ruimer dan een camper op basis van L2H1 met en (slaap) hefdak.

In 2010 is er een modelwisseling geweest, de 1.9 en 2.5 blokken maakten toen plaats voor een 2.0 blok. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een 2.0 blok i.p.v. het 2.5 blok.

Indien je een RDW goedgekeurde bank neemt is de keuring bij de RDW een fluitje van een cent.

Ik ben benieuwd naar jullie andere ideeën aangaande indeling!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie