Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Water en Gas

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Water en Gas

Bericht door non-expert »

Als ik voor de gasvoorziening een Campingaz 907 of 904 neem, moet ik deze dan plaatsen in een gasbun of gaskast met bodem doorvoer naar buiten?

Waarom wordt er gekozen voor een vuilwatertank(je) in de vw?
Waarom geen doorvoer door de vloer naar buiten?
En een aanvullende vraag: waar laat jij het vuile water uit je vuilwatertankje bij vrij of semivrij bivakkeren ?

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Water en Gas

Bericht door J vd Pal »

Altijd met een doorvoer naar buiten! Als er een probleem is dan loopt het gas naar buiten in plaats van dat het zich ophoopt in de auto met explosiegevaar tot gevolg.

Ik hoop niet dat je dit serieus overweegt! Maar in antwoord op jouw vraag omdat het SMERIG is om het vuile water zomaar over straat te laten lopen! Het stinkt, trekt ongedierte aan, ziet er vies uit, kan glad zijn, enz. Als elke camper dat zou doen dan zou het snel klaar zijn met camperplaatsen. Er zijn al genoeg camperplaatsen gesloten vanwege overlast van camperaars die hun troep in de bosjes achterlaten, inclusief de inhoud van hun ingewanden en chemische toiletten.

Als het echt niet anders kan dan laat ik het water weglopen in een put van het riool. NOOIT op een parkeerplaats of in het gras.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Water en Gas

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een vuilwatertankje in de zijwand tussen de B en C stijl. Reimo heeft deze. Mooi weggewerkt.

Vrijwel alle campings hebben tegenwoordig een vuilwaterstort voor campers. Verder zijn er camperserviceplaatsen. En als het zo uitkomt in de put van het riool.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 29 sep 2019, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

Doorvoer aan de onderkant van de gasbun. Campingaz zakt naar beneden.

In de outdoorwereld geldt de regel: neem alleen foto's en herinneringen mee, laat alleen je voetstappen achter.
Deze regel is ook van toepassing op wild kamperen met een camper. Dus vuil water meenemen en lozen op een geschikte plek zoals Jasper al aangaf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Water en Gas

Bericht door Lutra »

non-expert schreef: 29 sep 2019, 10:38
Goed gekozen gebruikersnaam.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

Lutra schreef: 29 sep 2019, 22:12
non-expert schreef: 29 sep 2019, 10:38
Goed gekozen gebruikersnaam.
Van vragen word je wijs. Dus gewoon blijven vragen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Water en Gas

Bericht door Lutra »

Hanz schreef: 29 sep 2019, 23:11
Lutra schreef: 29 sep 2019, 22:12
non-expert schreef: 29 sep 2019, 10:38
Goed gekozen gebruikersnaam.
Van vragen word je wijs. Dus gewoon blijven vragen.
👍🏻
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

Gas dus in een gaskast of gasbun. Helder.
Ik vraag dit omdat ik pas bij een vw camper ben wezen kijken waar de Campingaz 904 in een "gewoon" keukenkastje stond. Dus een kastje zonder doorvoer/ontluchting naar buiten.
Ik hoop niet dat je dit serieus overweegt!
Ja hoor, ik overweeg dit wel degelijk.
Geen vuilwateropvang in een vuilwatertankje in de bus, maar een doorvoer naar buiten en het vuile water daar (onder de bus) opvangen.

Waarom ik dit overweeg? Omdat ik kies voor een KWB .We missen dus de extra 40 cm van de LWB.
We gaan op raamhoogte slapen. Hierdoor is er ruimte voor de vouwfietsen. We hebben redelijk grote stoelen, met voetgedeelte.Ook hiervoor is, door de hogere slaappositie ruimte. Achterin dus ruimte gewonnen. Voorin is het pielen met de cm'trs. Een leuke uitdaging!

Heb inderdaad de vuilwatertank in het zijpaneel gezien. Zo ook de schoonwatertank gevormd om de wielkast heen. Leuke optie's om mee te stoeien. Jammer dat er som's een relatief stevig prijskaartje aan hangt. Omdat ik achter in de bus nog ruimte heb voor het "losse" vuilwatertankje speel ik inderdaad met de gedachte om een vloerdoorvoer te maken.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Water en Gas

Bericht door J vd Pal »

non-expert schreef: 30 sep 2019, 11:47 Geen vuilwateropvang in een vuilwatertankje in de bus, maar een doorvoer naar buiten en het vuile water daar (onder de bus) opvangen.
Dat was in de vraagstelling niet duidelijk. Met opvang buiten de bus in natuurlijk niets mis anders dan dat je die losse tank elke keer mee moet nemen in de toch al krappe ruimte die je hebt. Hoe houd je in de gaten dat de opvangtank niet overloopt/omvalt/gejat wordt?

Als het je om ruimte gaat dan zou ik twee keer slikken en dan een op maat gemaakte tank kopen die in de zijwand/onderzijde van de bus past. Een keer pijn maar daarna alleen maar genieten! Dan kan je de ruimte die je daarmee bespaart voor iets leukers gebruiken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

non-expert schreef: 30 sep 2019, 11:47 Ik vraag dit omdat ik pas bij een vw camper ben wezen kijken waar de Campingaz 904 in een "gewoon" keukenkastje stond. Dus een kastje zonder doorvoer/ontluchting naar buiten.
In de eerste California's zat standaard een kookstel met spiritusbranders. Als optie kon een kookstel met gas gekocht worden. In dat geval werd de gasfles in het keukenkastje geplaatst, maar wel in een afgesloten gasbun (zie foto). Of deze ook een doorvoer naar buiten had weet ik niet zeker. Maar dus niet zomaar los in het kastje.
CaliforniaCoachGasBottle.jpg
CaliforniaCoachGasBottle.jpg (6.03 KiB) 2160 keer bekeken
Bij de latere California's werd gas de standaard met een gasfles achterin de kast, in een kunststof gasbun met doorvoer naar buiten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Water en Gas

Bericht door moosev »

Onder de bus is nog een hoop ruimte...
http://www.caravanningequipment.co.uk/o ... ns-VW.html
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

Gas.
Ga zeker een gaskast in elkaar knutselen. Dit met aansluiting binnenkeuken en snelkoppeling voor buitenkeuken.
Een vervolg vraag: hebben jullie een gasmelder? Zoals gezegd ga ik campinggaz gebruiken. Butaan dus. Zwaarder dan lucht.
Veiligheid voor alles. Maar... is het in dit geval minder nodig en meer wenselijk?

Water.
Ik snap jullie afwegingen. Is nogal verschil in kosten. Zo'n mooi inbouw exemplaar in de wand of een tankje van een paar euro.
Omvallen ed gebeurt niet zo snel. Slang zal tankje op z'n plaats houden. Tja... jatten......
En onder de auto. Zo'n los tankje giet je snel even leeg, omspoelen en klaar. En... eeeuuhhh.... psstt (goedkoper).
Intussen begrepen dat de vloerdoorvoer eenvoudig is. Op sommige plaatsen zitten hiervoor openingen (afgedicht met rubbers). FF handig de plaats van de keuken bepalen dus.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Water en Gas

Bericht door J vd Pal »

Ik heb geen gasmelder. In mijn T4 California zit een gasdichte bun met een flinke doorvoer naar buiten dus als er een lek is dan loopt het gas daar doorheen weg.

Qua water ben ik blij dat de vuilwatertank ingebouwd zit. Hoef je nooit aan te denken totdat de waarschuwing komt dat de tank bijna vol is. Onderweg ook makkelijk, niet nadenken maar gewoon wegkieperen in de gootsteen. De kosten zijn behoorlijk dat ben ik met je eens maar je hebt er ook veel plezier van.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

[Hoef je nooit aan te denken totdat de waarschuwing komt dat de tank bijna vol is./quote]
Eeeuuhhh.... komt die waarschuwing in je T4 ook van de oogjes???? :ie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Water en Gas

Bericht door J vd Pal »

Als de tank bijna vol is dan wordt dat op het display aangegeven.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie