Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wifi - Mifi - Roaming

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert

Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert » di okt 01, 2019 15:27

Als we reizen naar bestemmingen buiten Europa kopen we meestal ter plaatse een simkaart.
Meestal gaan we naar maximaal 2 landen per reis. Perfect! Met dubbele sim helemaal geweldig.

Maar nu gaan we, dat is de bedoeling, langere tijd reizen binnen Europa.
We zullen moeten navigeren, het lezen over bijzonderheden en bezienswaardigheden, het opzoeken van camperplaatsen of andere sta-plaatsen en campings ed
Verder gebruik van facebook en twitter en de persoonlijke contacten met het thuisfront.
We zullen hoofdzakelijk NIET op campings verblijven.

Nu lees ik veel over Wifi en Mifi ed.
Veel verschillende adviezen, opties en mogelijkheden. Behoorlijke prijskaartjes. En, zo lees ik, zijn de resultaten (de ontvanst) niet altijd voldoende.

Waar ik weinig over lees is Roaming en de evt aanschaf van een tijdelijke EU-bundel.
Kost een paar tientjes.

Mijn vraag: waarom lees ik veel over wifi en mifi en weinig over roaming?
Wat mis ik?

bvddobb

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door bvddobb » di okt 01, 2019 16:14

non-expert schreef:
di okt 01, 2019 15:27
Mijn vraag: waarom lees ik veel over wifi en mifi en weinig over roaming?
Waarschijnlijk omdat roaming met een EU-bundel weinig complex is, geen aparte abonnementen of apparaten vraagt, e.d. Daar is eigenlijk weinig over te schrijven, zeker sinds je overal in de EU tegen één tarief belt/data gebruikt. En dat dat dan vaak veel goedkoper is dan bijv. camping-Wifi, die lang niet altijd gratis (c.a. bij de prijs inbegrepen) is, en wél vaak veel langzamer dan 3G/4G.

Wij reizen veel binnen Europa, en hadden oorspronkelijk ook een Mifi en een Wifi-versterker in de bus. Maar sinds een aantal jaren liggen die ongebruikt in de kast. 3/4G-dekking is naar onze ervaring tegenwoordig veel uitgebreider dan Wifi-dekking en eigenlijk ook altijd vele malen sneller dan camping- of McDonalds Wifi.
Dus wij gebruiken tegenwoordig gewoon de hotspotfunctie van onze telefoons. Voor de reizen breiden wij onze databundel tijdelijk voor 1 of 2 maanden uit naar 10GB per telefoon (Marga 10GB, ik 10 GB) en daar komen we ruim mee uit. Soms is er geen dekking. Maar naar onze ervaring valt dat erg mee (zelfs in bijv. de Alpen of deze zomer in de Pyreneeën). En waar er geen 3/4G-dekking is, is er meestal ook geen Wifi!

Buiten de EU is het anders, dan kan het nog steeds wel slim zijn om even te kijken of een lokaal datakaartje in een Mifi niet veel voordeliger is dan roamen op je eigen EU-bundel.

Jonathan L

Bericht door Jonathan L » di okt 01, 2019 16:32

Ik reis nu twee jaar onafgebroken in Afrika, gewoon locale sim kaart kopen en op zoek naar de aanbieding. Die zijn vaak in de lokale taal...

newwaver

Bericht door newwaver » di okt 01, 2019 17:17

kijk hier eens https://wereldwijdwifi.nl .
gebruik ik nu in een dongle aan mijn autoradio ,altijd actuele verkeersinfo voor mijn navigatie en ook internet. ook te gebruiken voor hotspot etc.
prepaid , een jaar geldig en bij opwaarderen gewoon een jaar erbij vanaf moment dat je opwaardeerd zonder de rest kwijt te raken.
geen gezeur met eens in het half jaar bellen of smsen om geldig te blijven. puur en alleen voor data gebruik.

bvddobb

Bericht door bvddobb » di okt 01, 2019 17:42

newwaver schreef:
di okt 01, 2019 17:17
kijk hier eens https://wereldwijdwifi.nl .
€ 24,95 voor de EU-kaart met 1GB en dan 10GB EU opwaarderen voor €65,- (WW resp. €49,95 en €150,-) ??? :ie

8GB extra kost ons bij ons Vodafone abbo (dat 2GB standaard heeft) €20....

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di okt 01, 2019 19:05

non-expert schreef:
Wat mis ik?
Volgens mij mis je iets heel essentieels... namelijk een bus..

Ik zou mezelf eerst eens focussen op de zoektocht en aankoop van de juiste bus.
In plaats van jezelf nu al te verliezen in details.. :zwaai

De levertijd voor een kwalitatief goed hefdak bedraagd bijvoorbeeld al een week of 12..

Succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009

Bericht door jan2009 » di okt 01, 2019 20:51

Multivan Generation schreef:
di okt 01, 2019 19:05
non-expert schreef:
Wat mis ik?
Volgens mij mis je iets heel essentieels... namelijk een bus..

:bifun :bifun :jump

Inderdaad een lokaal sim kaartje naast je databundel is een prima keuze.
Zat vorige week nog met een VIP simkaartje te netflixen in kroatie.
:knipoog
Een 3G/4G routertje is dan een leuke aanvulling om er bij te hebben.

Navigeren? zou ik niet met je mobiel doen als je ook over traffic informatie wil beschikken , slecht voor je databundel.
Een tomtom met ingebouwde sim is een betere keuze.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

non-expert

Bericht door non-expert » di okt 01, 2019 23:49

[De levertijd voor een kwalitatief goed hefdak bedraagd bijvoorbeeld al een week of 12../quote]
Doe ik toch gewoon iets mindere kwaliteit voor de helft van de prijs :jumpklap
Navigeren? zou ik niet met je mobiel doen
ik bedoelde hiermee lokaal navigeren. Bv in een stad, wandelen of met het fietsje

Maar verhaal is helder, klip en klaar.
Gewoon bundeltje uitbreiden.
Navigeren zal ik voorlopig nog doen met Tommie. Tot dat tzt de din2 (met navigatie) ingebouwd is. Maar gaat nog even duren.

Top!

non-expert

Bericht door non-expert » wo okt 02, 2019 15:50

Zat naar aanleiding van een van de opmerkingen te kijken naar een hotspot extender.
Er is al heel wat over geschreven en wil deze mooie gesprekken niet overdoen. Maar heb toch een vraag:
Zag de Huawei B525s-23a
en de
Huawei B525s-65a

Over de 23a kan ik van alles vinden.
Maar bijna niets over de 65a
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de verschillen?
Is de 65a een upgrade van 23a ?

jan2009

Bericht door jan2009 » wo okt 02, 2019 16:20

Even gekopieerd:

De Huawei B525S-23a is een dual band 4G router voor veeleisende internetters op tijdelijke locaties.

Daar doe je dus een sim kaartje in voor je internetverbinding
En is geen hotspot extender.

En wat ik even snel zag van de Huawei B525s-65a :
deze kan zowel 3G als 4G aan.
En is ook geen hotspot extender.

Als Wifi extender lijkt mij het volgende speeltje wel aardig.
:knipoog
https://www.2com.nl/index.php?route=pro ... uct_id=176

En je kan altijd nog even gaan lezen op het blog van onze Geert (mickel Moen)
Hij kan leuk schrijven , is immers niet voor niks leraar , over zijn ervaringen met een wifi extender.

Alleen als je niet op campings staat zoals je van plan bent heb je er niet zoveel aan.
Of het moet zijn dat je lid ben van de FON community.
Als dat nog werkt?
Dat tijd dat velen nog hun wifi open hadden laten staan is wel voorbij.

non-expert

Bericht door non-expert » wo okt 02, 2019 19:04

Misschien een hele stomme vraag, maar is een router en wifi extender niet hetzelfde?
Als ik de zoekfunctie router in tik kom ik uit bij de door je genoemde apparaten
Als ik de zoekfunctie wifi extender/versterker in tik kom ik ook bij deze apparaten.

jan2009

Bericht door jan2009 » wo okt 02, 2019 22:39

Een wifi extender versterkt het wifi signaal zoals dat door een hotspot wordt aangeboden , en over het algemeen zit er een routerfunctie in zodat je aan je eigen kant meerdere clients kan connecten.

Voorbeeldje:
Vaak wordt er bij hotspots toegangscodes verstrekt waarmee je 1 apparaat online kan brengen, soms 2 vaak niet gelijktijdig.
Met een extender kan je met die ene code meerdere clients online brengen vanwege de ingebouwde routerfunctie.

De apparaten die je eerst noemde gaan online via 3G of 4G en bieden vervolgens de mogelijkheid om via wifi meerdere clients online te brengen.

non-expert

Bericht door non-expert » do okt 03, 2019 15:43

Dank voor jullie antwoorden.
Ik wil voor de Huawei B525s-23a gaan. 4G dus. Een Europabundel zijn de prijzen ook niet meer.
Wat ik niet kan vinden is of deze Huawei behalve op 220 ook op 12V kan. Dit omdat ik ook vaak off-grid zal staan.
Weet iemand dit?

bvddobb

Bericht door bvddobb » do okt 03, 2019 16:31

Ik zou toch kiezen voor een 3/4G combi. Het komt nog best vaak voor (Spanje, Frankrijk deze zomer nog) dat er geen 4 maar wel 3G beschikbaar is. Of 4G heel zwak en 3G sterk.

moosev

Bericht door moosev » do okt 03, 2019 16:51

Waarom geen mifi? (lokaal) Kaartje erin voor 3/4G en daar waar er WIFI is gebruik je hem als wifi router. Je kan hem dan ook nog meenemen voor onderweg tijdens fietsen, wandelen wanneer er een accu inzit. Ik gebruik een oude 3G huawei E5330 (of vergelijkbaar, ken het typnr niet uit mijn hoofd).
Voordeel is dat deze gewoon met usb opgeladen wordt en lekker klein is. Nadeel is dat je hem handmatig aan en uit moet zetten.
gr
René

Plaats reactie