Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dieselverbruik bij afremmen op de motor

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 310
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor

Bericht door Deskman »

VW adviseert zelf het gebruik van de tiptronic voor afremmen in de bergen maar de automaat schakelt ook zelf al terug als je zonder gasgeven helleing af rijdt. Alleen schakelt hij toch weer op een goed moment op waarna je in één klap je remvermogen weer kwijt bent. Dan zeil je alsnog de berg af of moet je op de rem trappen, alleen dan op een niet zelfgekozen moment.

Omhoog gebruik ik, afhankelijk van de helling en de haalbare snelheid, nog wel eens de sportstand om vaak op-en-neer schakelen van de bak te voorkomen. Een enkele keer op de tiptronic om het opschakelen voor te blijven als de fijnste snelheid net op het schakelmoment zit.

Voor de zuinigheid moet je gewoon rustig rijden en bergaf remmen als dat nodig is. Vooral niet de hele tijd de rem aan laten lopen maar op tijd een beetje steviger afremmen.

Het is een beetje wennen in een automaat, maar ook in de bergen rijdt het lekker. En een zuinige auto zal het nooit zijn. Als je toch zuinig wil doen trek dan niet te hard op, rij rustig en regelmatig en rij niet te hard. En rij in de bergen met plezier en veilig. Belangrijker dan zuinig.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor

Bericht door Anno »

Mijn T5 GP is voorzien van DSG bak en ik heb de bak en motor laten tunen om er een wat fijnere auto van te maken.

Berg op zet ik de bak in S. Bergafwaarts handbediening waarbij ik zorg dat het blok 3.000 - 4.000 toeren maakt.

En als ik toch moet remmen dan even kort en heftig.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie