Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast of koellade?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Koelkast of koellade?

Bericht door MdeJonge »

Wat vind jij handiger en waarom?

Voordelen lade kan ik wel bedenken: gemakkelijk van beide kanten te bereiken en van bovenaf uit pakken zonder dat je op de knieën hoeft om het achterste uit de koelkast te pakken (vond ik in de caravan zeer onhandig).

Maar, kan in een koellade van 50l inhoud een 1,5 literfles rechtop staan als je het vriesvak er uit haalt?

Kortom, wat zijn de voordelen en nadelen en weet iemand nog een goed adres om zo iets te kopen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door Multivan Generation »

Hele leuke vraag.. :toppie

Ik heb een paar jaar geleden ook die vraag gehad.
Ik kon bij een faillisements verkoop bieden op zoiets als dit:
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/waeco ... _BwE#46357

Wat mij echter is bijgebleven, was dat de koeltechniek ruimte nodig heeft, en dat dit bij een koellade achter het koelvak zit, en je daarvoor dus meer inbouw diepte nodig hebt, als bij een (compressor-) koelkast waar de koeltechniek toch wat meer van boven zit. Hierdoor heeft de koelkast minder inbouwdiepte.

Als je de koellade in de lengterichting van de bus in zou bouwen, bijvoorbeeld bij de schuifdeur,
dan zou je zowel vanaf buiten, als vanaf de binnenzijde, de inhoud kunnen bekijken en er uit halen wat je nodig hebt.
Bouw je zo'n koellade dwars op de zijkant in, dan verwacht ik dat je kast dieper zal moeten worden, waarbij je dan weer minder vloeroppervlak, bijvoorbeeld bij slecht weer, overhoudt.

Koellades zijn over het algemeen duurder als koelkasten, en hebben koellades wel verlichting?
Hoe efficiënt zijn ze met energie in vergelijking met een compressorkoelkast?
Kun je eventueel de koeltechniek zoals de compressor etc, los koppelen en ergens anders plaatsen om minder inbouw diepte te hebben?

Bovenstaande waren afwegingen die ik heb gemaakt,
en uiteindelijk besloten om voor een Waeco CDX-50 te gaan.
Anderhalve liter flessen passen daar gewoon in, en vriesvakje is uitneembaar, hij is stil en energie efficiënt.

Ik ben heel benieuwd hoe anderen hier over denken..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door 8ze »

Het voordeel van een koeling met de toegang aan de bovenzijde is dat de kou er niet uit valt.

Ik heb een paar jaar geleden een combinatie van een losse compressor en verdamper gekocht om in mijn boot een koelbox te bouwen. De compressor kan tot -ik dacht- anderhalve meter verderop geplaatst worden. De binnenwand van de koelbox heb ik van trespa gemaakt, voor de isolatie heb ik roofmate gebruikt. Het voordeel van zelf bouwen is dat je het in de door jou gewenste vorm en grootte kunt maken.
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 01-_-64409

Groetjes, Wietze
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door MdeJonge »

@peter, de diepte (5 cm meer inbouwruimte) is het probleem niet. De koelkast komt in elk geval achter de bestuurder tegen de lange kant. Er komt een bankje aan de andere kant en er is ruimte genoeg voor de keuken.

In onze caravan koelkast kreeg ik met geen mogelijkheid een 1.5l fles gepropt. Dus ik ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.
Niet dat we heel veel dranken koelen (ik zelf drink bijna altijd kraanwater dat is koel genoeg) maar als we met de kinderen op vakantie zijn willen die wel eens graag een glas fris, en dat moet natuurlijk geen 35 graden zijn hahaha.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door Multivan Generation »

LT90173150 Coolmatic crd50 € 1.054,80

versus

Waeco compressor koelkast Coolmatic CRX-50
Artikelnr: 57045
Prijs per stuk € 695.00

Dat is een groot prijsverschil, waar je leuke andere dingen voor kunt doen ..

De inbouw diepte maat en dus kastmaat kan wel degelijk van invloed zijn, want als je de bestuurders-stoel ook draaibaar wilt maken,
dan is een diepere kast onhandig, want dan kun je minder ver doordraaien, komen je benen tussen de voorstoelen uit, ipv in het leef gedeelte.

PS even heel snel gezocht..
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door MdeJonge »

Multivan Generation schreef: 21 dec 2017, 23:00 Coolmatic crd50 € 1.054,80
versus
Waeco compressor koelkast Coolmatic
Prijs per stuk € 695.00
Dat is zeker een groot verschil. Vandaar ook dat ik me afvraag of het dit waard is.

Ruimte is geen probleem, de bestuurdersstoel wordt zeer waarschijnlijk niet draaibaar en dan zou de koelkast daar achter kunnen staan. Maar ik vind het nogal een prijsverschil. Het is wel handig dat je gemakkelijk bij je spullen kunt maar ja, of dat zo'n bedrag waard is...

@Jan, ik heb de ervaring niet met de caravan dat we het veel werk vinden om spullen heen en weer naar de koelkast te brengen voor je vertrekt. Ik heb meer andere spullen heen en weer te brengen over het algemeen dan die paar pakjes broodbeleg en boter.

De insteek is dat in de camper alles gewoon ligt (uitgezonderd kleding en toiletspullen hoewel dat laatste ook best een vaste plek kan krijgen verwacht ik) zodat we kunnen vertrekken als we daar zin in hebben.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door moosev »

Wij hebben ook gekozen voor de CRX50. Deze bevalt prima. Af en toe even wat spullen eruit om datgene wat achterin ligt te kunnen pakken maar dat zie ik niet als een groot bezwaar. Met de uitschuifbare versie CRD50 zul je waarschijnlijk af en toe ook moeten graven...

De deur van de CRX50 biedt veel ruimte voor flessen, de plankjes in het grote vak helpen om e.e.a. in te delen. De deur is eenvoudig van draairichting te wisselen en kan je dus aanpassen aan je indeling. Wij hebben het vriesvak eruit gehaald wat meer koelruimte oplevert. M.a.w. prima koelkastje wat ons betreft.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door de Viking »

Waarom zou je niet een CRX80 kwijt kunnen?
DSC02459 (800x600).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door MdeJonge »

de Viking schreef: 24 dec 2017, 13:17 Waarom zou je niet een CRX80 kwijt kunnen?
Is dit jouw camper? We zochten de specificaties van de CRX80 en die is toch wel een stuk hoger dan de 50. En dan dachten we vrij hoog uit te komen met de keuken. Op deze foto lijkt het mee te vallen.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Koelkast of koellade?

Bericht door de Viking »

Ja, onze camper en die 80 liter past perfect. Kom precies uit op de hoogte van het raampje.
Kijk maar eens bij mijn project hieronder.
En je kunt 1,5 ltr flessen kwijt in de deur, wij zouden niet kleiner willen.
En een compressor is super zuinig, super stil en geen gaten in je bus.

Wat ik niet begrijp dat al die dure campers geen compressor koelkasten heb.
Goede business voor bv Aqua Solar in Sneek, die bouwen dus heel veel campers weer om en dan ook met zonnepanelen.
.
DSC01907 (800x600).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie