Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel T5 california

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
spridget

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door spridget » di jul 31, 2018 22:53

ik ook ...

AG58

Bericht door AG58 » wo aug 22, 2018 12:58

Excuus, maar dit heeft langer geduurd dan de bedoeling was.
Het probleem is opgelost. Mijn dealer heeft het hele schema fysiek nagelopen qua bedrading en aansluiting in de bus. Wat bleek: de vorige eigenaar heeft één van beide huishoudaccu's op het scheidingsrelais aan de kant van de startbatterij aangesloten.
Bijgaand in een tekening van Mickel Moens de aanpassing getekend:

Afbeelding

Ik kan alleen maar gissen waarom......
Volgens de monteur heeft de bus geen last van het 'diode-probleem' zoals beschreven in een andere topic op dit forum.

Ik ben er ondertussen mee op vakantie geweest en zeer tevreden over de (nu juiste) werking van mijn zonnepaneel en huishoudaccu's.

Dank voor ieders bijdrage:-)

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo aug 22, 2018 13:46

Fijn dat het opgelost is en dat je meer zekerheid hebt :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Harry62
Contacteer:

Bericht door Harry62 » di sep 25, 2018 20:53

Even nog een aanvulling op dit geheel.
De Victron lader is een perfecte lader en of er betere zijn durf ik niet te zeggen, maar....
Deze 75/15 gaat pas laden (opstarten) als hij 5 volt boven de basisspanning is, dus bij ongeveer 17,1 volt.
Heeft hij die startspanning eenmaal gaat het laden wel goed tot hij weer "uitgaat".
Kijk even hoeveel je paneel aan stroom levert want dat is bij deze lader belangrijk.
De lader zou dus beter/eerder werken met 2 zonnepanelen in serie waarbij de je dus 2 maal zo veel stroom hebt (volt)

Daarnaast kun je een app downloaden (victron connect) waar je de boel kunt tweaken, erg belangrijk.
Want hier kun je aangeven welke accu er geladen moet worden en wanneer hij vol zit of moet stoppen.

Het cyrix relais is(automatisch) dubbelwerkend en connect de accu's als één van beide hoofdaansluitingen boven de circa 13,3 volt komt.
Hierbij moet je ook kijken of aansluiting 1 ook op startaccu zit en 2 is voor HH accu de andere is voor massa.
Je moet dan ook maar 3 aansluitingen gebruiken. De vierde aansluiting is een optie aansluiting.
Komt op die laatste aansluiting spanning dan 'forceert' hij een connectie tussen beide accu's
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig

jan2009

Bericht door jan2009 » di sep 25, 2018 21:13

De lader zou dus beter/eerder werken met 2 zonnepanelen in serie waarbij de je dus 2 maal zo veel stroom hebt (volt)
De lader zou dus beter/eerder werken met 2 zonnepanelen in serie waarbij de je dus 2 maal zo veel spanning ! hebt (volt)
(Bij in serie schakelen veranderd er niets aan de stroom ,(ampere)

Voor een goed begrip
Stroom wordt uitgedrukt in Ampere
Spanning wordt uitgedrukt in Volt
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Harry62
Contacteer:

Bericht door Harry62 » di sep 25, 2018 21:43

jan2009 schreef:
di sep 25, 2018 21:13
De lader zou dus beter/eerder werken met 2 zonnepanelen in serie waarbij de je dus 2 maal zo veel spanning ! hebt (volt)
(Bij in serie schakelen veranderd er niets aan de stroom ,(ampere)

Voor een goed begrip
Stroom wordt uitgedrukt in Ampere
Spanning wordt uitgedrukt in Volt
Daar hebben we de elektroman die het goed uitlegt, inderdaad volt = spanning en ampere = stroomsterkte.
Bedankt voor het verbeteren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig

Plaats reactie