Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsendrager

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Fietsendrager

Bericht door edwardfotografie »

Onze T4 hadden we uitgerust met een vast fietsenrek (3 fietsen) van Omnistore, hetgeen super handig was.
Onze nieuwe T5 heeft geen vast fietsenrek en dat wil ik eigenlijk ook zo laten omdat ik het veeeeel mooier vind qua uiterlijk.

We hebben wel een trekhaak, daarom denken we aan een fietsenrek voor op de trekhaak.

Iemand tips?
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Fietsendrager

Bericht door MdeJonge »

Ik zou kijken voor een fietsenrek dat je ver genoeg kunt kantelen zodat je de klep nog open kunt doen als je fietsen op je drager hebt.
Wij hebben er 1 die kantelbaar is (gekregen dus we doen het er even mee) maar die kan dus nét niet genoeg kantelen. Met als gevolg dat de fietsen er af moeten als je in de achterbak moet zijn (om het bed op te maken is dat wel handig, maar ook om de stoelen/tafel te pakken).
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Fietsendrager

Bericht door bvddobb »

Inderdaad, neem er een die je zo ver kunt kantelen/wegschuiven dat de klep open kan.

Bijv. deze: https://youtu.be/YNlBwfb6FVU?t=25s
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Fietsendrager

Bericht door Walda »

Niet alleen het kantelen is belangrijk ook hoe hoog de drager boven de trekhaak blijft uitsteken met het niet kantelende deel is bepalend of de klep wel of niet open kan. Ik heb onlangs een uitstekende kantelbare drager voor 2 fietsen gekocht waarbij de klep dus niet open kan door het vaste gedeelte op de trekhaak. Ik wist dit en voor mijn ervarings test in combinatie met de prijs vind ik dit voor nu even geen probleem.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsendrager

Bericht door Multivan Generation »

Bij de VW dealers zijn Uebler X21 en X31 dragers nu in de aanbieding.
Zijn Original VW toebehoren en worden door Uebler voor VW gemaakt.
De prijs voor de Uebler0VW dragers is lager als de door Uebler zelf geleverde dragers.. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hbx
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 jun 2016, 00:49

Re: Fietsendrager

Bericht door hbx »

Wij hebben een drager voor op de klep (fiamma) maar sinds kort eentje voor op de trekhaak (Bosal) en dit zijn mijn ervaringen:

Fiamma VW T5 pro
+ Staat mooi op de bus
+ Kan blijven zitten
+ Gebruiken het ook voor een bagagebox ipv fietsen
- Totale hoogte inclusief fietsen wordt boven de 2 meter
- Klep wordt heel zwaar met de fietsen erop en heb daarvoor dan ook andere gasveren, maar staan de fietsen er niet op dan is de klep weer heel zwaar om dicht te doen
- Voor mijn vriendin is het rek te hoog om de fietsen erop en eraf te halen.

Bosal Traveller 2
+ Kantelbaar om de klep open te doen terwijl de fietsen erop staan
+ Volledig inklapbaar dus ook even makkelijk in de bus (of binnen) te zetten)
+ Minder luchtweerstand doordat de fietsen volledig achter de bus verscholen blijven
+ M'n vriendin kan nu wel makkelijk de fietsen erop en eraf halen.
- Je totale lengte is langer
- Minder mooi
Have fun and Hang Loose, Hanko

:T54LIFE California :yes
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Fietsendrager

Bericht door eurocook »

Wij hebben een TwinnyLoad Swing CK op een standaard VW afneembare trekhak.
Bij een gekantelde fietsendrager met de fietsen erop kan de achterklep open.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Fietsendrager

Bericht door moosev »

Multivan Generation schreef: 30 apr 2018, 23:21 Bij de VW dealers zijn Uebler X21 en X31 dragers nu in de aanbieding.
Zijn Original VW toebehoren en worden door Uebler voor VW gemaakt.
De prijs voor de Uebler0VW dragers is lager als de door Uebler zelf geleverde dragers.. :bonk
Ze zijn ook dit jaar weer in de aanbieding. Onder andere de Uebler i21 90gr voor 499.-
https://shop.volkswagen.nl/auto-accesso ... sen?cid=33
Rob2601T4
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:36

Re: Fietsendrager

Bericht door Rob2601T4 »

hebben jullie niet het probleem als je een fietsendrager op de trekhaak neemt dat je stuur van je fiets tegen de achterklep aan komt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsendrager

Bericht door Multivan Generation »

Rob2601T4 schreef: 06 mar 2020, 20:30 hebben jullie niet het probleem als je een fietsendrager op de trekhaak neemt dat je stuur van je fiets tegen de achterklep aan komt?
Nee heb ik niet, maar anders zet je toch een fiets met smaller stuur als eerste op de fietsendrager..
Probleem opgelost.
Ik heb trouwens achterdeurtjes..

[media] [/media]

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Fietsendrager

Bericht door moosev »

Geen last van. (Achterklep, VW fietsendrager voor 2 fietsen, 90gr kantelbaar)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsendrager

Bericht door krekwakwol »

Wij willen in de toekomst ook nog een fietsendrager, maar door 2 achterdeuren gaat een kantelbare fietsendrager niet werken denk ik, een fiamma op de deur kan maar 35 kg hebben dus electrische fietsen zijn dan weer te zwaar.
Ik heb bij de Ducato een drager gezien met een scharnierarm die naar buiten draaide maar nog niet voor een T5 gespot. Dus ik weet niet of die mogelijk er is.
Ik wil eens kijken of er geen langere scharnierpennen in de linker achterdeur kunnen zodat daar een fietsendrager aan gemonteerd kan worden, dan hangt het niet aan de deur.
Een frame kan ik daar zelf wel voor maken waar een deurfietsendrager aan kan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsendrager

Bericht door Multivan Generation »

Had je deze reactie wel gelezen?
bvddobb schreef: 30 apr 2018, 22:13 Inderdaad, neem er een die je zo ver kunt kantelen/wegschuiven dat de klep open kan.

Bijv. deze:
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Fietsendrager

Bericht door Lutra »

krekwakwol schreef: 08 mar 2020, 19:30 Wij willen in de toekomst ook nog een fietsendrager, maar door 2 achterdeuren gaat een kantelbare fietsendrager niet werken denk ik, een fiamma op de deur kan maar 35 kg hebben dus electrische fietsen zijn dan weer te zwaar.
Ik heb bij de Ducato een drager gezien met een scharnierarm die naar buiten draaide maar nog niet voor een T5 gespot. Dus ik weet niet of die mogelijk er is.
Ik wil eens kijken of er geen langere scharnierpennen in de linker achterdeur kunnen zodat daar een fietsendrager aan gemonteerd kan worden, dan hangt het niet aan de deur.
Een frame kan ik daar zelf wel voor maken waar een deurfietsendrager aan kan.
Deze? https://www.campersalon.nl/detail/16477 ... -bikes.htm
Laatst gewijzigd door Lutra op 14 apr 2023, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsendrager

Bericht door krekwakwol »

Idd die bedoel ik, maar dat wordt nog even door sparen.
Ik was hem nog niet tegen gekomen, bedankt voor de tip.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie