Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer wat geleerd

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Weer wat geleerd

Bericht door frans_t4 »

Dit zal mogelijk al eens zijn besproken maar wilde dit toch nog een keertje onder de aandacht brengen.
Blijkbaar is het laad systeem van de California bus niet zo heel slim.. tenminste als we het hebben over de HH AGM accu's opladen tijdens het rijden.
Ik kwam er achter dat (nu het kouder is) de HH accu's met de stand kachel aan het na 20min hadden opgegeven het display gaf nog maar 20% aan.
Shit dacht ik een van de twee accu's is kapot... :groteogen
Dus naar het VW Campercentrum in Amersfoort gebeld.. Prima bedrijf .. tot op heden alleen maar goede ervaringen en zeer behulpzaam.
Daar wisten ze mij te vertellen dat onze California bussen met AGM accu's minimaal 1x per maand 10...16 uur aan de 230V moet om de accu's op max capaciteit te krijgen.
Dus proef op de som genomen en de bus inderdaad 16 uur aan de 230V gehangen, daarna af gekoppeld stand kachel opgestart .. en zie na ruim een uur eens gaan kijken het display gaf aan dat de accu's nu op 90% stonden... onze accu's zijn nu 12j oud tenminste ik kan nergens iets vinden dat deze tussendoor zijn vervangen..
Dus het kunstje met extern laden bied zeker soelaas .. onze bus hangt eigenlijk nooit aan externe spanning, de laatste keer is geweest in Ierland augustus 2018...
Ik ga nu zeker de bus wat vaker aan de paal hangen .. zit er niet op te wachten om 4...500 euro uit te gaan geven voor een nieuw setje AGM accu's.
BTW, Het Campercentrum waarschuwde mij om beslist geen andere accu's dan AGM's te plaatsen!! goedkoop was duurkoop.. en dit had te maken met de onboard lader.

mvg,
Frans....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie