Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Zonneklaar Walther, je verhaal begrijp ik wel.

Theoretisch klopt het maar wat ik jou duidelijk probeer te maken dat het bij mij niet zal gebeuren omdat een compressor koelkast + wat led lampjes + een omvormer mijn AGM accu's gewoon niet leeg trekken met een 135W zonnepaneel, zelfs met donkere dagen er bij, dus ook mijn startaccu niet.
Misschien is dit bij boten wat anders omdat er meer apparatuur op de HH accu's zit aangesloten?

Ik denk dat we het hierbij moeten laten en volgend jaar rond deze tijd nogmaals onze ervaringen op een rijtje moeten zetten.

Noflike Krystdagen en in protte Lok en Seine yn it Nije Jier
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Zowel Victron energy als Samlex een mail gestuurd met betrekking tot dit verhaal, ik ben benieuwd.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door ktmkrik »

https://www.ctek.com/nl/products/vehicle/d250sa
Misschien is bovenstaande link een oplossing!
Ga het in ieder geval proberen aangezien ik er achter ben gekomen dat AGM accu's een laadspanning van 14.7V nodig blijken te hebben om 100% geladen te worden en dat geeft een dynamo niet af en deze CTEK DC-DC lader wel.
En op deze lader kun je ook je zonnepaneel rechtstreeks op aansluiten.
Afbeelding
Inmiddels de CTEKD250SA vanuit Engeland ontvangen, dinsdag besteld en vandaag geleverd en volgende week er maar eens in knutselen!
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 21 dec 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

De nieuwere dynamo's zeg na 2014, kun je overigens via vcds wel bewegen om met een hogere spanning te gaan laden.
Ik hang onze bus 1x per maand een dagje aan de 230V maar die mogelijkheid moet je dan natuurlijk wel hebben.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Klopt, als je AGM accu's als HH accu wilt, dan moet je dynamo wel 14 volt leveren en dat doet die van mij anno 2005.
Maar in de praktijk is een HH accu natuurlijk nooit helemaal vol, daarvoor heb je een accu monitor waarop je dit kunt aflezen.
Overdag met zon laden mijn accu's wel weer tot 100%, maximaal 13,79 volt en dan laadt ook de start accu bij en als ik rijd, alle accu's.
Dus eigenlijk is er nooit een probleem met lege accu's.
.
accu monitor (640x800).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Toch ook maar eens bij Aqua Solar in Sneek nagevraagd.
Zij monteren zonnepanelen op campers en boten.
De monteur die dit dagelijks doet herkent dit probleem niet Walter.
Het Cyrix relais gaat pas open bij 13,8 volt maw de HH accu's moeten eerst deze waarde bereikt hebben voordat er stroom vloeit naar de start accu.
Dus HH accu's kunnen dus de start accu, wanneer deze een lagere voltage hebben, niet leegtrekken is hun verhaal.

Cyrix datasheet:
Koppelspanning van 13V tot 13,8V
Ontkoppelingsspanning Van 11V tot 12,8


Ben nu ook benieuwd wat Victron hiervan zegt.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik heb van Victron Energy antwoord op mijn vraag gekregen en dit was van de zelfde strekking als Sieds zijn antwoord van Aquasolar. Volgens hun is het dus onmogelijk dat de startaccu wordt ontladen in de door mij geschetste situatie. Ik heb deze informatie gedeeld met de monteur die mij attendeerde op dit fenomeen, zijn antwoord is dat het probleem bij zijn klanten zich niet meer heeft voorgedaan na het wisselen van het scheidingsrelais voor een diode scheider. Hij, en ik ook gaan verder speuren wat er nog meer van invloed heeft kunnen zijn, of welke combinatie van factoren tot het leeg raken van de startaccu heeft geleid.
Van Samlex nog geen antwoord gehad.

Wordt vervolgd,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Walda schreef: 23 dec 2017, 10:10 Hij, en ik ook gaan verder speuren wat er nog meer van invloed heeft kunnen zijn, of welke combinatie van factoren tot het leeg raken van de startaccu heeft geleid.
Wordt vervolgd,
Walter
Grappig Walter, voor wie ga je nu een probleem oplossen, zelf heb je dit nog niet.
Ja, hoe kan een startaccu leeg raken, dat is weer een ander probleem.
Niet door de Cyrix accuscheider, dat is nu uitgesloten.
Bij langere stilstand, zoals bij boten in de winter, draaiknop op de min, weg probleem.
Mijn DEFA alarm SCM2 trekt in de winter de startaccu leeg.
Net even in de stalling gemeten en nog steeds 12,5 V.
Mijn probleem is opgelost.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Sieds,

Dit soort dingen hebben nu eenmaal mijn interesse. Ik heb in mijn werk in de techniek (life support, elektro, hydrauliek en pneumatiek) net even te vaak mee gemaakt dat dingen die niet konden toch gebeurden. Waarschijnlijk hebben ze bij Victron gelijk maar, er is altijd een kans dat in, door in een nu nog door niemand bedachte, situaties alles toch net even anders gaat. Dit soort dingen probeer ik dus op te slaan in mijn achterhoofd en als zich ergens een vreemd probleem voordoet kan dat net een ander denkbeeld geven. Er was immers een probleem en nu hebben die mensen dat blijkbaar niet meer. Daar om sloot ik de vorige keer af met "wordt vervolgd".

Groeten,

Walter
Plaats reactie