Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zakluifel / schuifdeur?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Zakluifel / schuifdeur?

Bericht door Titus »

Hallo,
ik lees hier wel e.e.a. over zakluifels maar het 'gesprek' verschuift dan naar cassetteluifels. Waardoor ik aan zo'n draadje niet genoeg heb.
We willen graag een luifel maar een cassetteluifel is bij ons geen optie.
Onze garage is net hoog genoeg voor de transporter zonder luifel. Er kan niets meer bij.
Blijft over: een zakluifel of een 'gewone' luifel.
We gaan een multirails laten monteren.
Een zakluifel lijkt ons handiger in gebruik, vooral als we die tijdens het rijden kunnen laten zitten. Ik begrijp dat die soms voor de schuifdeur komt te hangen. Is daar een oplossing voor?
Zijn er andere handige luifel oplossingen buiten de cassetteluifels?
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Zakluifel / schuifdeur?

Bericht door GertjanvD »

Mijn vorige T5 4Motion had ik voorzien van een luifelrail die ik bevestigd had In de goot waar ook eventueel een imperiaal gemonteerd wordt. De rails had ik op afstandbussen iets boven het dak bevestigd. Met een (strak gespannen) luifel ging dat prima. Maar een later aangeschafte zakluifel was geen succes. Ging de schuifdeur nét niet goed open en dicht. Voor sommigen misschien niet storend, voor mij wel. Dus zakluifel weer verkocht.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zakluifel / schuifdeur?

Bericht door Multivan Generation »

Titus schreef: 10 mar 2018, 15:38 Hallo,
ik lees hier wel e.e.a. over zakluifels maar het 'gesprek' verschuift dan naar cassetteluifels. Waardoor ik aan zo'n draadje niet genoeg heb.
We willen graag een luifel maar een cassetteluifel is bij ons geen optie.
Onze garage is net hoog genoeg voor de transporter zonder luifel. Er kan niets meer bij.
Blijft over: een zakluifel of een 'gewone' luifel.
We gaan een multirails laten monteren.
Een zakluifel lijkt ons handiger in gebruik, vooral als we die tijdens het rijden kunnen laten zitten. Ik begrijp dat die soms voor de schuifdeur komt te hangen. Is daar een oplossing voor?
Zijn er andere handige luifel oplossingen buiten de cassetteluifels?
Hoi Titus,
kijk even helemaal beneden op deze pagina:
http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
Daarmee is misschien voor jullie een toprail niet noodzakelijk? :knipoog

Kun je eens een foto van jouw bus maken recht vanaf de achterzijde zodat je goed het hoogte verschil van je hefdak kunt zien en tot waar dat aan de zijkant doorloopt?

Volgens mij mag je met een zakluifel niet rijden, omdat die zakluifel dan beschadigd.
Ik weet dat niet zeker, maar ik dacht dit ergens gelezen te hebben.
Ook zou je hem kunnen verliezen, al valt daar misschien iets voor te verzinnen.

Even ter vergelijking, een T5 was bij mij in standaard hoogte een behoorlijk stuk hoger als mijn T4.
Zeker als je wat langer bent, is dat een voordeel, meer ruimte onder de luifel.
Ook heb mijn toprail die geplaatst is, zo ver mogelijk naar boven gemonteerd, maar daarbij in het achterhoofd, dat onze kleine casette luifel niet boven de hoogte van het hefdak uit mocht komen. We hadden een Fiamma F35 pro gekozen, ook mede voor het gewicht, het kleinere frontale oppervlak, en de lagere hoogte in vergelijking tot de F45, of de Thule/Omnistor variant voor de T5/T6.

Verder kun je even nadenken over de schuifdeur open en dicht te doen, in combinatie met een zakluifel.

Ten slotte kun je, om hoogte te winnen in verband met je garage, er over denken, om je bus iets te verlagen.
Is een afweging tussen praktisch versus comfort.
Verlagen wil niet meteen zeggen, dat het oncomfortabel hoeft te zijn.
Verlagen zou ook zo maar geen optie kunnen zijn, als dit door je vakantie doelgebied, niet wenselijk is, omdat je bijvoorbeeld zo hoog mogelijke bodemspeling wilt hebben, in vernad met de kwaliteit van het wegdek bijvoorbeeld.
Lastig..

Kijk ook eens in het topic van Utsie, die heeft zelf een luifel gemaakt, en zo zijn er meer mensen, zoals bijvoorbeeld Mickel Moen.
Trouwens, bij een losse luifel moet je ook de ruimte, die je nodig hebt voor de stokken, niet vergeten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Zakluifel / schuifdeur?

Bericht door Titus »

Dank voor jullie reacties.
Ik heb de situatie in onze garage even op de foto gezet, dan begrijpen jullie beter dat een cassetteluifel geen optie is ;-)
https://photos.app.goo.gl/vFjlRog0SqLdwB4a2
De multirail lijkt vooralsnog een goede keuze voor ons. Zo hebben we ook een regengootje als er geen luifel gemonteerd is.

Dank voor de informatie over zelf monteren. Bij de benodigde ingredienten staat ook 'wat lef'. Het lijkt me te lastig, een waterdichte bus is toch wel fijn ;-) Dus we laten het toch maar doen, dan hebben we ook garantie.

Mogelijk komen we zonder luifel naar het weetjewelzelfbouwweekend. En komen we eerst nog even ideeën opdoen.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zakluifel / schuifdeur?

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Titus,
in mijn topic in T5 camper, kun je zien dat mijn cassette luifel niet boven het dak uitsteekt.
viewtopic.php?f=24&t=56399&start=135

Deze brandrup toprail in geval van onze T4 was gekit en geboord,
bij onze T5 hebben we hem zelf in vorm gebogen, en alleen maar gekit.
Met de huidige hoogwaardige kitten is dit goed mogelijk.

zie hier:
viewtopic.php?f=24&t=56399&start=120

Als je kitten zelf wel aandurft dan zijn er voor de T5 reeds voorgebogen rails van Reimo te krijgen, die heet dan multirail.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie