Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarom dit stopcontact?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door bvddobb »

Het is dus gewoon een beetje raar aangesloten 12V aansluiting. Voor de vorige eigenaar zal het zo gewerkt hebben, maar het blijft een rare manier van aansluiten en een rare plek voor zo'n aansluiting.
Waarvoor zou dat geweest zijn? Een 12V electrische deken op het onderbed?? :winter
Maar er zitten achter aan de rechterkant van de auto al twee kant-en-klare 12V-aansluitingen... :nuts
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door krekwakwol »

Hallo, wat een bijzonder topic is dit.
Ik heb toch nog een vraagje.
Wat geeft de meter aan als je het omdraait, de meter op DC zetten met walstroom en op AC zetten zonder walstroom, dit maakt het plaatje even wat completer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Beckontheroad »

jan2009 schreef: 24 okt 2019, 18:25 IK denk om het portable zonnepaneel op aan te sluiten.
:yes
Ja! Zou zo maar kunnen..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef: 24 okt 2019, 14:49 Lees het nog eens door.
:knipoog

Wel grappig topic dit , de meest wilde gedachten komen voorbij , er wordt zelfs gesproken over 230 volt gelijkspanning en 12 volt wisselspanning.
Zeker je kunt met een 230V DC stekker en stopcontact een 12V AC verbinding maken
De meest scherpzinninge en oplettende reaktie komt echter van ArieV , hulde.
:toppie
Jan :gekte

HiHi,

Scherp van jou. Met mijn slaperige kop AC en DC omgedraaid. :bonk
Op mijn blog er hele hoofdstukken aan gewijd.
Maar goed dat er dan de “auto”correctie van het blog is.

Die zwarte minnen had ik niet eens gezien.

Naast dat er een 12V stopcontact van gemaakt kan worden, is een 12V naar USB stopcontact ook het overwegen waard.

https://www.google.nl/search?q=12V+stop ... 24&bih=666
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door ThomasH »

Klopt het dat er algehele consensus is dat het 12V betreft? En mijn metingen (rood rechts en zwart op de aardpen) waren dus op de juiste manier? :-)
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door VerbalKint »

Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door ThomasH »

VerbalKint schreef: 25 okt 2019, 22:22 Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
haha, ja, klopt, maar omdat ik du sniet echt wist waar ik mee bezig was, toch fijn om het bevestigd te hebben. Op internet las ik dat het slim is om op de hoogste stand te beginnen om vervolgens steeds naar een lagere stand te gaan en dat je dan een preciezere meting krijgt.

@jan2009: die markeringen stonden er al op.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Beckontheroad »

ThomasH schreef: 26 okt 2019, 07:58
VerbalKint schreef: 25 okt 2019, 22:22 Ehm... Het is een feit dat het 12V is, dat heb je zelf gemeten?
Persoonlijk zou ik bij gelijkstroom de meter niet op 1000V zetten als je 12V verwacht.
haha, ja, klopt, maar omdat ik du sniet echt wist waar ik mee bezig was, toch fijn om het bevestigd te hebben. Op internet las ik dat het slim is om op de hoogste stand te beginnen om vervolgens steeds naar een lagere stand te gaan en dat je dan een preciezere meting krijgt.

@jan2009: die markeringen stonden er al op.
Thomas, goed bezig, precies van hoog naar laag...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door peerke56 »

Hoi ik heb in mijn camper een soort gelijk stopcontact gebouwd.
Waarom voor mijn 12 volt koelbox + is plus en de min is de randaarde is ook met de stekker zo.
Gat wat overblijft doet bij mij niks.
Je kan er een 220 stekker in steken dan gebeurt er niks als het goed is die heeft wel de 2 poten nodig om te werken.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Waarom dit stopcontact?

Bericht door Jos M »

Vaak word dit gedaan omdat de 220 stekkers steviger zitten dan de 12 volt stekkers die vaak ik de sigarette aansteker gaan.
Denk dat er tegenwoordig wel betere stekkers zijn voor 12 volt
Plaats reactie