Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel T5 california

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
AG58
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 08, 2018 8:46

Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 » ma apr 16, 2018 21:44

Onlangs een zonnepaneel op mijn T5 california uit 2007 laten plaatsen.
Het is een Flexibel paneel van lensun 100Wp
Deze is via een victron smartsolar mppt 75/10 laadregelaar rechtstreeks aangesloten op de 2e hh accu onder de koelkast.
Het rare fenomeen doet zich nu voor dat de capaciteit van het zonnepaneel alleen maar effectief is bij een draaiende motor.
De accu's worden dan goed opgeladen en de spanning op de Victron is dan gelijk aan de spanning die de display van de T5 weergeeft.
Zodra de motor stopt loopt de spanning op de victron op tot 13,8 volt en blijft dat, ook na enkele dagen.
De spanning op de display van de T5 zakt na het stoppen van de motor naar 12,7 volt en is binnen 5 dagen gezakt tot 12,2 volt, zonder dat de accu's echt belast worden.
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Echt bijladen via het zonnepaneel gebeurt niet ( wattage blijft max 5 watt) en de victron blijft op druppelladen staan met een stroom van 0,5 Amp.
Zodra de motor wordt gestart wordt de spanning op de victron smartsolar (ongeveer) gelijk aan de displayspanning van de T5, loopt het wattage van het zonnepaneel op (tot wel 60 watt) en worden de accu's geladen met een stroom van 4-5 Amp.
Dit is geen gewenste situatie omdat ik juist tijdens camperen (motor uit) de accu's wil bijladen.
Opladen via de paal (230V) gaat zonder problemen. In eerste instantie wilde ik mijn huishoudaccu's vervangen (volgens mij nog de originele Varta 75Ah) maar volgens de dealer zijn deze nog in goede staat.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Beckontheroad
Berichten: 925
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad » wo apr 18, 2018 10:20

Nog iets verder gekomen?

Begrijp uit je verhaal dat bij contact - uit, panelen aangesloten, de accu's niet opladen...?
En dat je de panelen direct op 1 vd 2 HH accu's hebt aangesloten. In dat geval zou zeker die ene accu moeten bijladen.
Geen idee of er een koppeling via het contact zit tussen de 2 HH accu's.
Had laatst ook, met bewolking, de losse panelen direct op de achterste HH aangesloten. Op de display ging voltage gelijk omhoog naar 14,4 maar amperage bleef nul... gaf wel aan dat er geladen werd, maar kon ook zijn door geringe lichthoeveelheid dat dat in Amperage gering bleef..
Twijfel even of contact toen aan of uit stond.

GRoet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 874
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door ktmkrik » wo apr 18, 2018 17:57

Misschien een gekke gedachte maar je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen, waarom dan niet even dezelfde vraag bij dat bedrijf neerleggen dan heb je toch het snelst antwoord lijkt me persoonlijk?

Beckontheroad
Berichten: 925
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad » wo apr 18, 2018 20:36

Heb een losse set en volgens instructies zelf op de nu aangesloten...
Dus vandaar
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

AG58
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 08, 2018 8:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 » wo apr 18, 2018 20:54

ktmkrik schreef:
wo apr 18, 2018 17:57
Misschien een gekke gedachte maar je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen, waarom dan niet even dezelfde vraag bij dat bedrijf neerleggen dan heb je toch het snelst antwoord lijkt me persoonlijk?
Klopt, gaat ook gebeuren. Maar ik ben ook benieuwd naar de ervaring en expertise op dit forum. Ik zie een heleboel interessante tips en aanwijzingen voorbij komen. Als er gericht gezocht of vervangen kan worden heeft dat wel mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4578
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door jan2009 » wo apr 18, 2018 22:15

Ik krijg het idee dat de koppeling tussen beide HHaccu,s wordt verbroken als de motor uit staat.
Ik zou met een universeelmeter bij alle accu,s afzonderlijk de klemspanning gaan meten na een paar dagen.
wellicht geeft dat een indicatie.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 146
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door de Viking » do apr 19, 2018 14:41

Dat de Victron accumonitor op 13.8 V staat is normaal en zijn de AGM accu's vol.
Wanneer de motor gaat draaien gaat de meter naar 14.4 V .
Bij stilstand is dit op de Victron monitor weer 13.8 V.

Vorig jaar 2 maanden weggeweest en alleen de HH accu's geladen op zonnestroom 135 W en de 80 L koelkast draait 24 uur.
In oktober was er minder zon en toch kwam ik niet lager dan 12,5 V.
Nog nooit aan de paal gestaan.

Ik heb geen California met monitor, maar ik denk dat dat een ander ander systeem is.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4578
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door jan2009 » do apr 19, 2018 17:18

Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Vandaar dat ik de indruk heb dat de koppeling tussen de verschillende HHaccu,s Er niet meer is bij stilstand.
Dat die solarlader zich bij 13,8 volt beperkt tot druppellading is niet vreemd.
Maar dat display geeft duidelijk de spanning van een andere accu.
Meten is weten , vandaar mijn idee om alle accu,s afzonderlijk met een universeelmeter te meten.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

AG58
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 08, 2018 8:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 » vr apr 20, 2018 9:39

jan2009 schreef:
do apr 19, 2018 17:18
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Vandaar dat ik de indruk heb dat de koppeling tussen de verschillende HHaccu,s Er niet meer is bij stilstand.
Dat die solarlader zich bij 13,8 volt beperkt tot druppellading is niet vreemd.
Maar dat display geeft duidelijk de spanning van een andere accu.
Meten is weten , vandaar mijn idee om alle accu,s afzonderlijk met een universeelmeter te meten.
Dank voor de tip. Ik ga het weekend ermee aan de slag. Hou jullie op de hoogte.

Beckontheroad
Berichten: 925
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad » za apr 21, 2018 12:22

Als ik nog even in mag haken,

Nu losse panelen met omvormer direct op HH aangesloten.
In de schaduw/ daglicht 12.77V op app en op display 12,8V. Display geeft als Amperage 0.0 A.
Contact aan of uit is geen verschil.
In de volle zon loopt voltage op naar 13,8V op app en op display...,maar amperage op display blijft 0, ongeacht of contact aan of uit staat....
de app zegt wel "charging"en de charge-graad loopt wel op van 80% naar 90% zowel op app als op display..

Voorlopig nu met de koelkast bij,stufe 3, dan geeft amperage "- 3,6A" aan en voltage op app en display daalt naar 12.6V...
Geen idee wat er wel/niet gebeurd, eerst eens afwachten...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

AG58
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 08, 2018 8:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 » zo apr 22, 2018 11:33

jan2009 schreef:
do apr 19, 2018 17:18
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Vandaar dat ik de indruk heb dat de koppeling tussen de verschillende HHaccu,s Er niet meer is bij stilstand.
Dat die solarlader zich bij 13,8 volt beperkt tot druppellading is niet vreemd.
Maar dat display geeft duidelijk de spanning van een andere accu.
Meten is weten , vandaar mijn idee om alle accu,s afzonderlijk met een universeelmeter te meten.
Zojuist met een multimeter de beide accu's gecontroleerd.
Klopt inderdaad wat je zegt. Bij motor uit: Spanning van de accu onder de kledingkast: 13,8 V terwijl de spanning van de accu onder de bestuurdersstoel 12,4 V is. Contact aan: er verandert niets. Motor starten: De accu's levelen zich beiden tot 12,6 V en het zonnepaneel gaat via de victron lader op bulklading over. 1e vraag is wat de spanning van de accu onder de kledingkast zo hoog houdt wanneer de motor uit staat? 2. Wat zorgt ervoor dat de beide accu's dan niet met elkaar verbonden zijn?

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4578
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door jan2009 » zo apr 22, 2018 12:08

Antwoordt vraag 1 :
Lijkt mij dat je zonnepaneel zorgt dat die ene accu op 13,8 volt blijft , lekker vol dus.

Antwoord vraag 2 :
Er zal nog een slim relais ( komt pas in bij voldoende spanning , draaiende motor ) zitten tussen beide HHaccu,s.
Naar mijn idee wil je dat helemaal niet.
:bonk

Mag hopen dat de HHaccu onder de stoel niet continu verbonden is met de startaccu.
Zou de spanning op startaccu en HHaccu onder de stoel ! eens gaan vergelijken na enige tijd van stilstand en je koelkast aan.
Als ze gescheiden worden bij stilstand moet daar verschil in komen.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

AG58
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 08, 2018 8:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 » ma apr 23, 2018 16:02

koelkastje een nachtje aan laten staan op 6 gr.
Volgende ochtend gemeten: Startaccu 12,4 Volt, huishoudaccu onder de bestuurdersstoel 12,1 Volt.
De huishoudaccu onder de koelkast 13,4 Volt. Het lijkt er dus op dat alle drie de accu's van elkaar gescheiden zijn als de motor uit staat.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4578
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door jan2009 » ma apr 23, 2018 18:00

Weer wat wijzer.
:knipoog
Wat rest is dan op zoek gaan naar een smart relais die naar mijn mening tussen beide HHaccu,s is geplaatst , en verwijderen.
Heb er anders geen verklaring voor waarom beide HHaccu,s pas gekoppeld worden bij paalspanning of draaiende motor.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

spridget
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 01, 2014 20:20

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door spridget » ma jun 11, 2018 11:48

ik ben wel nieuwsgierig of het probleem nu verholpen is

Plaats reactie